skip to Main Content

Danmarks 100 største byer i medierne 2014

I 2014 har flere af de største byer fået mindre medieomtale end året før, men København, Aarhus og Aalborg er fortsat de byer med mest omtale (se opgørelsen fra 2015).

Vores tilbagevendende medieanalyse af Danmarks 100 største byers medieomtale stiller skarpt på profileringen af danske byer. Hvilke byer er mediemagneter, og hvilke får ikke momentum til at bryde igennem mediemuren?

I 2014 er der ikke ændret i listens top-3 i forhold til opgørelsen over 2013 (udgivet i maj 2014). Det er fortsat København (42.790), Aarhus (23.652) og Aalborg (8.069), som dominerer listen over flest omtaler. Der er dog sket et fald i volumen af alle tre byers omtale siden sidste opgørelse, mest markant for Aarhus der er gået næsten 6.000 omtaler tilbage.

Største ændring i top-10 er Vejle, der falder fra en 5. til en 15. plads. Viborg ryger derimod ind i top-10, dog mest grundet et fald i omtaler af øvrige byer, frem for en stigning i omtale af Viborg.

Skagen, Hobro og Brøndby klarer sig bedst på medieomtale målt op mod indbyggertal. Byen, der er dykket længst ned ad listen over byernes mediesynlighed målt per 1.000 indbyggere, er Vejle, der falder fra en sjetteplads til plads nummer 41, fra 2013 til 2014.

Generelt er mængden af medieomtale af Danmarks 100 største byer faldet i forhold til sidste år.

Hvor der i alt i 2013 var skrevet 191.987 artikler om landets 100 største byer, blev der i 2014 skrevet 173.662 artikler. Faldet i omtaler kan forklares ved, at der i 2013 var kommunalvalg, hvilket kan have øget omtaler af byer i forbindelse med lokale politikere.

Se hele listen over Danmarks 100 største byers mediesynlighed i 2014. Medieanalysen blev første gang publiceret i september 2015.

Back To Top