Kommunikation: Trends du ifølge kommunikatører bør arbejde med

Hvis din kommunikation skal understøtte virksomhedens forretningsmål, skal du ifølge kommunikatører i nogle af de største danske virksomheder arbejde med differentieret målgruppekommunikation, nye digitale platforme og datadrevet kommunikation.

 

I vores spørgeundersøgelse af, hvordan kommunikation understøtter forretningen i de største danske virksomheder, har vi bedt kommunikatører vurdere potentialet og brugen af en række teknologiske og kommunikative trends.

 

Svaret er klart. Prioriteret og differentieret målgruppekommunikation, nye digitale platforme og datadrevet kommunikation er de trends, der har størst potentiale i den kommercielle kommunikatørs arbejde de næste 12 til 18 måneder.

De største kommunikative og teknologiske trends, som kommunikatører skal arbejde med

Differentiering og prioritering af kommunikation til målgruppen er det, der bliver vurderet til at have størst potentiale for at understøtte virksomhedens forretningsmål. Det er i hvert fald, hvad 87 pct. af de adspurgte kommunikatører svarer – og også det flest forventer selv at gøre brug af.

 

Digital kommunikation på nye platforme

77 pct. af de adspurgte kommunikatører vil desuden gøre brug af nye digitale platforme i deres kommunikation, og vi vil i løbet af det næste år se flere virksomheder, der arbejder aktivt med deres CEOs synlighed, influencers og employee advocacy.

 

90 pct. vurderer, at der er stort potentiale i at have en aktivt kommunikerende CEO, hvis du som kommunikatør ønsker at understøtte forretningen med din kommunikation. Og der er masser at tage fat i, for i vores årlige analyse af de stærkeste CEO-brands er der mange CEOs, der ikke er særligt synlige. Hverken i redaktionelle medier eller på sociale medier.

 

Influencer marketing er i løbet af få år blevet populært, og det ligger også højt, når kommunikatører skal vurdere potentialet af arbejdet med influencers. 74 pct. af kommunikatørerne forventer at arbejde med influencers i løbet af det næste år. 77 pct. forventer at arbejde med employee advocacy.

 

Der kommer i fremtiden – eller i det næste år til halvandet – altså fuld fart på digital kommunikation på nye platforme hos virksomheder, hvis du spørger kommunikatører i nogle af de største danske virksomheder.

 

Datadrevet kommunikation og nye teknologier

Og nu til det med data. Det kan vi ikke komme uden om. Heller ikke, når vi beder kommunikatører vurdere potentialet for og brugen af teknologiske og kommunikative trends.

 

Her svarer hele 90 pct. af kommunikatørerne i undersøgelsen, at datadrevet kommunikation kan understøtte forretningen, og hvis du ikke allerede arbejder strategisk med data, bør du tænke det ind i din kommunikationsstrategi.

 

Der vil i det næste års tid komme (endnu) mere fokus på data og på, hvordan man som kommunikatør kan arbejde intelligent med data i et forretningsstrategisk perspektiv, og 79 pct. af de adspurgte kommunikatører vil arbejde med datadrevet kommunikation. Omvendt er det dog med nye teknologier som virtuel reality, kunstig intelligens og robotteknologi.

 

Kommunikatørerne ser et stort potentiale i at lege med robotter og kunstig intelligens i kommunikationen, men kun få har knækket koden til, hvordan de nye teknologier kan bruges kommercielt. Mens 25 pct. forventer at gøre brug af virtual reality, er det kun omkring 10 pct. af de adspurgte kommunikatører, der forventer at bruge kunstig intelligens og robotteknologi i virksomhedens kommunikation.

 

Men den målgruppedifferentierede kommunikation er der, hvor der er størst potentiale, og dér, hvor flest teknologiske og kommunikative trends spiller sammen. For at den målgruppedifferentierede kommunikation kan lykkes, skal man have indsigt i målgruppen, kun­ne lave kommunikationsmateriale som resonerer hos dem, distribuere det på de rette platforme og være i stand til at løbende tilpasse på baggrund af data.

Download trendanalyse af kommunikation i danske virksomheder

Simon-Ernst-Sunne.png

Simon Ernst-Sunne

Vores Head of Solution, der holder styr på vores team af rådgivere og social-eksperter. Han er både madøre, vinnørd og har haft sin egen online vinforretning. Fang Simon på +45 24 91 11 54 eller på ses@infomedia.dk.

Find Simon Ernst-Sunne her