skip to Main Content
7 Employee Advocacy Metrics Du Kan Måle På

7 employee advocacy metrics du kan måle på

Medarbejdere kan være de bedste digitale ambassadører for virksomheden. Men hvor meget værdi giver det egentlig, når de deler noget om virksomheden på egne sociale kanaler? Her er 7 metrics, du kan måle på, når du arbejder med employee advocacy.

Du er måske i gang med et større employee advocacy program, hvor nogle af dine kollegaer er ved at blive uddannet i best practice på sociale medier, mens andre allerede er gode digitale ambassadører for virksomheden. Men hvordan måler du på, om arbejdet med employee advocacy er en succes?

For at få indblik i, om du har kørt medarbejderne rigtigt i stilling, kan du måle på, hvor meget dine kolleger deler, og hvilket indhold der bliver delt mest. Men du skal også kunne bevise værdien af employee advocacy for forretningen.

Her er 7 parametre, du kan måle på, når du vil have dybere indblik i effekten af employee advocacy:

1) Reach

Når medarbejderen begynder at dele virksomhedens artikler, rammer virksomhedens budskaber måske nye øjne. Reach er derfor et relevant parameter, du kan måle på for at se, hvor langt virksomhedens brand når omkring, når medarbejderne bliver engageret.

Men reach er selvfølgelig ikke alt. Heller ikke selvom, det er et tal, der er til at forstå. Reach skal kobles sammen med andre KPI’er for at give reel værdi, men det er alligevel et godt udgangspunkt at måle på reach.

2) Engagement

Der er 8 gange så meget engagement på indhold delt af medarbejderen som på indhold delt af virksomheden. Det viser undersøgelser fra Hootsuite.

Når du får aktiveret medarbejderne på sociale medier, vil du kunne se en stigning i engagement. Det kan være alt fra flere delinger, likes eller kommentarer på indhold, der understøtter virksomheden.

3) Trafik til website

Nu er du for alvor nede i en KPI, der fortæller noget om værdien for forretningen. Trafik til dit website fra indhold delt på medarbejdernes kanaler kan fortælle dig meget mere om, hvorvidt dit arbejde employee advocacy er en succes eller ej.

Din employee advocacy-platform kan sammen med Google Analytics følge trafikken og måle på, hvilken værdi den har. Du kan sågar følge trafikken helt til en konvertering, hvis dit website er gearet til det.

Fx kan vi her hos Infomedia se, at du er 5 gange mere tilbøjelig til at downloade et af vores whitepapers, hvis du kommer fra et link delt af vores kollegaer.

Så snart du arbejder i Google Analytics kan du også kigge på parametre som bounce rate og tid brugt.

 4) Ændringer i sentiment

Medarbejderen bliver opfattet som mere troværdig end virksomheden, og det betyder, at du måske vil se ændringer i sentiment, når du arbejder med employee advocacy.

Sentiment er en måling af, hvorvidt samtalerne er negative, neutrale eller positive. Det kan ændre sig i takt med, at flere og flere medarbejdere begynder at dele indhold fra virksomheden. Hvis omtalen af din virksomhed bliver mere positiv i takt med, at jeres arbejde med employee advocacy kører, har du  i den grad gode resultater at vise til din ledelse.

5) Ændringer i demografi

Medarbejderens online netværk er også interessant for virksomheden. Det kan derfor give mening at måle på demografien for målgruppen.

Måske aldersgruppen ændrer sig i takt med jeres employee advocacy-indsats? Eller måske I rammer flere i en anden del af landet eller verden ved at have engageret jeres medarbejdere? Det er i hvert fald interessant at se på, om I rammer helt nye og relevante målgrupper, når du engagerer dine medarbejdere på sociale medier.

6) Share of voice

Sammen med medarbejderne kan I stå stærkere i en specifik agenda. Måske I ejer en større del af agendaen sammenlignet med jeres konkurrenter, fordi I er flere, der byder ind med relevant indhold, som andre gider engagere sig i.

Kig derfor på jeres share of voice i relevante agendaer på sociale medier. Hvis dine kollegaer står som thought leaders inden for et specifikt emne, gavner det også din virksomhed. Især når du over for din ledelse kan vise, at I ejer den agenda, og konkurrenten slet ikke kan følge med.

7) Leads

For mange virksomheder er leads et vigtigt mål. Leads fra sociale medier kan være dem, der kommer af en samtale med medarbejderen eller via virksomhedens officielle profiler. Du kan også gå hele vejen og tracke på, hvor meget af trafikken fra dine kollegaers delinger, der bliver til et lead. Hvis du kan dét, kan du for alvor bevise, at employee advocacy har direkte (positiv) effekt på forretningen.

 

Medarbejdere kan have en kæmpe indflydelse på, hvordan virksomheden bliver opfattet. Men du skal have en række mål, du kan måle på for at bevise den reelle effekt af medarbejdernes engagement – og ikke mindst din tid med employee advocacy. Din chef bliver glad for det, og medarbejderne kan se effekten af det, de laver digitalt.

Der findes mange tools, der kan hjælpe dig med at måle det rigtige. Vi samarbejder med Hootsuite og giver gerne en demo deres employee advocacy-platform, Hootesuite Amplify, som vi også selv bruger.

Boost din indsats på sociale medier med employee advocacy

Vi har lavet en overskuelig guide der hjælper dig med at integrere employee advocacy i din organisation - alt fra planlægning til udførelse og effektmåling.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få guiden tilsendt.

Back To Top