• Prøv Infomedia
  • Log ind
  • Kontakt

Den komplette guide til Facebook-annoncering

Den komplette guide til annoncering

Katrine Jacobsen

Uanset om du kan lide det eller ej, bliver det sværere og sværere at få organisk rækkevidde på sociale medier, og de dage, hvor indhold gik viralt uden et lille økonomisk boost er for længst ovre.


Annoncering på sociale medier er en nødvendighed, hvis du vil ramme nye målgrupper. Og hvis du vil ramme dem effektivt.


Det kan være skræmmende at kaste sig ud i at smide penge efter dit indhold på sociale medier, men denne guide hjælper dig på vej.


Her får du den komplette guide til Facebook-annoncering fra at bygge din allerførste annonce til at optimere og skabe gode resultater.


Er du klar?

#1: Sådan bygger du din første Facebook-annonce

Er du helt ny udi Facebook-annoncering (og Instagram-annoncering for den sags skyld), skal du starte her.

Når du skal bygge din allerførste Facebook-kampagne, skal du have styr på:

  1. Din kampagnes målsætning: Hvad er formålet med din kampagne?
  2. Din målgruppe: Hvem vil du ramme – eller have til at gøre noget? Der er tre typer af målgrupper, som du kan operere med.
  3. Din budgetramme: Arbejder du med et dagligt budget – eller har du et samlet budget for hele din kampagnes levetid?
  4. Dit indhold – der selvfølgelig skal være godt og relevant. Du skal især være skarp på det visuelle element, din tekst og din call to action.
  5. Din evaluering af annoncen: Lever din annonce op til din målsætning?

 

Det hele bliver uddybet meget mere i denne guide til Facebook-annoncering.

#2: Sådan måler du, om din Facebook-annonce er en succes

Det kræver vedholdenhed og løbende optimering, hvis du vil have succes med dine kampagner på sociale medier. Og vigtigst af alt skal du kunne dokumentere, at dine annoncer skaber værdi.

Men hvordan gør du det?

Her bliver du klogere på, hvordan du kan evaluere din Facebook-annonce ved at stille dig selv spørgsmål som:

  • Gør min målgruppe det, jeg vil have dem til?
  • Virker mit indhold efter hensigten?
  • Hvad påvirker ellers mine annonceresultater?

 

Smut forbi indlægget om måling af dine Facebook-annoncer – og nej, det er (desværre) ikke one size fits all.

 

#3: Sådan tester du dine Facebook-annoncer og får mere for pengene

Det er nemt at spilde dit hårdt optjente annoncebudget på annoncer, der performer sløjt, og derfor skal du teste dine Facebook-annoncer

Igen. Og igen. Og igen.

Du skal teste alt fra målgrupper til teksten på din call to action, hvis du vil have de bedste resultater.

Du kan gribe det an på tre måder:

  • Test samme indhold på forskellige målgrupper
  • Test forskelligt indhold på samme målgruppe
  • Krydstest forskelligt indhold på forskellige målgrupper.

 

dette indlæg kan du læse meget mere om, hvordan du tester dine annoncer – og vigtigst af alt, hvordan du bruger de mange test til at optimere dem.

 

#4: Sådan varmer du målgruppen op, så de konverterer på din Facebook-annonce

Dine kampagner på Facebook har ét formål: At få din modtagere til at gøre noget.

Men hvis du skal lykkes med det, skal du kende lidt til kolde og varme målgrupper, når du arbejder med Facebook-annoncering.

Varme målgrupper er meget værdifulde. 

En varm målgruppe har vist interesse i dig og er mere tilbøjelig til at konvertere, når de møder din annonce i deres nyhedsfeed.

Derfor skal du bygge kampagneflows, der har det ene formål at gøre din målgruppe brandvarme, så de konverterer på din Facebook-annonce (uanset om dit formål er at sælge et produkt, støtte en sag eller tilmelde sig et event).

Du kan blive klogere på varme målgrupper og kampagneflows her.  

#5: Derfor skal du bruge Hootsuite Ads til dine annoncer på sociale medier

Når du arbejder med annoncering på sociale medier, kan du vælge mellem en lang række værktøjer til at hjælpe dig.

Du kender sikkert Facebooks indbyggede værktøj, Facebook Ads Manager, men arbejder du med større annoncebudgetter og gerne vil teste og bygge kampagneflows, kan du med fordel overveje et annonceringsværktøj.

Vi og vores kunder bruger Hootsuite Ads, så her får du 7 gode grunde til at bruge Hootsuite Ads til dine annoncer på tværs af sociale medier og Google (ups, der fik du allerede én af grundene til at vælge Hootsuite Ads).

Hvis du er på udkig efter et annonceringsværktøj, kan du kigge med her.