skip to Main Content

Lyt til samtalen på de sociale medier

De fleste har nok hørt det mange gange før. Hvis man vil være med, hvor det sner, skal man lytte til samtalen på sociale medier. Det gælder både den samtale, der handler om dit brand, men også den samtale, der i øvrigt engagerer dine stakeholders.

Lytter man aktivt, bliver man i stand til at planlægge sin indsats på de sociale platforme, så man rammer sine målgrupper med det helt rigtige indhold på det helt rigtige tidspunkt.

Overvej dine målgrupper

Mange af de succesfulde indsatser på sociale medier udspringer af indsatser, som er målrettet stærke influencers, snarere end den egentlige slutmodtager. Hvis du ved, hvilken målgruppe du i sidste ende gerne vil ramme, kan det være en fordel først og fremmest at undersøge, hvem de lytter til.

Kulturstyrelsens specialrapport om brug, interesseområder og debatlyst på sociale medier fra 2015 viser, at blot 19 pct. af de danske brugere på social medier tilgår og læser kommercielt- og virksomhedsrelateret indhold på sociale medier. Endnu færre engagerer sig yderligere ved at like, kommentere og dele. Derfor er det måske værd at overveje, om chancen for at blive set, hørt og husket øges, hvis du får andre til at dele det budskab, du gerne vil have igennem.

Da Kähler i 2014 skulle promovere salget af den berømte og berygtede Jubilæumsvase, igangsatte de salget  med en veltilrettelagt event for design og interiørbloggere. Formålet var at få bloggerne til at skabe opmærksomhed blandt deres læsere, og de begejstrede bloggere delte også ivrigt ud af deres oplevelser på Kähler-eventet både under og efter, det blev afholdt.

Om opmærksomheden på vasen fra start til slut var et ønskescenarie for Kähler, kan vi selvfølgelig kun gisne om, men ikke desto mindre startede jubilæumskampagnen ud som et smukt eksempel på en veltilrettelagt indsats på sociale medier, hvor stærke influencers sørgede for at sprede det ønskede budskab.

Fra social til redaktionen

Vores data viser, at historier, der vokser sig store på sociale medier, ofte havner i de redaktionelle medier. En veltilrettelagt indsats på sociale medier skaber altså ikke kun opmærksomhed på de platforme, du har satset på, men kan også ende med at ramme plet hos journalister og redaktører landet over.

Det var blandt andet tilfældet da Rådet for Sikker Trafik i 2015 lancerede kampagnen Hvem skal køre dig hjem? Kampagnen var, fra start, tilrettelagt til både redaktionelle- og sociale medier og er allerede der et godt eksempel på en kampagne, der fungerer på tværs af alle medier. Men kampagnen opnåede også en dobbelteffekt, da landets journalister fik øje på kampagnes succes på de sociale kanaler, og dermed gav kampagnen nyt liv i omtaler som ”Spritkampagne er et hit”, der blandt andet blev bragt på Markedsføring.dk i december 2015.

Ønsker du en stærk placering på tværs af både sociale- og redaktionelle medier er vores bedste råd altså:

Kend dine stakeholders, lyt til deres samtale, og find ud af, hvad der engagerer dem, og hvem de lytter til. Planlæg din indsats på sociale medier, og overvej gerne, om der er vinkler, der kan tænde de redaktionelle medier – og lyt så igen.

 

Vi kan hjælpe dig i gang – læs lidt mere her.

Back To Top