skip to Main Content

Landbrug & Fødevarer satte sig (tungt) på Twitters #fmdk

Med massevis af gifs, et trending hashtag og periscoping af operasang og udskæring af en ½ gris markerede Landbrug & Fødevarer sig på Twitter under årets Folkemøde. Udenom Twitters begrænsning på 140 tegn, har vi stillet Tina Mellergaard, Head of Social i Landbrug & Fødevarer, en række spørgsmål om, hvad der skal til for at sætte sig tungt på #fmdk, når konkurrencen fra andre organisationer er hård.

Landbrug & Fødevarer placerede sig på en 1. plads torsdag og lørdag blandt organisationer, der har opnået mest engagement. Hvad har jeres mål for Twitter på #fmdk været?

Vores primære mål var at få information om vores arrangementer ud, tweete stærke citater fra vores debatter samt aktivere vores medarbejderes egne profiler ift. pressekontakt, profilering og networking under #fmdk på sociale medier. Så, hvor I naturligt nok måler vores succes på den officielle profils aktivitet, så har jeg nu en lidt bredere opgave foran mig i forhold til også at få opgjort værdien og rækkevidden for vores indsats på de mange personlige profiler.

Konkret i forhold til den officielle profil, så havde vi et klart mål om at komme i top 5 på Folkemødet ift. engagement og rækkevidde.

Jeg blev dog overrasket over at se, at ingen af dem, der målte på denne metric (DKpolitik, Overskrift.dk, Infomedia) har medtaget fx likes i opgørelsen, hvilket gjorde, at vi undervejs besluttede at ændre taktik for de af medarbejderne, der gerne ville støtte L&Fs officielle profils indsats og placering. Jeg går ud fra, at det er et levn fra sidste år, hvor ’likes’ ikke var introduceret på Twitter endnu, men det er en finurlig udeladelse, da Twitter netop selv medtager alle kliks og handlinger som engagement. Oh well.

For mig personligt var den største sejr dog, at vi fik hashtagget fra vores telt #spisekammeret til at trende af flere omgange på Twitter i Danmark – og lørdag lå vi i en længere periode nr. 2. Det var sgu sejt!

Tina Mellergaard, Landbrug & Fødevarer, Folkemødet 2016

Foto: Af Peter Larsen, Prikken Design og Produktion. En koncentreret Tina Mellergaard lægger planer for at nå 1. pladsen på Infomedias liste over influencers på #fmdk

Har I haft en strategi om at påvirke bestemte dagsordener via jeres Twitter-aktivitet? I så fald, har I rykket ved debatten under og efter Folkemødet?

Vores taktik har været at lade vores dagsordener drives af vores debatter. Vi har et af Folkemødets største telte og et tætpakket debat-program, så dagsordenerne er tænkt ind allerede i programplanlægningen – og Twitter er så blevet brugt til at understøtte disse.

Det er nok for tidligt at sige, om en debat har rykket sig i den ene eller anden retning pga. Folkemødet, men vi kan se direkte forbindelser fra visse debatter i teltet til historier i medierne. Det har også været centralt for vores taktik, at det, der kom ud fra os, var indhold med værdi (enten i forhold til debatten i teltet eller program-oplysning), og som understøttede digital agenda setting, hvilket også er naturligt nok, når vi opfordrer vores medarbejdere til at støtte indsatsen – det skulle være skarpt!

Konkurrencen på #FMDK har været hård med mange flere tweets i år end tidligere. Hvordan har I sørget for at skille jer ud?

Dels har vi gjort meget ud af at planlægge tweets med gifs, der fortæller om programmet og teaser for senere programpunkter, så indholdet ville skille sig visuelt ud i mængden af de mange statiske program-billeder i feedet – og så har vi naturligvis gjort alt, der kunne produceres på forhånd klart, så det ikke skulle være en stressfaktor at finde de rette handles eller sørge for, at et programpunkt var annonceret tilstrækkeligt.

Vi har også haft video klar til vores Beercycling-projekt samt infographics, der understøttede en ny markedsundersøgelse, som vi timede ud med en af vores debatter.

Og så har vi arbejdet på at bruge vores medarbejdere og faglige influencers og har blandt andet holdt et målrettet kursus for vores presseafdeling og de medarbejdere, der skulle deltage i Folkemødet ift., hvordan de selv kunne få mest ud af Twitter og hvordan de bedst muligt kunne støtte den officielle profil. Kurset står dog ikke alene, men er en del af en større udvikling, vi har sat i gang i huset i forhold til agenda setting og positionering.

Hvordan overvåger og planlægger I jeres tilstedeværelse på Twitter – særlig fra dag til dag, minut til minut? Har I fx sat jer en intern responstid i forhold til tweets henvendt jer?  

Jeg har et større listening system, hvor jeg holder øje med udvalgte hashtags, søgeord og brugere/sider og profiler. Og så får vi presseklip to gange om dagen fra Infomedia, som naturligvis også er en del af de faste arbejdsprocesser.  Vi har også helt lavpraktiske set ups som at have notifikationer slået til på udvalgte influencers og politikere på tværs af vores dagsordener – og ikke mindst hinanden.

Responstiden på Folkemødet hed principielt bare ’hurtigst muligt’, men det var ikke et parameter, vi nødvendigvis leverede 100 % på, da strømmen først kørte. Men hey – altid fint med forbedringspunkter.

Landbrug & Fødevarer periscoper udskæring af gris

Foto: Af Peter Larsen, Prikken Design og Produktion. Tina Mellergaard livestreamer udskæring af gris på Periscope

Hvad er jeres tanker bag jeres valg af kanaler og samspillet mellem dem, hvis der har været et? I periscopede jo bl.a. operasang…

Vi er en kæmpe organisation med 50+ officielle sociale medier profiler – og oven i det kommer alle de interne influencers og faglige profiler, som vi arbejder med. Det var derfor nødvendigt at lave en benhård udvælgelse af, hvilke profiler vi ville fokusere på og hvilke vi måtte lade vente. Vi valgte derfor tidligt, at vores primære fokus var Twitter, da det var her den mest relevante målgruppe for de fleste af vores aktiviteter var at finde, samt her, der under Folkemødet er en særlig plads til at promovere netop disse aktiviteter.

Vi har naturligvis også brugt vores store profiler på LinkedIn og Facebook, men kun i mindre grad og med en udpræget respekt for, at Folkemødet ikke altid er lige så interessant for dem derhjemme, som for dem, der er der.

Vi har derudover haft gang i både livestream til eget website og til Landbrugsavisen, så der har været en del kanaler i spil. Periscope tog vi en tidlig beslutning om kun at bruge til visuelt interessante indslag og fokuserede på vores operasanger og udskæringen af ½ gris.

Det vil dog være en af de ting, som vi arbejder videre med til næste år sammen med Facebook Live på linje med Instagram, som blev fravalgt i år af hensyn til ressourcer, men allerede er skrevet ind i planerne for 2017.

Er der noget, som har været særligt sjovt at lave på Twitter i år?

Det har været fantastisk at være med i så stor en produktion som Landbrug & Fødevarers telt på Folkemødet er! Vores fysiske tilstedeværelse er gennemført professionel, så at matche den digitalt har været en god udfordring. Og så har det været en fornøjelse at se mine kollegaer komme i gang på Twitter og ikke mindst agere hjælperyttere for både vores officielle profil og hinanden – særligt når dette lille konkurrencemenneske insisterede på at tage sejren hjem frem for at spise frokost. Kæmpe holdindsats på et medie, som de fleste i organisationen ikke havde været rigtig i gang på før Folkemødet.

Nu er I hjemme igen og skal vel til at evaluere jeres indsat. Hvad måler I på, når I skal vurdere jeres online indsats – og hvorfor?

Vi måler primært kvalitativt og så på opnået digitalt tryk. Kvalitativt i forhold til hvilke dagsordener, der blev og bliver samlet op, og hvor vi har positioneret nøglemedarbejdere.

Jeg kommer selv til at arbejde en del med at få indsamlet forskelligt data, så vi har så mange benchmark-muligheder som muligt næste år, hvor vi forhåbentligt placerer os godt igen. Jeg måler naturligvis også på værdien af den indsats, vi har lagt i aktiveringen af medarbejderne, da der jo heldigvis endnu er masser af potentiale i den pulje.

Back To Top