Effekt af kampagne: 140.000 vil redde kysterne

Drop bulldozerne på stranden og få visioner, der også kan bære fremtiden. Sådan lød budskabet fra Danmarks Naturfredningsforening i kampagnen Red Kysterne, der gav mere end 140.000 underskrifter, 7.000 medlemstilmeldinger, og vigtigst af alt; et politisk udspil om ophævelse af strandbeskyttelseslinjen blev afblæst.

Effektmåling af kampagnen Red Kysterne 

Effekten af kampagnen Red Kysterne er ikke til at tage fejl af, og Danmarks Naturfredningsforening har kun grønne tal i deres kampagnemåling. Mere end 140.000 danskere har skrevet under på at bevare de frie kyster, og et politisk udspil blev afblæst. Kampagnen gik over al forventning.

 

»Kysterne er en vigtig sag for os, så da Venstre i foråret 2015 kom med deres udspil om delvis ophævelse af strandbeskyttelseslinjen oveni de 10 forsøgsprojekter med kystbyggeri, der allerede var planlagt, lavede vi en kampagne med et skarpt fokus på at bevare de danske, frie kyster. Vi bad om 300 meter og en underskrift,« forklarer Kasper Pihl Møller, Presserådgiver i Danmarks Naturfredningsforening.

Danmarks Naturfredningsforening - Red Kysterne 300 meter 

Før kampagnens startskud håbede Danmarks Naturfredningsforening på at kunne aflevere 100.000 underskrifter til miljøministeren i oktober, og de satte derfor ind på presse, sociale medier og fysiske aktiviteter. De nåede 100.000 underskrifter allerede i august efter en sommer, hvor de danske kyster havde fyldt forsider og kommentarspor.

 

Øget opmærksomhed og massevis af underskrifter

Artiklerne skrev næsten sig selv efter kampagnens launch i maj. Størstedelen af presseomtalen var til fordel for Danmarks Naturfredningsforening, og de første tre måneder blev Danmarks Naturfredningsforening nævnt i 668 artikler, deltog i flere tv-programmer og nuppede et par forsider.

 

»Den store mediebevågenhed skabte opmærksomhed omkring konsekvenserne af Venstres udspil om ophævelse af strandbeskyttelseslinjen, og allerede i løbet af de første tre måneder fik vi 100.000 underskrifter,« fortæller Kasper Pihl Møller, der sammen med sine kolleger løbende har målt og evalueret på kampagnen.

 

Udover at de selvfølgelig har holdt øje med underskrifterne, har de også fulgt med i udviklingen af medieomtale, hvor de i perioder nåede hele vejen til tv-skærmen eller forsider.

 

Kampagnen bestod af en presseindsats, indhold på sociale medier og fysiske aktiviteter, og der ses nogle sammenhænge mellem forskellige kampagneaktiviteter og effekt målt i antallet af underskrifter.

Red Kysterne kampagne: Medieomtale og tilmeldinger 

I starten af kampagnen modtog Danmarks Naturfredningsforening mange underskrifter. Fx i uge 27 i begyndelsen af juli fik de flest underskrifter på kort tid. Samme uge blev Red Kysterne omtalt i Go’ Morgen Danmark, TV2 Nyhederne og fik plads på Politikens forside.

 

Imens steg medieomtalen fra kampagnens start og nåede sit peak i januar – et halvt år efter kampagnens launch, hvor cirka 30.000 samledes til et bålevent på de danske kyster i januar. Efter båleventet ses igen et lille peak i antal underskrifter.

 

Opbakning på #redkysterne

Også på sociale medier var der stort fokus på #redkysterne. Facebook, Twitter og Instagram var alle vigtige kanaler, og mens videoer fungerede godt på Facebook, var det meningsdannernes support på Twitter, der skabte opmærksomhed.

 

»Vores tre videoer skabte et samlet reach på 2,4 mio., og i september havde mere end 860.000 unikke personer set videoerne. På Twitter derimod bakkede flere prominente personer op om vores budskab – blandt andet i forbindelse med vores bålevent i januar, hvor cirka 30.000 mødte op på de danske, råkolde kyster”, fortæller Kasper Pihl Møller.

 

 

Kombinationen af god pressedækning og bred interesse på sociale medier gav en god mængde trafik til underskriftsindsamlingen på 300meter.dk, hvor underskrifterne hurtigt blev samlet ind.

 

Men den store mediebevågenhed og de mange aktiviteter resulterede ikke kun i underskrifter.

 

»Det vigtigste formål med kampagnen var at påvirke politikerne og få dem til at afblæse ophævelsen af strandbeskyttelseslinjen,« fortæller Kasper Pihl Møller om resultaterne af kampagnen. Han fortsætter:

 

»Dét lykkedes. Med befolkningens opbakning fik vi talt politikerne til fornuft, så strandbeskyttelseslinjen på 300 meter er blevet bevaret Og så fik vi oven i hatten 7.000 medlemstilmeldinger i kampagneperioden.«

 

Red Kysterne var en succes for Danmarks Naturfredningsforening, og fremadrettet vil Kasper Pihl Møller og hans kollegaer arbejde endnu mere med effektmåling – også før de launcher en ny kampagne. For med Red Kysterne har de gjort sig en masse erfaring med, hvad der virker – og ikke virker – og det kan de bruge i den næste kampagne.

 

Lisbet-Marek.png

Lisbet Marek

Infomedias Senior Rådgiver. Cand.comm’er med styr på både journalistik og medieforskning. Har særligt fokus på stakeholders og omdømmemåling. Har lyttet til musik på vinyl fra FØR, det blev trendy igen. Fang Lisbet på +45 28 71 45 14.

Find Lisbet Marek her