Danske Bank: Kommunikation er et tæt samarbejde mellem CEO og rådgiver

Danske Banks omdømme er en smule broget efter nogle år med hård medfart i medierne. CEO Thomas Borgen er dog et stærkt brand at have i spidsen for en bank, som mange elsker at hade. Men bag en dygtig topchef står også en kommunikationsrådgiver. Kim Larsen, Head of Corporate Communications & Relations, og Thomas Borgen, CEO, fortæller om deres samarbejde om kommunikation.

 

Infomedias årlige analyse CEO Superbrands har stillet skarpt på topchefer fra 40 af de største virksomheder i Danmark. Resultatet er klart. Thomas Borgen, CEO for Danske Bank, har et stærkt brand, for både medier og et kommunikationspanel har en oplevelse af Thomas Borgen som en CEO, der er et aktiv for virksomhedens kommunikation.

 

Men hvordan er han havnet der? Bag ham står Kim Larsen, Head of Corporate Communications & Relations, og de to har et tæt samarbejde om, hvordan Danske Bank og ikke mindst Thomas Borgen skal kommunikere.Thomas Borgen, CEO, og Kim Larsen, kommunikationsrådgiver, om kommunikation i Danske Bank

En rådgiver skal turde sige sin mening – også til CEOen

Samarbejdet mellem Thomas Borgen og Kim Larsen har nogle år på bagen. Og det ses, når de to skal fortælle om deres samarbejde, for mens de leverer på et højt fagligt niveau, er der stadig plads til lidt sjov.

 

Én af grundene til, at deres samarbejde om at få vendt Danske Banks omdømme fungerer så godt, er, at Kim Larsen som rådgiver tør sige sin mening – og at Thomas Borgen som CEO lader ham.

 

»For en CEO er den vigtigste person – ud over familien – kommunikationsrådgiveren. For alt, du som CEO gør, er kommunikation,« fortæller Thomas Borgen, og Kim Larsen supplerer:

 

»Hvis man som kommunikatør skal gøre en forskel for virksomheden og for CEOen, skal man turde sige sin mening, men det kræver også, at man har en chef, der rent faktisk efterspørger det, og som giver en mandat til det.«

 

Og det gælder også næste led, for Kim Larsen har også til tider brug for nogen, der tør sige sin mening, når han efter flere års samarbejde med bankens CEO kan blive ”for Danske Bank”. Kim Larsen sender en ros afsted til sine kommunikationsfaglige kollegaer:

 

»Jeg har et dygtigt team bag mig, der fortæller mig, når min bullshit-detektor er stoppet med at virke, for vi kan ikke undgå at farve hinanden, når vi arbejder så tæt sammen, Thomas og jeg.«

 

Borgen som CEO og som Thomas

Danske Banks rejse fra nedturen ”New Normal – New Standards” til, hvor de er i dag, har været hård, men bygger også på et solidt arbejde, hvor kommunikation og forretningsstrategi er gået hånd i hånd. For Danske Banks omdømme placerer sig godt nok kun på en 38. plads på Berlingskes Guld Image, men Thomas Borgen er den topchef, der ifølge Infomedias analyse har det fjerde bedste topchefbrand blandt 40 af de største topchefer i Danmark. Men hvordan ser han selv på den personlige branding, der medfølger et job som hans?

 

»I mit job som CEO for Danske Bank er der en fin balance mellem mit privatliv og mig som fagperson. Jeg har ingen intention om at invitere folk med hjem i min stue – det vigtigste er min grundpakke, og hvad jeg står for i forhold til banken. Jeg har jo kun Danske Bank-brandet til låns,« siger Thomas Borgen.

 

2016 var et år, hvor Thomas Borgen af medierne blandt andet blev omtalt som ”Rekord-Borgen”. Samtidig har et panel bestående af kommunikatører og erhvervsjournalister vurderet ham som værende en af de topchefer, der er det bedste aktiv for virksomheden, og Danske Bank har derfor et stærkt CEO-brand til at understøtte bankens budskaber.

 

»Det er vigtigt for en virksomhed som Danske Bank, at vi har en engageret CEO med noget på hjerte. Men vi er 20.000 ansatte i Danske Bank, der alle sammen er gode ansigter på Danske Bank som virksomhed. Thomas er ikke vigtig som Thomas, men han er en vigtig repræsentant for virksomheden og for ledelsen i kraft af sit job, og det kræver nøje overvejelser om, hvornår Thomas skal være talsperson, og hvornår han ikke skal,« afrunder Kim Larsen om sit og Thomas Borgens tætte samarbejde.Download analysen af CEO Superbrands 2016

Lasse Skjoldan

Lasse Skjoldan

Cand.scient.pol og Infomedias skarpeste politiske rådgiver med fortid hos Ritzau, Politiken og Klima- og Energiministeriet. Sværger til Aeropress og friskkværnet data. Fang Lasse på +45 28 24 35 16.

Find Lasse Skjoldan her