Analyse af sociale medier: Hvad kan du bruge det til?

Millioner af brugere deler hver dag holdninger, billeder og klager på sociale medier, og hver dag får virksomheder en masse data til rådighed, som – hvis analyseret rigtigt – kan hjælpe dem til at forbedre deres indsats på sociale medier. Men hvordan? Her er fire eksempler på, hvordan virksomheder kan arbejde med analyse af sociale medier for at forbedre deres indsats og kommunikation.

Analyse af sociale medier: Det kan du bruge det til

En analyse af sociale medier kan bruges til at undersøge, hvad konkurrenter, kunder, potentielle kunder, konkurrenters kunder, stakeholders og influencers siger om et brand, et produkt eller en organisation på sociale medier. Når du ved det, kan du arbejde mere strategisk med sociale medier for at opnå de ønskede mål og resultater.

 

Hos Infomedia har vi undersøgt, hvordan forskellige social medie-analyser kan hjælpe virksomheder til at forbedre deres indsats på sociale medier – særligt hvis analysen undersøger parametre, der matcher virksomhedens forretningsstrategi og KPI’er. Vi har derfor samlet fire forskellige typer af analyser, som du kan bruge i dit arbejde med sociale medier for at få styr på de massive mængder af data, der bliver tilgængelige, når tusindvis – eller millioner – af brugere taler sammen på tværs af sociale medier.

 

De fire analyser er:

  1. Brandperformance
  2. Tracking af kampagner
  3. Analyse af agendaer
  4. Mapping og tracking af influencers

Lad os tage dem fra en ende.

 

1: Brandperformance på sociale medier

Begynd dine analyser af sociale medier med at kigge på, hvordan dit brand performer. Kig i data for, hvor og hvordan dit brand bliver eksponeret på sociale medier over en given periode, og drag erfaringer, som du kan bruge til at styrke jeres digitale tilstedeværelse.

Analyse af brands performance på sociale medier

Sociale medier ændrer sig hastigt. Det samme gør samtalen. Den ene uge kan I have fået masser af omtale, den næste uge nærmest intet. Men hvad gør udslaget? En analyse af brandperformance på sociale medier kan give dig indsigt i, hvad der virker og ikke virker. En analyse kan dække over:

  • Omtalen af brandet
    Hvordan har omtalen udviklet sig over tid og på tværs af kanaler? Og hvad er hovedtemaerne gennem tiden og på de forskellige kanaler?
  • En kategorisering af indhold
    Hvilke temaer bliver din virksomhed omtalt i forbindelse med, og hvorfor fylder nogle mere end andre?
  • En kortlægning af de største influencers
    Hvem har talt om jeres brand på sociale medier, hvad er der blevet sagt og skrevet, og på hvilke medier?
  • En benchmarking
    Hvordan performer jeres virksomhed sammenlignet med jeres største konkurrenter? Og hvor stor en share of voice har I på relevante agendaer sammenlignet med andre relevante spillere?
  • Tone
    Hvordan bliver jeres virksomhed, produkter eller dagsordener omtalt? Er det positivt, negativt eller neutralt?
  • De største historier
    Hvilke hovedhistorier har være med til at drive agendaerne? Hvordan og hvorfor er de blevet spredt og har haft indflydelse?

Med en analyse af brandperformance på sociale medier får du indsigt i, hvad der driver den omtale, der er relevant for jer, og du kan identificere, hvem der spreder omtalen og hvordan.

 

2: Tracking af social medie-kampagner

Der er massevis af kampagner på sociale medier. Nogle bedre end andre. En tracking af dine egne (og eventuelt dine konkurrenters) kampagner giver dig mulighed for at dokumentere din indsats og kampagnens effekt, og du kan bruge data til at evaluere og optimere kampagnen.

Analyse og tracking af kampagner på sociale medier

En analyse af dine kampagner på sociale medier bør være faseinddelt, så du kan måle effekten før, under og efter kampagnen. En sådan analyse kan indeholde:

  • Omtale af kampagne
    Hvordan er kampagnen blevet omtalt over tid og på tværs af kanaler? Hvilket reach og engagement har den omtale givet over tid og på de forskellige kanaler?
  • Identifikation af de vigtigste influencers
    Hvem har engageret sig i jeres kampagne? Hvad har de sagt og skrevet, og hvor?
  • Et brandindex
    Hvordan er dit brands gennemsnitlige værdi i forhold til omtale, reach, engagement og tone? Brug en nulpunktsmåling som benchmark fremadrettet og sammenlign med effekten af kampagne for at måle effekt og gennemslagskraft.
  • Tone
    Hvordan har brugerne på de forskellige medier omtalt jeres kampagne? Har det været positivt, negativt eller neutralt? Og hvem har særligt været positiv eller negativ?
  • Benchmarking
    Hvem har ejet kampagnens budskaber? Er det jer selv, en samarbejdspartner eller en konkurrent?
  • De største historier
    Stemmer de største historier og temaer overens med jeres budskab, eller er kampagnen blevet vinklet til at handle om noget helt andet?

En tracking af jeres kampagner på sociale medier giver dig mulighed for at måle og dokumentere effekten af jeres indsats. Det giver dig et samlet overblik over, hvad der gik godt, og hvad der gik skidt. 

 

3: Analyse af agendaer på sociale medier

På sociale medier kan alle deltage i en debat og dermed påvirke og eje en agenda. En analyse af relevante agendaer på sociale medier giver dig detaljeret indblik i, hvordan din virksomhed kan påvirke agendaen i en bestemt retning.

Analyse af agendaer på sociale medier

Inden du går i gang med strategien for jeres kommunikation på sociale medier, kan det være brugbart at lave en agendaanalyse, så du ved, hvor der skal sættes ind og hvordan. En analyse af agendaer kan bestå af:

  • Omtale af agenda
    Hvad er der tidligere blevet skrevet om agendaen over tid og på forskellige kanaler?
  • De vigtigste temaer
    Hvad er de vigtigste temaer, der bliver nævnt i forbindelse med agendaen? Er du interesseret i at eje agendaen om genbrugsplast, kan det være relevant at vide, at de største temaer er flaskepant og plastaffald i havet.
  • Share of voice
    Hvor vigtig en spiller er din virksomhed sammenlignet med andre spillere? Hvem bliver omtalt i forbindelse med de agendaer, der er relevante for jer? Er der nogle konkurrenter i spil, som I skal tage stilling til?
  • Kortlægning af de største influencers
    Hvem ejer agendaen på sociale medier? Og er det forskelligt fra medie til medie? Hvad skriver de om, og hvilke temaer er de største influencers særligt interesserede i?
  • Tone
    Hvordan bliver agendaen omtalt? Er det positivt, negativt eller neutralt?

Med en agendaanalyse af samtalen på sociale medier står I bedre til at kunne påvirke og eje en agenda. Du kan bruge indsigten til at målrette jeres kommunikation, prioritere jeres indsatser og tilpasse jeres strategi.

 

4: Mapping og tracking af influencers

Kortlægning af influencers er ofte en del af en social medieanalyse (se bare de tre ovenstående). Men hvis du og din virksomhed skal finde influencers at samarbejde med, vil en fokuseret influencer-analyse hjælpe med at identificere de mest relevante influencers inden for en given kategori. Den kan også kortlægge, hvilke kanaler de opererer på, og ikke mindst hvordan de bedst aktiveres.

 

Hvis du allerede samarbejder med influencers, kan du tracke dine influencers evne til at formidle dit brands budskab.

Mapping og tracking af influencers på sociale medier

En analyse af influencers er relevant, når du skal finde de rigtige influencers, og når samarbejdet igangsættes. En influencer-analyse kan indeholde:

  • Kortlægning af de vigtigste influencers
    Hvem er de vigtigste influencers for dit brand, dit produkt eller en bestemt agenda?
  • Performance
    Hvilke kanaler opererer de forskellige influencers på, og hvor meget engagement og reach kan de generere?
  • Gennemsnitlig kvalitetsscore
    Hvad er kvaliteten af det indhold, en influencer producerer? Hvor meget engagement får indholdet i forhold til potentiel reach?
  • Kortlægning af temaer
    Hvad er de største temaer, og hvordan kan din virksomhed udarbejde content, der passer til de relevante influencers?
  • Konkurrentidentifikation
    Samarbejder de relevante influencers allerede med en konkurrent? Og hvem? Hvad er resultaterne af det samarbejde?
  • Trends
    Hvad sker der løbende, og hvad skal I som virksomhed være forberedte på i samarbejdet med influencers? Kommer nye kanaler eller nye personer i spil? Og hvilken type content bliver brugt og performer godt?

En analyse af relevante influencers klæder dig på til at indgå et samarbejde, hvor indholdet er målrettet og har de bedste odds for at give gode resultater.

 

Skræddersy analysen til KPI'er

Sociale medie-analyser kan have mange formål. Men de skal skræddersyes, så de matcher virksomhedens behov og ikke mindst virksomhedens forretningsstrategi og KPI’er. Uanset om målet med jeres indsats på sociale medier er at sælge produkter, reducere henvendelser til kundeservice, påvirke en agenda eller noget helt fjerede, så er det altid en god ide at understøtte det arbejde med en analyse.

 

Hvis du har de rigtige værktøjer, kan du selv analysere på data. Men hos Infomedia kan vi selvfølgelig også hjælpe dig med at komme i dybden og ikke mindst at få kigget på det, der er relevant for jer og det arbejde, I står over for. Vi kan hjælpe med at omsætte data til værdifulde indsigter – og vi kan starte med et uforpligtende møde. 

Catharina-Persson.png

Catharina Persson

Vores Senior Insights Advisor på social media, der er tilbagevendt efter 8 år i London med britpop i høretelefonerne. Rådgiver om, hvad du burde lytte til på sociale medier, og hvordan du bruger det mest hensigtsmæssigt. Fang hende på +45 81 88 23 04.

Find Catharina Persson her