skip to Main Content

I lommen på Facebook

Mediehuse har de seneste år fået en ny konkurrent. Facebook er ikke længere kun distributør af nyheder, men forvalter, hoster og tjener penge på det. Sådan sagde Tony Haile, CEO for Chartbeat, da vi i starten af juni havde inviteret ham til Danmark til at tale om digitale nyhedsmedier i en brydningstid.

Tony Haile, der oprindeligt er uddannet journalist, har i syv år – indtil februar i år – været CEO for Chartbeat. Chartbeat måler de besøgendes adfærd på web-medier og er nogle af de største i branchen.

Med en præsentation pakket med tal på online nyhedsmediers performance besøgte Tony Haile os til en snak om arbejdet med data på webredaktionerne. En af de helt store faktorer, som webredaktionerne kæmper med, er konkurrencen fra Facebook, der nu ikke kun distribuerer indhold, men som også forvalter, hoster og tjener penge på det.

Facebook dominerer

Flere oplever en stigende mængde af trafik, der kommer fra Facebook, og Facebook er derfor en vigtig distributør af nyhedsmediernes indhold.

»Facebook dominates traffic – especially in comparison to Twitter. It’s an issue for us in journalism, because we really like Twitter«, sagde Tony Haile, da han viste fordelingen af trafikken fra sociale medier til web-nyhedsmedier.

Gennemsnit for seks af de største danske nyhedsmedier første uge i juni 2016.

Generelt er trafikken fra sociale medier oftere fra Facebook end Twitter, der giver meget lidt trafik, sagde Tony Haile og fortalte, at enkelte artikler kan nå helt op mod 60-70 pct. trafik fra Facebook.

Men den største driver af trafik til danske web-medier er stadig Google. Google driver trafik til mere end fire gange så mange artikler, som Facebook gør, viser tallene for en enkelt uge i juni på tværs af seks af de største danske nyhedsmedier. Tager man et kig på den tid, læserne rent faktisk bruger på sitet, ser det helt anderledes ud. Opmærksomheden fra brugerne, der er kommet via Facebook, varer altså længst.

Fra Facebook tilbage til Facebook

»We don’t recirculate on mobile. We trust the stream more than the site. Facebook own where the attention goes, and therefore they also curate content«, sagde Tony Haile.

Dem, der besøger et web-medie via Facebook, har en tendens til at vende tilbage til Facebook, når artiklen er læst, mens dem fra Google klikker sig videre og bruger op til fire gange så lang tid på de efterfølgende artikler, som de få fra Facebook, der klikker sig videre. Alligevel bruger personer, der kommer via Facebook op til ti gange så lang tid på den første artikel, de møder. Sammenlagt er det stadig mere end den opmærksomhed, man får fra brugerne, der er kommet via Google.

Andelen af den totale tid brugt hos personer, der kommer fra Facebook, Google og Twitter. Gennemsnit for seks af de største danske nyhedsmedier første uge i juni 2016.

Mobile first?

Tony Haile talte også meget om brug af mobilen, når vi forbruger nyheder. Han påpegede blandt andet i sit oplæg, at vi gerne bruger mobilen til at læse længere artikler, og at dem, der bruger mobilen, oftere kommer fra sociale medier, end dem der sidder på en computer.

»We worry about our own mobile web experience. Waiting for the site to load, pop ups and ads that interrupt the reader’s attention in an article.  It’s all a necessary evil for media to make money, but now Facebook are adding to the competition by introducing instant articles that can give a better experience«, forklarede Tony Haile, da han ved en håndoprækning afslørede, at ingen blandt deltagerne var hundrede procent tilfredse med deres egen mobile platform.

Og det bringer os til snakken om Instant Articles, der blev lanceret på Facebook i 2015. I 2016 er SoundVenue og MetroXpress de første danske medier, der har leget med Instant Articles, men det er for alvor ikke blevet valgt til af de større mediehuse – endnu. Alligevel er det en udfordring, der lurer lige om hjørnet, fordi mere og mere læsning foregår via mobile platforme, og der er Facebook fortsat teknologiske mil foran de fleste mediehuse.

Tilbage til mediehusene er, ifølge Tony Haile, at skabe indhold.  Fandens godt indhold, for med instant articles, sponsored stories og intelligente algoritmer er Facebook en dominerende faktor, når mediehuse ønsker at få spredt, læst og måske endda tjene penge på deres indhold.

Back To Top