Lyt og lær: Kom godt i gang med social listening

At lytte er essentielt, når du skal opbygge, udvikle og måle effekten af din strategi for kommunikation på sociale medier. Social listening gør dig i stand til at tage beslutninger på baggrund af data frem for mavefornemmelse. Her er vores råd til at komme i gang med social listening.

 

Hvis du skal lytte effektivt, kræver det, at udstyret er i orden. De fleste værktøjer til overvågning af sociale medier kan nemt håndtere at finde data til dig og samtidigt levere automatiserede grafer og rapporter, der kan give dig et hurtigt overblik.

 

Når du og din virksomhed skal finde det værktøj, der passer bedst til jer – eller måske revurdere jeres nuværende værktøj, er der nogle ting, der er vigtige at overveje. Først og fremmest skal I sikre, at værktøjet kan opsamle data fra alle de kanaler, der er relevante for jer. Hvis I broadcaster via Periscope eller udelukkende kommunikerer via Twitter, er det uhensigtsmæssigt, hvis jeres værktøj ikke kan indsamle data fra disse medier.

 

Derefter bør I gør det klart, hvilke funktioner I ønsker jeres værktøj skal have, og hvilke grafer det skal kunne generere. Er det eksempelvis rækkevidde og engagement, I vil måle? Eller er det mere brugbart at kunne måle tonen i omtalen? Bed udbyderen af værktøjet om en prøveperiode på én til to uger, og test om værktøjet lever op til jeres krav. I kan med fordel teste flere værktøjer samtidigt, så I løbende kan sammenligne funktionerne.

 

Et par parametre, der altid er gode at sikre sig, at værktøjet kan måle, er de mest indflydelsesrige aktører, centrale temaord og et posts viralitet (bevægelsen fra deling på et medie til deling på et andet medie).

 

Vores råd til social listening

Efter I har fundet jeres ideelle værktøj til at lytte til det, der foregår på sociale medier, skal I i gang med at bruge det effektivt. Brug disse syv trin til at kickstarte jeres social listening:

 

1: Find relevante søgeord

Opsæt en relevant søgestreng for jeres brand. Husk alle relevante hashtags og eventuelle gængse fejlstavninger af jeres firmanavn.

 

2: Tænk dine kunder ind

Hvordan bruger jeres kunder sociale medier? Er der et aspekt af fejlmelding eller behov for kundeservice, kan det være en god ide at tilføje en søgning på forskellige ord, der kombinerer jeres navn med eventuelle problemer eller spørgsmål, jeres kunder kan have.

 

3: Benchmark

Lav en benchmark. Sørg for at have en søgning på dine konkurrenters brand og produkter, så din markedsviden ikke begrænser sig til dine egne fordele og udfordringer.

 

4: Søg på branchen

Få opsat en generel branche-søgning. Hvilke hashtags og ord bruges der, når folk taler om din branche eller den type produkter, du sælger. En branche-søgning kan give dig leads, men giver dig også mulighed for at optræde som ekspert i debatter, der udfolder sig på sociale medier.

 

5: Relaterede temaer

Tænk videre end branchens eller produktets navn. Hvilke samtaler ønsker du at være en del af? Hvilke problemer kan du levere en løsning på? Er du eksempelvis inden for medico-industrien, kan det være en fordel at holde dig opdateret på hvilke sygdomme/lidelser, der snakkes om på sociale medier – det kan give dig indsigt i efterspørgslen på dine produkter og eventuelt input til nye produkter.

 

6: Opdater løbende

Sørg for at holde værktøjet opdateret. Tilføj nye søgeord og tags efterhånden, som du finder dem, og slet irrelevante søgninger for at undgå, at din løsning bliver uoverskuelig.

 

7: Dyk ned i dit værktøj

Sidste trin er at gøre det til en vane at logge ind i værktøjet minimum et par gange om ugen. Lad være med at forfalde til automatisering, ikke fordi du ikke må bruge autogenererede rapporter og opdateringer fra dit værktøj, men den virkelig brugbare viden finder du, når du dykker ned i værktøjet og bruger alle de facetter, det kan tilbyde.

 

Hos Infomedia har vi et samarbejde med Talkwalker, og det vil derfor altid være det værktøj, vi vil anbefale dig. Undersøg markedet for det værktøj, der passer bedst til jer, og har du spørgsmål til Talkwalker, kan vi selvfølgelig hjælpe.

Jenny-Soderman.png

Jenny Söderman

Infomedias svenske fashionista og lidt af et big shot på Pinterest. Altid up to date med de nyeste trends inden for sociale medier og en af vores skarpeste specialister i social listening. Fang hende på + 45 33 47 61 69.

Find Jenny Söderman her