7 employee advocacy metrics du kan måle på

Medarbejdere kan være de bedste digitale ambassadører for virksomheden. Men hvor meget værdi giver det egentlig, når de deler noget om virksomheden på egne sociale kanaler? Her er 7 metrics, du kan måle på, når du arbejder med employee advocacy.

 

Du er måske i gang med et større employee advocacy program, hvor nogle af dine kollegaer er ved at blive uddannet i best practice på sociale medier, mens andre allerede er gode digitale ambassadører for virksomheden. Men hvordan måler du på, om arbejdet med employee advocacy er en succes?

7 employee advocacy parametre du kan måle på 

For at få indblik i, om I har kørt medarbejderne rigtigt i stilling, kan du måle på, hvor meget dine kolleger deler, og hvilket indhold der bliver delt mest. Men du skal også kunne bevise værdien af employee advocacy for forretningen.

 

Her er 7 parametre, du kan måle på, når du vil have dybere indblik i effekten af employee advocacy:

 

1) Reach

Når medarbejderen begynder at dele virksomhedens artikler, rammer virksomhedens budskaber måske nye øjne. Reach er derfor et relevant parameter, du kan måle på for at se, hvor langt virksomhedens brand når omkring, når medarbejderne bliver engageret.

 

2) Engagement

Ifølge tal fra Hootsuite får indhold delt af medarbejderen otte gange så meget engagement som det indhold, virksomheden deler. Det betyder, at du vil kunne se en stigning i engagement, når du får aktiveret medarbejderne på sociale medier. Det kan være alt fra flere delinger, likes eller kommentarer på indhold, der understøtter virksomheden.

 

3) Trafik

Når både reach og engagement stiger, kan der komme mere trafik til jeres website eller blog fra sociale medier. Samtidig kan det være relevant at kigge på parametre som bounce rate og tid brugt for de besøg, der kommer via jeres medarbejdere, så du kan sige noget om kvaliteten af den trafik, jeres employee advocacy giver.

 

 4) Ændringer i sentiment

Medarbejderen bliver opfattet som mere troværdig end virksomheden, og det betyder, at du måske vil se ændringer i sentiment. Sentiment er en måling af, hvor vidt samtalerne er negative, neutrale eller positive, og det kan ændre sig i takt med, at flere og flere medarbejdere begynder at dele indhold fra virksomheden.

 

5) Ændringer i demografi

Medarbejderens online netværk er også interessant for virksomheden, og det kan give mening at måle på demografien for målgruppen. Måske aldersgruppen ændrer sig, eller I rammer flere i en anden del af landet eller verden ved at have engageret jeres medarbejdere.

 

6) Share of voice

Sammen med medarbejderne kan I stå stærkere i en specifik agenda. Måske I ejer en større del af agendaen sammenlignet med jeres konkurrenter, fordi I er flere, der byder ind med relevant indhold, som andre gider engagere sig i.

 

7) Leads

For mange virksomheder er leads et vigtigt mål. Leads fra sociale medier kan være dem, der kommer af en samtale med medarbejderen eller via virksomhedens officielle profiler. I kan også gå hele vejen og tracke på, hvor meget af den trafik, der kommer via jeres medarbejderes delinger, bliver til et lead.

 

Medarbejdere kan have en kæmpe indflydelse på, hvordan virksomheden bliver opfattet. Men du skal have en række mål, du kan måle på for at bevise den reelle effekt af medarbejdernes engagement – og ikke mindst din tid med employee advocacy. Din chef bliver glad for det, og medarbejderne kan se effekten af det, de laver digitalt.

 

Der findes mange tools, der kan hjælpe dig med at måle det rigtige. Vi samarbejder med Hootsuite og Talkwalker og vil gerne give dig en introduktion til begge tools, hvis du har brug for et bedre fundament for at kunne måle effekten af employee advocacy.

David Pansbo.png

David Pansbo

Vores Head of Social Business. Stil ham et hvilket som helst spørgsmål om social listening, reach og engagement, og han kan svare dig. Fang David på +45 25 12 69 28.

Find David Pansbo her