Sæt fut under målgruppen, så de konverterer på Facebook

Varm målgruppen op, så de konverterer på din Facebook-annonce

Katrine Jacobsen

Dine kampagner på Facebook har ét formål: At få din modtagere til at gøre noget.

Om de skal købe et produkt, tilmelde sig et event eller støtte en sag er op til dig.

Kunsten er at få dem til at gøre lige præcis dét, du vil have dem til at gøre.

Men hvis du skal lykkes med det, skal du først tænde op under din målgruppe. Vise dem, at du er interessant. At de ikke kan leve uden dig.

Du skal gøre dem varme.

Varme målgrupper er værdifulde, når du arbejder med Facebook-annoncering. De har vist interesse i dig og er mere tilbøjelige til at konvertere, når de møder dine kampagner i feedet.

Derfor bliver du i dette indlæg klogere på, hvordan du med kampagneflows sætter fut under dine målgrupper, så de bliver brandvarme.

Hvad er kolde og varme målgrupper?

Din målgruppe er enten kold eller varm (den kan også være lunken, vil nogen mene).

En kold målgruppe er baseret på dem, der endnu ikke har vist interesse for dig. Den varme målgruppe har allerede kigget din vej.

Når vi taler om Facebook-annoncering, er de varme målgrupper også det, vi kalder de brugerdefinerede målgrupper. Det skrev jeg også om i min guide til at bygge din første Facebook-kampagne.

De varme (eller brugerdefinerede) målgrupper bygger på data, du allerede har.

Det kan være data fra deres besøg på dit website, deres tilmelding til dit nyhedsbrev, deres tidligere donation, eller fordi de allerede har interageret med noget af dit indhold på sociale medier.

Du bruger altså data om målgruppen til at skabe mere data og gøre målgruppen endnu varmere. Det er en cirkulær proces.

Cirkulær proces når du arbejder med Facebook-annoncer

Definer din målgruppe og lav indhold, der får dem til at gøre noget. Det giver ny data, og du kan starte forfra med at målrette dine Facebook-annoncer.

De varme målgrupper er værdifulde, når du arbejder med Facebook-annoncering, og derfor skal du hele tiden arbejde på at gøre de kolde, halvlunkne målgrupper brandvarme.

Kampagneflows varmer målgruppen op

Du har sikkert prøvet, at de vinterstøvler, du kiggede på i fredags, forfølger dig. De dukker op på Facebook, på Instagram, i bannerannoncer, alle steder.

Det gør de, fordi du er en varm målgruppe. Du har vist interesse.

Det kaldes retargeting, fordi du målretter dine kampagner mod målgrupper, der allerede har set dit indhold.

Indhold for indhold (eller kampagne for kampagne) gør du din målgruppe glohed.

Helt indtil de køber de der vinterstøvler.

Den vigtigste ingrediens er (som altid) data, og det kan du samle ved at bygge kampagneflows.

Et kampagneflow kan se sådan ud:

Byg et kampagneflow i Facebook

Et kampagneflow indeholder flere forskellige stykker indhold, der har til formål at varme din målgruppe op til den endelige konvertering

Med det cirkulære kampagneflow kan du varme din målgruppe op på to måder:

#1 Saml data til en ny målgruppe

Du skaber en række indhold, der alt sammen generer data.

Det kan være en video, der samler data om dem, der ser videoen. Det kan være et billede, der får folk til at interagere. Eller det kan være data fra dit website.

Ud fra det data, som det enkelte stykke indhold giver dig, kan du bygge en brugerdefineret målgruppe.

Når du er igennem hele dit cirkulære kampagneflow, samler du alle de brugerdefinerede målgrupper fra hvert stykke indhold og eksponerer dem for en ny annonce med den call to action, du ønsker, de skal forholde sig til. 

#2: Snævr målgruppen ind med data

Du kan også se det cirkulære kampagneflow som en tragt, hvor det kun er de personer, der interagerer med dit første indhold, der bliver eksponeret for det andet stykke indhold, og sådan forsætter det.

På den måde snæver du hele tiden din målgruppe ind, så den til sidst kun består af de allervarmeste, der med større sandsynlighed er klar til at konvertere på annoncen med din call to action.

Uanset hvilken metode, du arbejder med, er pointen den samme. Du skal varme din målgruppe op, inden du kræver mere af dem.

Lad mig komme med et konkret eksempel på et kampagneflow.

Et kampagneflow fra Dyrenes Beskyttelse

Jeg har arbejdet med kampagneflows i mange år. Typisk har jeg bygget flows, der løb over tre uger, men det er selvfølgelig forskelligt fra branche til branche, hvor lang tid det tager at varme målgruppen op.

I min tid i Dyrenes Beskyttelse kørte vi et nyt tema hver uge. Vi byggede en masse indhold op med det formål at generere data, og så sidst på ugen sluttede vi flowet med en klar call to action.

Ugen efter startede vi forfra med nyt tema eller problemstilling i kampagnen.

Kampagneflow i Dyrenes Beskyttelse

Et kampagneflow fra Dyrenes Beskyttelse på Facebook

Eksemplet viser en uge, hvor kampagnen starter med en video, der skal skabe opmærksomhed (og forargelse). Der bliver skudt annoncekroner efter denne video for at nå bredt ud – både til varme og kolde målgrupper, for vi vil også gerne nå længere ud end de gængse målgrupper og dem, der var faste støttere.

Næste stykke indhold kan så være en ny video, et link til landing page eller noget andet. Det er igen indhold, der skaber data og en brugerdefineret målgruppe. Og sådan forsætter det hele ugen med et stykke indhold om dagen.

Til sidst bliver den brugerdefinerede målgruppe samlet ud fra data på hvert enkelt stykke indhold.

De 4-6 brugerdefinerede målgrupper, som indholdet i ugens løb har skabt, bliver ved udgangen af ugen eksponeret for et stykke indhold med en klar call to action – i dette tilfælde en sign up til underskriftindsamling mod burgrise.

Sådan bygger du dine kampagneflows

Men hvordan bygger du de her kampagneflows?

Først skal du lægge en plan for dine annoncer og definere et klart formål og målgruppe (hop gerne til min guide til, hvordan du bygger din første Facebook-kampagne).

Når du bygger et kampagneflow er det på præcis samme måde, som når du bygger dine annoncer til Facebook (og Instagram) ellers.

Forskellen er, at du skaber brugerdefinerede målgrupper på baggrund af hver annonce i dit flow.

Og den brugerdefinerede målgruppe får så til sidst det endelige stød i dit kampagneflow.

I Hootsuite Ads, som vi og vores kunder bruger, ser funktionen sådan ud:

Byg brugerdefinerede målgrupper direkte i Hootsuite Ads

Her vælger du ’Create Custome Audience’ og kan gøre det ud fra forskellige parametre. Funktionen er den samme som hvis du bruger Facebook Ads Manager.

Kom i gang, test og optimer løbende

Gennem mine fire seneste indlæg har du været igennem alt fra, hvordan du bygger din første kampagne til hvordan du måler på dine annoncer og løbende tester dem. Og her; hvordan du varmer din målgruppe op med kampagneflows.

Min intention har været at gøre dig lidt klogere på, hvordan du med data kan optimere dine Facebook-annoncer. For data er uden tvivl det vigtigste, når du arbejder med annoncering. Både i forhold til at lave det rigtige indhold og vælge de rigtige målgrupper, men især til at kunne få mest muligt ud af dit annoncebudget.

Med et kampagneflow skaber du indhold, der lever i længere tid, genererer data og lægger an til konvertering hos en varm målgruppe – det gælder uanset om det er en politisk indsats, en underskriftindsamling eller en produktlancering af nyt produkt.

Byg dine kampagneflows, saml data, test og kør igen. Med dén tilgang får du ret hurtigt styr på, hvad der får dine målgrupper til at konvertere på dine Facebook-kampagner.