Mål din social media ROI med Google Analytics og Talkwalker

Som marketeer ved du, hvor vigtigt det er lytte til, hvad der foregår på sociale medier, som er relevant for virksomheden, men kan du også bevise, hvilken effekt det har på forretningen? Brug social data og data fra dit website til at måle din social media ROI.

 

Du bliver sikkert spurgt til tal og figurer, der viser værdien af jeres kampagner. Du skal kunne bevise, hvad der virker, og hvad der ikke virker, så du kan retfærdiggøre for omkostningerne brugt på social og samtidig vise, hvad der er tjent ind igen.

 

Social listening kan vise, at I under en kampagne får hundredvis af positive mentions, og selvom det ser godt ud i en rapport, vil et ekstra lag data holde både dig, dit team og din CEO glad.

 

For det er sammenhængene mellem forskellige typer data, der for alvor kan give dig indsigt i, hvorfor det går, som det går, og ikke mindst hvilken effekt det har på forretningen.

 

Blev de positive omtaler til trafik til jeres website? Eller måske endda til salg eller leads?

 

Talkwalkers social listening tool kan finde alle mentions og interaktioner, som er relevante for dit brand på sociale medier. Det kan bruges til at blive klogere på målgruppen, tracke kampagner og holde øje med jeres konkurrenter. Men Talkwalker kan også koble data fra Google Analytics sammen med dine social data.

 

Og det giver dig et meget bedre grundlag for at måle return on investment af din indsats på sociale medier, når du lægger et ekstra lag data oven på.

Social media ROI med Google Analytics og Talkwalker

Du kan fx kigge nærmere på:

  • Trafikkilder
    Find ud af, hvilke kanaler trafikken kommer fra, og opsæt mål for det i Google Analytics. Så kan du fx se, om jeres Facebook-kampagne giver jer den trafik, I håber på.
  • Bounce rate eller time spent
    Bliv klogere på, hvad der egentlig sker med dit indhold, efter at brugerne på sociale medier har klikket sig ind på det.
  • Downloads
    Undersøg, om der er sammenhæng mellem mentions på sociale medier og downloads, tilmeldinger eller anden aktiv handling, som I har som mål på jeres website.
  • Salg
    Gør det samme med salg i webshoppen. Måske der er mere salg i perioder, hvor I bliver mere omtalt på sociale medier end andre.

Du kan gøre det samme med andet data. For eksempel hvis du vil se, om øget engagement påvirker trafikken til jeres site eller antallet af køb. Så længe du har de rigtige sociale data i Talkwalker og har opsat din Google Analytics til at måle på de rigtige tal, kan du lave koblingen direkte i Talkwalker.

Omtale på sociale medier versus tilmeldinger til nyhedsbrev på website

Arbejdet med social media skal dokumenteres som alle andre marketingaktiviteter for at kunne konkurrere om budget og ressourcer på lige fod med de øvrige aktiviteter i marketingplanen. Heldigvis kan du nemt måle ROI med hjælp fra Talkwalker og Google Analytics – og endnu nemmere, når du kan arbejde med begge datatyper ét sted. Og så er graferne lige til din rapport.

 

Hvis du vil høre lidt mere om, hvordan du kan bruge Talkwalker, vil vi gerne tage en snak med dig - helt uforpligtende.

Jenny-Soderman.png

Jenny Söderman

Infomedias svenske fashionista og lidt af et big shot på Pinterest. Altid up to date med de nyeste trends inden for sociale medier og en af vores skarpeste specialister i social listening. Fang hende på + 45 33 47 61 69.

Find Jenny Söderman her