Media intelligence: Fra indsigter til kommunikation, der skaber værdi for forretningen

Med media intelligence kan du se sammenhænge, tendenser og effekt på tværs af medier, så du kan prioritere jeres kommunikationsindsatser. Media intelligence er svaret på ”hvorfor”, når du kigger i data fra din medieovervågning og social listening.

 

Medieovervågning og social listening er essentielt for både store og små virksomheder for at følge med i, hvad der bliver sagt og skrevet om virksomheden, brandet eller produktet. Media intelligence er laget oven på. Det er, når du trækker relevante indsigter fra data, så du kan forbedre din taktiske og strategiske kommunikation på tværs af medier.

Media intelligence - kig i data på tværs af medier

Hvad kan du bruge media intelligence til?

Media intelligence er en måde at samle og arbejde med data fra redaktionelle og sociale medier. Sammenhænge, tendenser, udvikling og effekt er nogle af de ting, du kan få indsigt i med en platform, der giver dig det nødvendige overblik.

 

Men hvad kan du helt konkret bruge media intelligence til? Udover at være et stærkt værktøj til research, inden I skyder nye aktiviteter i gang – er media intelligence svaret på, hvorfor omtalen af jer stiger, hvorfor I får mere trafik til jeres site, eller hvorfor I får flere positive omtaler.

 

Her er bare få bud på, hvad du kan få ud af at arbejde intelligent med den data, som din medieovervågning af redaktionelle og sociale medier giver dig.

 

Identificer de vigtigste influencers og agendaer

Forestil dig, du skal lancere en ny bil. En bil, der kører langt på literen. Med media intelligence kan du trække relevante indsigter fra data, så du kan identificere de vigtigste influencers, stakeholders og ikke mindst de vigtigste agendaer i både redaktionelle medier og på sociale medier.

 

Men tilbage til bilen. Den kører langt på literen. Hvilke stakeholders skriver om bæredygtighed i medierne? Og hvem er en stemme i debatten om miljø på sociale medier? Hvis du kan identificere de mest indflydelsesrige personer og samtidig blive klogere på relevante agendaer, som din bil passer ind i, har du den nødvendige indsigt til at kunne tilpasse din kommunikationsstrategi og skabe synlighed omkring bilen.

 

Find influencers og stakeholder med media intelligence

 

Med en platform, der samler sociale medier, online nyhedsmedier og trykte medier i én, får du nemt overblik over de mest indflydelsesrige personer og relevante agendaer på tværs af medier, og det giver dig mulighed for at fokusere på de mest relevante indflydelsesrige personer – hvad enten det er influencers eller stakeholdere.

 

Find ud af, hvorfor det går som det går

Med media intelligence kan du følge udviklingen af historien om din bil på tværs af medier.

 

Din overvågning af sociale medier viser for eksempel, at der har været 1.500 positive omtaler af bilen på sociale medier i den uge, du lancerede den. Det er et vigtigt tal at rapportere på, men du får først værdifuld viden af at kigge på, hvorfor bilen har fået 1.500 positive omtaler.

 

Er de positive omtaler centreret omkring den influencer, I samarbejder med? Går omtalerne på, at den kører langt på literen? Eller er det på et bestemt socialt medie, at omtalen især er positiv? Brug media intelligence til at finde ud af, hvad der er grunden til den positive omtale og brug den indsigt til at tilpasse jeres kommunikations- og mediestrategi efter det.

 

Ved at bruge data intelligent kan du få indblik i, hvordan historier udvikler sig, og hvorfor de udvikler sig, som de gør.

 

Se effekten af jeres indsats

Bilen har fået ret god modtagelse på sociale medier, men har det nogen effekt på jeres forretning? En bil er ikke et impulskøb, men du kan koble anden data med data fra jeres medieovervågning og sociale medier og få indsigt i, hvilken effekt jeres kommunikationsindsats har.

 

Er der en sammenhæng mellem omtalen på sociale medier og mængden af trafik til jeres landing page? Sker der en stigning i organisk trafik til jeres website i dagene efter en omtale i et trykt medie? Eller viser Google Trends en stigning i søgninger på jeres bil i perioden efter lancering?

Kombiner flere datasæt med media intelligence

Til data fra din medieovervågning og social listening kan du tilføje data om for eksempel trafik på jeres website, indkomne leads eller salg, så du kan se, hvilken effekt jeres aktiviteter på sociale medier eller i pressen har på forretningen. Med den indsigt kan du fremadrettet prioritere dine indsatser og gøre mere af det, der smitter positivt af på forretningen og mindre af det, der ikke gør.

 

Med en samlet media intelligence platform har du det bedste grundlag til at øge værdien af jeres kommunikationsindsats på tværs af medier og kanaler. Infomedias Media Intelligence Platform samler din medieovervågning og social listening ét sted og giver dig indsigt i, hvad der virker og ikke virker på tværs af redaktionelle medier – online og trykte – og sociale medier.

 

Hvis du vil vide mere om, hvordan du kan arbejde med media intelligence, vil vi gerne tage en snak med dig.

 

Kasper-Hulsen.png

Kasper Hülsen

Udvikler konstant forretningen og topboss for Market & Sales. Vil helst køre fuld bling i sine slides. Fang Kasper på +45 30 34 05 71 eller på kh@infomedia.dk

Find Kasper Hülsen her