Danske topchefer er mere politiske end dem i udlandet

I efteråret 2016 gik Danske Banks topchef, Thomas Borgen, ud og advarede politikerne imod at sænke topskatten, hvis nu danskerne var imod. Dermed blandede han sig i en samfundsmæssig debat og et politisk emne, som gik klart ud over bankens egen branche.


Infomedia har undersøgt de politiske udtalelser fra topcheferne fra de 20 omsætningsmæssigt største virksomheder i hvert af de fem lande: Danmark, USA, Storbritannien, Tyskland og Sverige.

 

Resultatet er klart: Topchefer fra danske virksomheder er mindst lige så aktive i den politiske debat som topcheferne fra nogle af de lande, vi typisk sammenligner os med.

 

I Danmark har halvdelen af topcheferne fra de 20 omsætningsmæssigt største virksomheder mindst én gang det seneste år udtalt sig til pressen om politiske spørgsmål, der går ud over deres egen branche.

Hvor mange topchefer deltager i samfundsdebatter? 

Til sammenligning var det otte topchefer fra USA’s og Tysklands 20 største virksomheder, ti topchefer fra den svenske top20, og blot fem ud af 20 topchefer fra Storbritannien. Dermed er danskerne på niveau med eller over niveau i forhold de andre lande. Topchefer i Danmark er ikke mere pressesky end deres internationale kollegaer, snarere tværtimod.

 

Valgkampe dæmper CEO-lysten til at blande sig

Omvendt tyder det på, at der er noget at hente i hypotesen om, at jo mere politisk betændt et spørgsmål er, jo mindre tilbøjelige bliver topcheferne til at deltage i debatten. Topchefernes offentlige deltagelse er nemlig lavest i de to lande, hvis erhvervsliv havde mest på spil i undersøgelsesperioden: Præsidentvalget i USA og EU-afstemningen i Storbritannien.


Rent intuitivt burde incitamentet for erhvervslivet som helhed være større til at blande sig i debatterne for netop disse to lande, fordi de havde en del at miste ved ét udfald frem for et andet, handelspolitisk som indenrigspolitisk.


Dette står i skarp kontrast til de umiddelbare incitamenter for den enkelte virksomhed. Her giver det intuitivt god mening at være forsigtig i stærkt følelsesladede debatter, fordi der kan være større brand-omkostninger forbundet med at træde forkert og større risiko for at blive ”spændt for en politisk vogn”.


Udfordringen udgør et klassisk ”kollektivt handlingsdilemma”. Som kollektiv vil erhvervslivet have en samlet fordel i at være mere aktive for at påvirke den politiske debat. Individuelt er det dog kun få virksomhedsledere, der ønsker at være den, der blander sig.

Lasse Skjoldan.png

Lasse Skjoldan

Cand.scient.pol og Infomedias skarpeste politiske rådgiver med fortid hos Ritzau, Politiken og Klima- og Energiministeriet. Sværger til Aeropress og friskkværnet data. Fang Lasse på +45 28 24 35 16.

Find Lasse Skjoldan her