Infomedia vinder award for CEO Superbrands

Vi blev nomineret og vandt i kategorien »Best use of measurement for a single event« til årets AMEC Awards i London. AMEC Awards er for vores branche, som Oscars er for Hollywood, og i år er det 14. gang AMEC Awards uddeles.

Infomedia vinder AMEC Award 2016

I år blev vi nomineret i to kategorier til årets største prisfest i vores branche. Vi kom hjem med en pris for vores årligt tilbagevendende analyse af 40 af de største danske CEOs og deres brands i kategorien »Best use of measurement for a single event«. Analysen CEO Superbrands blev præsenteret i januar 2016.

 

Baggrunden for CEO Superbrands

Da Adidas annoncerede deres nye CEO, Kasper Rørsted, i januar 2016, steg virksomhedens share value øjeblikkeligt med 7 pct. Det viser tydeligt, at et veletableret CEO-brand er mange penge værd. Vores årlige analyse af danske CEO Superbrands kigger derfor nærmere på topchefens branding på tværs af kanaler for at besvare to spørgsmål: Hvad er et CEO Superbrand, og hvad driver CEO-branding?

 

Hvad er et CEO Superbrand?

Et kig på de 40 topchefers medieomtale, kendskabsgrad og omdømme i 2015 afslørede en klar vinder. Lars Rebien Sørensen, Novo Nordisk, blev årets CEO Superbrand, med samlet set den bedste brandscore på tværs af de 40 topchefer.

 

Brandscoren består af en medie-score, der dækker over synlighed og PR-score, og en panel-score, der dækker over kendskab og omdømme. Medie-scoren bygger på mediedata, mens panel-scoren er baseret på et survey blandt et panel bestående af erhvervsjournalister samt kommunikations- og pressedirektører. 

 

Den samlede brandscore fortæller dermed, hvor godt et brand, topchefen har, baseret på både kvantitative og kvalitative data.

 

Hvad driver CEO-branding?

For at besvare, hvad der driver CEO-branding, har vi kigget nærmere på syv parametre, der beskriver lederegenskaberne hos en CEO – enten beskrevet eksplicit eller implicit i medierne. Det vigtigste parameter for medieomtale er økonomisk performance. Uden viser det sig svært at score højt på de andre parametre. Strategiske evner er det næst vigtigste parameter, mens samfundsansvar, som også har fået meget mere fokus gennem de sidste tre år, er det tredje vigtigste. De sidste parametre er kommunikative evner, HR og organisation, faglighed og markedskendskab samt innovation og kreativitet.

CEO Superbrand - 7 parametre

 

De syv parametre blev i analysen illustreret som ovenfor med Lars Rebien Sørensen.

 

Analysen af CEO Superbrand fik stor opmærksomhed fra både stakeholders og medier, og det er en perfekt afslutning at blive belønnet med en pris fra The International Association for the Measurement and Evaluation of Communication (AMEC). Tak.

Lasse Skjoldan

Lasse Skjoldan

Cand.scient.pol og Infomedias skarpeste politiske rådgiver med fortid hos Ritzau, Politiken og Klima- og Energiministeriet. Sværger til Aeropress og friskkværnet data. Fang Lasse på +45 28 24 35 16.

Find Lasse Skjoldan her