skip to Main Content

Private aktører kæmpede om dagsordenen

Private virksomheder, organisationer og tænketanke i Danmark trak med egne mærkesager debatten i hver sin retning under valgkampen 2015.

Blandt private foreninger og organisationer var Dansk Flygtningehjælp var den mest synlige aktør under valgkampen. Særligt i dens sidste fase, hvor flygtninge og udlændinge blev et brandvarmt emne. Det Jødiske Samfund i Danmark fik omtale, da daværende justitsminister Mette Frederiksen blev kaldt til samråd på valgkampens første dag og dermed for en stund genoplivede terrordebatten, mens Trykkefrihedsselskabets Folkemøde-invitation til den hollandske islamkritiker Geert Wilders for en kort stund blev en stor medie-raket. Begivenheden på Folkemødet forløb dog som bekendt roligt og uden større medie-ramasjang.

Grafik: De mest synlige private foreninger og organisationer i valgkampen 2015

Blandt private virksomheder fik højdespringeren Novo Nordisk særligt omtale, da virksomhedens afdeling i Kalundborg blev inddraget i debatten om danskernes villighed til at tage arbejde i yderområderne. Danske Banks økonomer udtalte sig om forskellen på rød og blå bloks økonomiske politik, mens Saxo Bank ofte optrådte i sammenhæng med omtaler af Liberal Alliance.

Grafik: De mest synlige private virksomheder under valgkampen 2015

CEPOS var den mest synlige under valgkampen blandt tænketanke, og særligt når der var økonomi på programmet. Blandt andet roste tænketanken de Radikales skatteudspil samt konkluderede, at Venstres kontanthjælpsloft ville sænke mindstelønnen. AE, der sammen med Kraka fulgte lige efter, fandt frem til samme konklusion.

Grafik: De mest synlige tænketanke under valgkampen 2015

To offentlige interesseorganisationer, Danske Regioner og KL, blandede sig under valgkampen med de private aktører. Her var kun Dansk Flygtningehjælp mere synlige end Danske Regioner, mens KL også måtte se sig slået af CEPOS og AE.

Se den fulde analyse af valgkampens aktører, der første gang blev publiceret i september 2015.

Analysen bygger på 9.042 medieomtaler fra 27/05/15 til og med 18/06/15 fra udvalgte landsdækkende medier, ekskl. satire og navnestof mv. Alle omtaler indeholder specifik nævnelse af mindst ét opstillingsberettiget parti eller politiker, og er efterfølgende blevet bearbejdet via avancerede ”søgestrenge”, der klassificerer omtalerne i 16 politiske emner og over 8.000 danske organisationer.

Back To Top