Fra hashtags til Cavling: #gyllegate og #jegblevvoldtaget

I marts bragte vi en opsamling på #gyllegate-sagen – en sag der for alvor rystede posen for, hvordan danskerne behandler politiske temaer på de sociale medier. I efteråret viste det amerikanske valg os, hvor kraftfuldt et hashtag kan være, når en person eller kampagne skal frames, og det bekræftede, at fremtidens politiske agendaer kan (og vil) styres af de sociale medier. I dag uddeles Cavlingprisen for 51. gang og for første gang er to af de tre nominerede historier beskrevet med tilhørende hashtag. Den ene er #gyllegate – den anden #jegblevvoldtaget.

Når hashtags rammer Cavling

Hashtags er en underlig størrelse. De er de sociale mediers metakommunikative værktøj og eksisterer på deres brugeres betingelser i alle formater lige fra det præcise og hyppigt brugte #dkpol til #dealtforlangeogsarkastiskehashtags. De tilknyttes agendaer, events, kampagner, forretningsområder og mandagsproblemer, og de fleste dør lige så hurtigt, som de fødes. Men nu har to historier og tilhørende hashtags fundet vej til Cavling, Danmarks mest prestigefyldte journalistpris.

 

Vores Senior Insights Advisor på sociale medier, Catharina Persson, forklarer det:

 

»Hashtags gør komplekse sager simple, de fungerer som opsummerende overskrift, og så gør de ens opdateringer på sociale medier søgbare. Hashtags giver incitament til at blande sig i debatten, fordi man bliver "opdaget" og har mulighed for at dele sin holdning til en specifik sag. Det giver ekstra fart til mediehistorier, som vi har set det med #gyllegate og #jegblevvoldtaget.«

 

Manipulationen omkring regeringens landsbrugspakke, der blev afsløret af Berlingske i februar, blev starten på et af de mest gennemgribende og mindeværdige brug af agenda-hashtag i dansk politiks historie - #gyllegate. Hashtagget var ikke bare komisk og rammende, men blev lynhurtigt spredt på sociale medier og brugt af både private og politikere.

 

#Gyllegate er blevet tweetet næsten 28.000 gange siden februar 2016, og omfanget af sagen resulterede i, at daværende Miljø- og fødevareminister, Eva Kjer Hansen, gik af.

 

»Den offentlige brug af hashtags har forvredet nyhedens traditionelle kredsløb. Tidligere startede historierne på redaktionerne, men i dag kan en historie fødes eller udvikles gennem et hashtag for derefter at blive til en historie, som nyhedsredaktionerne bringer,« siger Catharina Persson.

 

I 2016 så verden til, imens kampen om verdens mest magtfulde embede blev indtaget af en Twitter-kanon, der brugte hashtags til at definere både sig selv og sin modstander. Og det virkede. Trumps slogan ”Make America Great Again” – eller #MAGA – var et af de mest brugte hashtag gennem hele valgkampen, og data viste, at 14 ud af de 25 mest brugte hashtags var i Trumps favør. Derimod nåede Hillarys slogan (som i øvrigt var ”Stronger Together”) slet ikke med at nå top 25 på Twitter.

 

Det mest bemærkelsesværdige ved den amerikanske valgkamp var brugen af hashtags til mudderkastning. #LockHerUp, #HillarysEmails og #NeverHillary var de tre hashtags, der peakede mest i den sidste måned inden valget og endte med at være symbolet på en valgkamp, der var drevet af smædekampagner drevet af hashtags.

 

Nu har Danmarks mest prestigefyldte journalistpris nomineret to historier, der blev beskrevet, delt og defineret af hvert deres hashtag, og man må spørge sig selv: Er det den ultimative erkendelse af, at dansk journalistik i fremtiden også vil være drevet af evnen til at kommunikere aggressivt (positivt som negativt) på sociale medier? Måske er det en overdrivelse, men Cavling gives til journalister, der i særlig grad har udvist initiativ og talent i det foregående år, og i 2017 kan vi nok ikke længere komme uden om, at stærke historier får liv både i redaktionelle medier og på sociale medier.

Catharina-Persson.png

Catharina Persson

Vores Senior Insights Advisor på social media, der er tilbagevendt efter 8 år i London med britpop i høretelefonerne. Rådgiver om, hvad du burde lytte til på sociale medier, og hvordan du bruger det mest hensigtsmæssigt. Fang hende på +45 81 88 23 04.

Find Catharina Persson her