Hvorfor er Media Intelligence noget, du bør interessere dig for?

Media Intelligence handler kort fortalt om intelligent brug af data om medier.

 

For når du har data til at kunne følge en historie på tværs af redaktionelle og sociale medier og formår at bruge den indsigt til at drive virksomhedens kommunikations- og forretningsstrategi, er der tale om media intelligence.

 

Media intelligence giver dig nemlig indsigt i, hvordan kommunikationen flyder på tværs af medier. Redaktionelle og sociale. Owned og earned. Når en artikel i et redaktionelt medie påvirker omtalen på sociale medier, eller omvendt - eller hvis der ikke er nogen sammenhæng.

Hvad er media intelligence?

Virale nyheder på tværs af medier

Når vi taler om media intelligence, er det interessante ikke kun, om du har en historie på side fire i Berlingske, men hvordan den historie spreder og udvikler sig på tværs af medietyper.

 

Én artikel på side fire i Berlingske kan sagtens blive til ni artikler på Berlingskes eget website. Samme historie skaber en ny artikel med en ny vinkel i Politiken.dk, som bliver delt hundredvis af gange på sociale medier og kommenteret på flere blogs og fora. 

Virality map af Usain Bolt billede under OL 2016

Her et eksempel fra De Olympiske Lege 2016. Den mørke prik er Yahoo! Sports, der deler billedet af Usain Bolt, hvor han overlegent smiler til kameraet, mens han ligger foran de andre i feltet. Overskriften er ”This is the best Usain Bolt picture that’s ever been taken", og på tre uger spreder billedet sig på tværs af mange blogs, online medier og især Twitter.

 

Men hvad kan forretningen Usain Bolt lære af data? I dette eksempel ser vi, at der er lang levetid på blogs, og at de er mere højfrekvente, mens Twitter har en bred spredning, men dør hurtigt. Vi kan også blive klogere på, hvem der er  key influencers blandt blogs, der får historien til at sprede sig yderligere?

 

Den vigtigste influenter er Morning News USA. De to historier med flest grene er fra Morning News USA – dog med andre vinkler end den oprindelige. Den første om Usain Bolt memes, den næste om hans udskejelser med kvinder. Morning News USA får altså historien til at sprede sig på både andre blogs og sociale medier, og uden Morning News USA var historien ikke nået så bredt ud.

 

Hvis man kigger på sentiment har en ellers positiv vinkel spredt sig til mange forskellige vinkler, hvoraf flere er enten neutrale eller negative.

Sentiment af Usain Bolts omtale på tværs af medier under OL 2016

I dette tilfælde er det mange små og forskellige negative historier, som ret hurtigt dør ud igen. Hvis de negative historier havde samlet styrke og samlet sig til én, havde det nok været fornuftigt for forretningen Usain Bolt at tage stilling til, om historien skulle kommenteres på et Morning News USA, eller om effekten ville være større med en opdatering på Bolts egen Twitter-profil med i skrivende stund 4,4 mio. følgere.

 

Kvalificerede beslutninger på baggrund af data

Eksemplet med billedet af Usain Bolt tydeliggør på fornemste vis, hvordan en historie hurtigt kan udvikle sig over en længere periode. Og effekten kan være den samme for en virksomhed, der – nok i mindre grad end verdens hurtigste sæt fødder – opnår omtale på tværs af medier.

 

Når vi taler om media intelligence, så dykker man ned i data og kigger på det med forretningsmålet for øje for at blive klogere på, hvordan man skal prioritere sine egne indsatser.

 

Hvis man kan kombinere data om redaktionelle og sociale medier og data om virksomhedens egne kanaler, giver det et solidt datadrevet grundlag for at kunne træffe kvalificerede beslutninger, der understøtter forretningen hele vejen rundt. Og når virksomheder først formår at bruge data proaktivt, udnytter de også det fulde potentiale af det nye medielandskab, hvor mediebilledet er meget mere dynamisk, og hvor nyheder også opstår på baggrund af 140 tegn eller en Facebook-opdatering.

 

Alle virksomheder kan arbejde med media intelligence. Både store og små. Det kræver bare det rigtige data og et klart mål. Vi vil gerne hjælpe dig med at finde ud af, hvordan din virksomhed kan arbejde med media intelligence. 

Kasper-Hulsen.png

Kasper Hülsen

Udvikler konstant forretningen og topboss for Market & Sales. Vil helst køre fuld bling i sine slides. Fang Kasper på +45 30 34 05 71.

Find Kasper Hülsen her