Danske Infomedia går internationalt med nyt opkøb 

Infomedia har netop købt den norske teknologienhed, Opoint Technology, og bliver dermed førende globalt inden for medieovervågning af online nyhedsindhold. Købet inkluderer Opoints web-crawler-teknologi, et globalt online nyhedsarkiv, +70 internationale medieovervågningskunder og et team af medarbejdere i Oslo og Chennai (Indien).

Digital transformation og ny start-up-kultur har muliggjort vækstambitioner

Infomedia har de seneste år gennemført et ambitiøst digitalt transformationsprojekt.

 

»Vores traditionelle medieovervågningsforretning baseret på daglige artikelleverancer var kommet under pres,« siger adm. dir. Thomas Vejlemand og fortsætter:

 

»Nyhedsforbruget er eksploderet de seneste år, og nye digitale mediekanaler vinder frem med øget behov hos vores kunder for løbende analyser og indsigtsleverancer ift. deres kommunikation og brandomtale.«

 

Infomedia har transformeret sig fra at tilbyde traditionel medieovervågning af printmedier, til i dag at være en media intelligence-virksomhed med stærke medieovervågnings-, medieanalyse- og indsigtskompetencer på tværs af hele mediebilledet, både print, online, radio, tv og selvfølgelig sociale medier.

 

»Opkøbet af Opoint Technology er en vigtig milepæl. Nu er Infomedia global markedsleder på web-crawling af online nyheder, og vi kan udvikle nogle helt nye digitale produkter, herunder intensivere samarbejdet med vores globale partnere inden for sociale medier i form af Talkwalker og Hootsuite,« siger adm. dir. Thomas Vejlemand.

 

Med det nye opkøb af Opoint Technology skal Infomedia fremadrettet levere overvågning til kunder fra hele verden – lige fra Europa, over Asien til USA.

 

Nyfunden start-up mentalitet og positiv forretning er drivkraften

Infomedia har i de seneste år gennemført omfattende investeringer i nye kompetencer og teknologier samt inden for data science. Disse investeringer er netop foretaget med henblik på ikke alene at ruste Infomedia til fremtiden, men også til at få plads til vækstambitionerne.

 

»Vores investeringer i de seneste år har øget lønsomheden, hvilket nu resulterer i en positiv udvikling af forretningen. Men det er især den nyfundne start-up attitude i organisationen, som driver vores innovation og vækst - en attitude der nu betyder, at vi også bliver markedsledende inden for medieovervågning af globalt medieindhold,« siger den administrerende direktør.

 

Opkøb giver nyt globalt fodfæste inden for online media content

Købet betyder desuden, at Infomedia som pendant til det danske mediearkiv, kan tilbyde deres kunder adgang til fem milliarder nye webartikler. Netop forøgelsen i datakilder, ser Infomedias adm. dir. Thomas Vejlemand som endnu en spændende mulighed for forretningen. Han siger:

 

»Tilkøbet af et online nyhedsarkiv, samt crawling af data fra de ca. 150.000 mest toneangivende online kilder globalt, vil give nogle virkelig interessante muligheder for vores data science-team. Dette ekstra datagrundlag vil betyde, at vi kan finde nye kommunikationsindsigter både lokalt og internationalt, hvilket vi ser som en afgørende faktor for vores kunder inden for både top-management, kommunikation, marketing og salg.«

 

Købet af Opoint Technology blev gennemført d. 15. februar 2018.

 

Om Opoint Technology

Opoint Technology var frem til 15. februar 2018 en forretningsenhed ejet af den finske virksomhed M-brain. Opoint Technology's forretning inkluderer en markedsledende web-crawler-platform, der tilbyder global overvågning af over 150.000 toneangivende online medier, et globalt webarkiv, +70 internationale medieovervågningskunder og medarbejdere i Oslo og Chennai.

Tine Duelund Schou.jpg

Tine Duelund Schou

Vores Head of Marketing & Communication. I spidsen for vores eksterne kommunikation, og hendes motto er: "Practice what we preach". Hun har spillet professionel basketball i sine yngre dage. Fang Tine på +45 26 36 43 07 eller tds@infomedia.dk.

Find Tine Duelund Schou her