skip to Main Content

Social listening: Sådan får du indsigt til at handle

Din dagsorden er ikke nødvendigvis lig med dine stakeholders’ dagsorden. Derfor er du nødt til at holde øje med, hvad der bliver sagt og skrevet om dit brand, dine produkter og dine konkurrenter på sociale medier. Vi har kigget nærmere på Copenhagen Fashion week i februar, for modeugen blev indledt med ord om bæredygtighed og kønsroller, men det var ikke helt, hvad samtalen handlede om på de sociale medier.

Social listening - lyt til sociale medier

Du ved det. Vi ved det. Social listening er det, alle taler om – og har talt om i et stykke tid. Men bruger du social listening til at få indsigt – eller endnu bedre; til at deltage aktivt i samtalen, løbende tilpasse og målrette din kommunikation, og måske endda til at få mere sammenhæng mellem din og dine brugeres dagsorden?

Kun et fåtal af virksomheder får det optimale ud af data fra sociale medier, måske fordi det kan virke uoverskueligt, tidskrævende og dyrt, men det behøver det ikke være.

I forbindelse med det nyligt overståede Copenhagen Fashion Week (CPHFW) besluttede vi os for at kortlægge arrangementets vigtige aktører, temaer og eventuelle problematikker på de sociale medier. Målet var at sammenligne den dagsorden, modeugens arrangører lagde for dagen, med samtalens udvikling på de sociale medier og resultatet var overraskende – om end lidt kedeligt for CPHFW.

Ved CPHFW’s indledende pressekonference noterede vi os en række agendaer, blandt andet bæredygtighed og ligestilling. Temaerne blev brugt som søgefiltre i vores værktøj Talkwalker, så vi kunne måle, hvor meget af CPHFW’s samlede omtale, der også handlede om disse emner. Det viste sig at være tæt på intet.

Vi kunne tydeligt se, at de, der tweetede, bloggede, instagrammede og opdaterede Facebook om CPHFW, ikke var synderligt interesserede i at diskutere ligestilling og bæredygtighed – de gjorde det i hvert fald ikke.

Ligestilling eller champagnebrunch

Når brugernes dagsorden er anderledes end din, er du også nødt til at handle anderledes, hvis du vil finde ud af, hvad de så interesserer sig for. Første skridt er at finde ud af, hvad de rent faktisk taler om, så det kiggede vi nærmere på.

Med få klik i Talkwalker fandt vi frem til de mest toneangivende aktører, målt på rækkevidden på deres posts og den mængde engagement, deres indhold opnåede.

Herefter udvalgte vi en række temaer ud fra de mest toneangivende posts og opsatte nye filtre, der søgte på disse temaer. Filtrene gav os mulighed for at kortlægge samtalens indhold og skabe et overblik over, hvor samtalen foregik.

Det viste en tydelig opdeling mellem de budskaber, modeugens tilrettelæggere forsøgte at promovere, og hvad deres vigtigste influencers delte på de sociale medier.

Imens CPHFW talte om ligestilling og kampen for at gøre verden til et bedre sted, svømmede de sociale medier med billeder af cupcakes og champagnebrunch.

Fasthold men videreudvikl jeres dagsorden

Det er måske ikke i sig selv overraskende, at Instagram er fyldt med billeder af mad – også i forbindelse med modeugen. Men det er interessant at sammenligne arrangørens ønskede agenda, med den agenda, der lægges for dagen af deltagerne. Havde det været vores ønske at deltage aktivt i samtalen, havde denne viden givet os mulighed for at tilpasse vores kommunikation, målrette den til de rette medier og de rette modtagere og måske endda pushe vores egen dagsorden.

Målet er dog ikke adoptere jeres stakeholders’ dagsorden, men derimod at gøre jer klart, hvilke temaer der er naturligt interessante for jeres kunder. Når du ved, hvad brugeren er interesseret i, kan du arbejde videre med, hvordan disse temaer kan bruges til at fremme din agenda.

Hvis du ønsker, at samtalen skal handle om bæredygtighed, men dine kunder tweeter om kage (sat på spidsen), er næste skridt måske at servere en fairtrade brownie formet som et øko-tegn til jeres næste arrangement.

Det vigtigste er, at du ikke lader dig skræmme af den mængde støj, der findes på sociale medier. Det er muligt, at finde sammenhæng og skabe værdi, hvis du er villig til at starte med at lytte.

Prioritér, lyt og få mere for pengene

Kort fortalt kræver det altså en indsats at bruge social listening, men ikke en uoverskuelig indsats. Jo skarpere I er på jeres egen strategi og agenda, desto nemmere er det at komme i gang.

Med en indsats, der var begrænset af en lille tidsramme og få ressourcer, var vi i stand til at ændre fokus og følge udviklingen på de sociale medier i forbindelse med CPHFW fra dag til dag.

Ønsker du at ændre fokus fra time til time eller minut til minut, er det også muligt. I virkeligheden er det kun din prioritering af at lytte, der afgør, hvor meget af samtalen du fanger. En ting er dog sikkert: Hvis du eller din virksomhed bruger ressourcer på at monitorere sociale medier, er det optimalt, hvis I også har muligheden for at forholde jer aktivt, lyttende og analytisk til den data, I betaler for.

Jenny Söderman Zichella
Infomedias svenske fashionista og lidt af et big shot på Pinterest. Altid up to date med de nyeste trends inden for sociale medier og en af vores skarpeste specialister i social listening. Fang hende på + 45 33 47 61 69 eller på jes@infomedia.dk.

Jenny Söderman Zichella

Infomedias svenske fashionista og lidt af et big shot på Pinterest. Altid up to date med de nyeste trends inden for sociale medier og en af vores skarpeste specialister i social listening. Fang hende på + 45 33 47 61 69 eller på jes@infomedia.dk.