Kommunikationsafdelingens rolle i en ikke så fjern fremtid

Mere fokus på positionering af virksomheden og mindre på intern kommunikation. Det bliver det største skifte i kommunikationsafdelingens rolle i fremtiden, hvis man spørger kommunikatører i nogle af de største virksomheder i Danmark. Og det kræver de rette kompetencer.

Kommunikationsafdelingens rolle i fremtiden ændrer sig

Kommunikationsafdelingen er ikke længere lig med pressehåndtering, men bliver, i en ikke så fjern fremtid, i endnu højere grad centreret omkring positionering af virksomheden og arbejdet med sociale medier. Sådan lyder det, hvis du beder kommunikatører i nogle af de største virksomheder vurdere kommunikationsafdelingens rolle i fremtiden.

 

Vi har i en undersøgelse spurgt kommunikatører, hvordan kommunikationsafdelingens rolle er nu, og hvordan den bliver i fremtiden.

 

Undersøgelsen viser, at 94 pct. mener, at kommunikationsafdelingens rolle bliver centreret omkring positionering af virksomheden og om arbejdet med sociale medier. 92 pct. svarer, at pressehåndtering fortsat bliver en vigtig rolle, mens flere peger på, at områder som stakeholder management og investor relations bliver en større del af kommunikationsafdelingens rolle.

 

Interessenter og investorer er kommunikatørernes ansvar

Fremtidens kommunikatør skal i højere grad kunne skabe en konsistent fortælling om virksomhedens værdier og formål på tværs af interessenter, investorer og kunder.

 

Områder såsom stakeholder management og investor relations bliver, ifølge de adspurgte kommunikatører i undersøgelsen, en meget større del af kommunikationsafdelingens rolle i fremtiden. 72 pct. mener, at stakeholder management er kommunikationsafdelingens ansvar i fremtiden. 26 pct. peger på investor relations (mod de 12,5 pct. der mener, at det er en del af kommunikationsafdelingens rolle nu). 

Kommunikationsafdelingens rolle nu og i fremtiden

Undersøgelsen peger altså på, at kommunikationen til interessenter og investorer fremadrettet skal være et strategisk indsatsområde og en del af virksomhedens samlede kommunikation i højere grad, end det er tilfældet i dag.

 

Til gengæld kan kommunikationsafdelingen hente lidt ekstra tid, der nu bliver brugt på intern kommunikation, men som bliver en mindre rolle i fremtiden.

 

Digital og strategisk indsigt bliver de vigtigste kompetencer

Kommunikationsafdelingens rolle hviler på dygtige kommunikatører, der kan drive branchen fremad, og her er der, ifølge en række kommunikatører, ikke plads til at fokusere på intern kommunikation og kundeservice i samme grad, som kommunikationsafdelinger gør nu. Men hvis virksomheder skal blive klar til imødekomme fremtidens kommunikative udfordringer, kræver det de rette kompetencer.

 

For de adspurgte kommunikatører bliver de vigtigste kompetencer: Digital indsigt, analytiske evner, strategisk indsigt og forretningsforståelse.

 

I en ikke så fjern fremtid er det altså kravet om et større strategisk fokus og datadrevne indsigter helt centrale for fremtidens kommunikatører.

 

Kommunikationsafdelingen har i fremtiden brug for kommunikatører, der mestrer flere discipliner på et strategisk og forretningsorienteret niveau. Det er ikke nok at producere en pressemeddelelse eller et tweet. Kommunikatøren i fremtidens kommunikationsafdeling har strategisk forretningsforståelse, fokus på positionering af virksomheden og mestrer konsistent kommunikation på tværs af flere målgrupper fra investorer til kunder.

 

Download resten af undersøgelsen, hvis du vil kigge nærmere på kommunikation, og hvordan den understøtter forretningen i dag og i fremtiden.

Lukas-Raahauge-Frederiksen.png

Lukas Frederiksen

Vores Advisor. Har skarpe analytiske skills og kan koble kommunikation med forretning. Han har løbet syv halve og et helt marathon på seks måneder. Fang Lukas på +45 21 78 35 49.

Find Lukas Frederiksen her