Mål ROI på sociale medier med Talkwalker

Arbejdet med social media skal dokumenteres som alle andre marketingaktiviteter for at kunne konkurrere om budget og ressourcer på lige fod med de øvrige aktiviteter i marketingplanen. Heldigvis kan du nemt måle ROI med hjælp fra Talkwalker (vores værktøj til social listening), hvad enten dit succeskriterie er tilmeldinger, leads eller downloads.

 

Talkwalker overvåger sociale medier og kan måle, hvorvidt virksomhedens KPI’er for social nås. Men hvordan påvirker en social media-kampagne trafikken til jeres website, antallet af fyldte indkøbskurve eller mængden af leads, der kommer ind? Sammenhængen mellem social media data og eksempelvis websitedata er meget interessant, når man skal måle ROI.

 

Du måler sikkert trafikken på dit website via Google Analytics, Google Tag Manager eller et lignende værktøj. Dén data kan du køre ind i Talkwalker via Excel, så du kan se, hvordan to forskellige aktiviteter påvirker hinanden - og ikke mindst hvordan jeres arbejde på sociale medier sikrer konverteringer. Når der er øget omtale af jer på sociale medier, stiger trafikken til jeres site så også? Eller får I flere tilmeldinger til nyhedsbrevet eller downloads af et whitepaper?

Sammenhæng mellem mentions på social media og tilmeldinger til nyhedsbrev

Graf der viser social media ROI i Talkwalker: Fra mentions til download

Talkwalker viser altså effekten af sociale medier ved at synliggøre sammenhængen mellem konverteringer og aktiviteten på sociale medier. Læg selv den tid og de penge, du har brugt på de aktiviteter, du måler på, til for at få den specifikke ROI.

 

Mål konverteringer fra social i Talkwalker

Når du måler ROI og vil bruge Talkwalker til at se effekten af sociale medier, skal du først finde det data, du gerne vil embedde til Talkwalker. Et eksempel kan være trafikken til websitet.

 

For at det skal kunne fungere i Talkwalker, skal dit excelark have et særligt format. I første kolonne skal du have tid (dag/måned/år) – i næste antal besøg. Du kan tilføje flere kolonner som eksempelvis tilmeldinger eller klik på "køb".

 

Når dine websitedata er klar, kan du tilføje det til Talkwalker.

 

Vælg  tandhjulet og ”Project settings” øverst.

 

Vælg ”Custom Indicators” til venstre og tilføj navn, beskrivelse og upload dit excelark.

 

Gå derefter ind i dit projekt, som du gerne vil holde tallene op mod. På den specifikke graf trykker du på de tre prikker i højre hjørne og vælger ”Add a custom indicator”, hvor du kan vælge din fil.

Sådan måler du social media ROI i Talkwalker

Du har nu en graf, der viser sammenhængen mellem omtalen på sociale medier og trafik til dit website.

ROI på sociale medier: Sammenhæng mellem omtale på sociale medier og webtrafik

Du kan gøre det samme med andet data. For eksempel hvis du vil se, om øget engagement påvirker trafikken til jeres site eller antallet af køb. Du kan også se, om omtalen af en bestemt artikel vokser eksponentielt med antallet af delinger fra dit site. Så længe du har de rigtige sociale data i Talkwalker og kan trække de tal, du skal bruge på eksempelvis trafik, tilmeldinger, leads eller delinger, kan du lave koblingen direkte i Talkwalker.

 

Graferne er lige til afrapporteringen, og de gør det nemmere at bevise effekten af din indsats på sociale medier, så du står bedre i konkurrencen om årets marketingbudgetter.

 

Hvis du har brug for hjælp til Talkwalker, er du altid velkommen til at hive fat i os.

Jenny-Soderman.png

Jenny Söderman

Infomedias svenske fashionista og lidt af et big shot på Pinterest. Altid up to date med de nyeste trends inden for sociale medier og en af vores skarpeste specialister i social listening. Fang hende på + 45 33 47 61 69.

Find Jenny Söderman her