Sådan kommer din virksomhed i gang med employee advocacy

De fleste af os har delt en arbejdsrelateret succes på Facebook eller et nyt job på LinkedIn. Og når vi gør det, er der tale om employee advocacy. Men hvordan kan virksomheder arbejde med employee advocacy? Her er en 6-trins guide til at komme i gang.

 

Employee advocacy – eller EA om man vil – handler om at gøre medarbejderne til digitale ambassadører for virksomheden. Når medarbejderne deler indhold på egne kanaler, der har med virksomheden at gøre, er medarbejderen med til at brande virksomheden. Uanset om virksomheden arbejder strategisk med employee advocacy eller ej.

Employee advocacy - når medarbejderen bliver virksomhedens digitale ambassadør 

Medarbejderen er virksomhedens stærkeste aktiv, og ifølge Hootsuite er der otte gange så meget engagement på indhold delt af medarbejderne som af virksomheden. Derfor er det værd at overveje, hvor meget længere I kan nå ud, hvis I også bruger medarbejdernes sociale netværk.

 

Hvis en person i gennemsnit har 200 venner på Facebook, 60 følgere på Twitter og 240 connections på LinkedIn, kan Infomedia med 150 medarbejdere nå omtrent 25 gange flere, end vi kan ramme via officielle kanaler.

Øget reach ved employee advocacy

Der er ingen tvivl. Tallene siger, at det kan betale sig at engagere medarbejderne, men hvordan kommer man i gang med employee advocacy?

 

Både små og store virksomheder kan arbejde med employee advocacy.  Først og fremmest skal man have en arbejdsplads, hvor medarbejderne er glade for mere end lønnen, og det kan vi ikke hjælpe med, men her er vores bud på, hvordan du kan inspirere medarbejderne til at blive virksomhedens digitale ambassadører.

 

1) Lav guidelines til brug af sociale medier

Når du opfordrer medarbejderne til at være aktive på sociale medier og dele indhold, der er relevant for virksomheden, kan det være en god idé at lave guidelines. Guidelines, der sort på hvidt, kommer med nogle generelle anbefalinger for, hvordan man agerer på sociale medier.

 

Det behøver ikke være en langt eller kringlet, men kan gøres med et par do’s and donts, som Starbucks har gjort det.

 

2) Uddan medarbejderne i hvad og hvordan

Nogle medarbejdere vil have brug for uddannelse i, hvordan man laver en god opdatering på LinkedIn, Twitter eller sågar Facebook. Derfor kan du med fordel bruge tid på at uddanne de medarbejdere, der har brug for det, for det er vigtigt, at de føler sig tilpas med at trykke på del-knappen.

 

Danske Bank har arbejdet en del med uddannelse af deres medarbejdere, og de formåede at lave et program, der havde positive effekter på forretningen på bare tre måneder.

 

3) Sæt KPI’er for employee advocacy

Der er mange gode grunde til at arbejde med employee advocacy. Mens øget reach er nok for én virksomhed, kan det være engagement eller et mere positivt sentiment for en anden. Så længe KPI’erne understøtter forretningen, bliver det nemmere at måle effekten af jeres indsats med employee advocacy – og du har nemmere ved at få ledelsens støtte.

 

4) Find det rigtige tool

Der findes mange tools på markedet, som kan hjælpe med at eksekvere på employee advocacy, og du skal finde et, der kan hjælpe dig. For mange kan det være godt at starte med at sende mails ud internt med indhold, men det kan hurtigt blive uoverskueligt.

 

Hos Infomedia samarbejder vi med Hootsuite Amplify, som vi også selv bruger til at dele relevant indhold internt i organisationen. Vi startede med mails, men savnede mere struktur, overblik og ikke mindst lidt tal på, hvordan medarbejderne tog imod det indhold, der blev sendt ud.

 

5) Identificer virksomhedens gode eksempler

Der er stor forskel på digital parathed blandt medarbejderne i en virksomhed. Én kan i forvejen være en influencer – en anden har stadig ægget som profilbillede på den Twitter-profil, der blev oprettet for fire år siden. Men brug tid på at identificere de gode eksempler – de kan findes både i ledelsen eller ”på gulvet”.

 

De gode eksempler kan være med til at opfordre andre i samme afdeling til også at dele de gode historier – og særligt ledelsen kan være et godt eksempel for resten af virksomheden.

 

6) Track på de rigtige parametre

Ud over at du selvfølgelig skal måle på, om I når jeres KPI’er, og om I kan se en effekt af jeres arbejde, kan du også holde øje med, hvor mange medarbejdere der deler. Når du ved, hvor mange der deler hvad, kan du bruge den indsigt til at finpudse din employee advocacy-tilgang yderligere, så indholdet bliver endnu mere målrettet de specifikke medarbejdere.

 

Du ved, hvorfor employee advocacy kan betale sig, og nu har vi forhåbentlig givet dig et sidste skub mod at komme i gang. Hvis du er klar til at finde et værktøj, der kan hjælpe dig med employee advocacy, vil vi gerne fortælle dig mere om Hootsuite Amplify – bare sig til.

David Pansbo.png

David Pansbo

Vores Head of Social Business. Stil ham et hvilket som helst spørgsmål om social listening, reach og engagement, og han kan svare dig. Fang David på +45 25 12 69 28.

Find David Pansbo her