Medieovervågning er en nødvendig del af din kommunikationsstrategi

Uanset om du sidder i kommunikationsafdelingen i en lille eller stor virksomhed, er medieovervågning en vigtig del af dine daglige rutiner. Medieovervågning hjælper med dig at få overblik over, hvad der bliver sagt og skrevet om din virksomhed, så du kan forstå effekten af din kommunikation.

 

Med en medieovervågning får du overblik over, hvad der bliver sagt og skrevet om din virksomhed i medierne og ikke mindst, hvad dine kunder og stakeholders har at sige. Men en medieovervågning er mere end bare et dagligt overblik leveret i din indbakke. De indsigter, som din medieovervågning kan give, kan nemlig bruges til at opnå endnu større effekt med din kommunikation.

Medieovervågning er en vigtig del af k-strategien

 

Vores kunder bruger deres medieovervågning på mange forskellige måder, og der er mange grunde til, at medieovervågning bør være en del af din kommunikationsstrategi. Her er lidt inspiration til, hvordan du kan bruge medieovervågning som et dagligt redskab til løbende at forbedre jeres kommunikation.

 

Ram ind i en aktuel agenda med et relevant budskab

Din medieovervågning holder dig opdateret på, hvad der sker i medierne, som er relevant for din organisation eller virksomhed. Og uanset om din primære opgave er at sætte agendaen i pressen eller lave uddybende indhold til jeres egen blog, kan du bruge overvågningen til at udarbejde relevant og aktuelt indhold.

 

Du kan bruge medieovervågningen til at holde dig orienteret om relevante agendaer. Hvis din overvågning fx holder øje med, hvad der sker i branchen eller inden for et specifikt område, kan du bruge den indsigt til proaktivt at ramme lige ned i en allerede eksisterende agenda, hvis det passer til dine budskaber. Din medieovervågning kan blive din vigtigste inspirationskilde i dit arbejde med presse og indhold.

 

Identificer relevante medier

Brug din medieovervågning til at følge med i, om jeres eksponering passer med målgruppens medievaner.

 

Du ved formentlig allerede, hvilke medier jeres målgruppe orienterer sig i, og din medieovervågning holder dig opdateret på, om jeres budskaber rammer de rigtige medier.

 

Overvågningen kan også fungere som inspiration til andre relevante medier. Fx er et lille fagblad ofte med i din medieovervågning i en periode, fordi de har fokus på noget, der også er relevant for jer. Eller det kan være et medie, der regelmæssigt skriver om dit område, som du ikke hidtil har tænkt på.

 

Følg nøgleord og opdag nye

Din medieovervågning kan give dig indblik i nye områder, begreber og udtryk. Brug din medieovervågning til at følge relevante temaer og nøgleord, der ofte bliver brugt inden for jeres branche, område eller agendaer, så du kan holde dig opdateret.

 

Men du kan også opdage nye nøgleord, der er relevante for jer. Relevante omtaler kan indeholde ord, som I ikke bruger, og medieovervågningen kan derfor hjælpe dig med at opdage nye trends inden for branchen.

 

Når du holder dig opdateret på nye trends, begreber og buzzword, kan du også bruge den indsigt til løbende at optimere teksterne og kommunikationen på jeres website, så I fortsat bliver fundet i Google, selvom potentielle kunder tager de nye ord til sig.

 

Identificer vigtige stakeholders

Brug din medieovervågning til at identificere vigtige interessenter, der kan hjælpe jer med at få jeres budskaber ud de rigtige steder og med den rette tyngde.

 

Når du kigger på dagens omtale i din medieovervågning, kan du også tage et kig på, hvem der har udtalt sig om emner, der er centrale for din forretning og dine budskaber. Gør det til en vane at holde øje med, hvem der oftest optræder i din overvågning.

 

Er det den samme politiker, der optræder i medierne i forbindelse med en dagsorden, der er relevant for jer? Er der mange debatindlæg skrevet af en bestemt type eksperter? Hvilke faggrupper er ofte en del af medieomtalen i din overvågning?

 

Find de rigtige journalister

Slut med at skyde med spredehagl. Journalister, der ofte optræder i din medieovervågning, kan også være interesserede i dine historier, så hold løbende øje med, hvem der skriver om jer eller jeres branche.

 

Du kender formentlig allerede de journalister, der oftest dækker dit område, men det kan være en fordel at holde øje med, hvilke nye journalister der dukker op i din medieovervågning. Brug det som afsæt til at opbygge en relation, som kan komme din organisation eller virksomhed til gavne mange år fremover.

 

Det er bare nogle af de måder, vores kunder bruger medieovervågning i deres daglige arbejde. Og medieovervågning kan give dig indsigt i, hvad der virker og ikke virker for din virksomhed og dit arbejde med kommunikation og presse. Brug medieovervågning som et dagligt redskab til at arbejde mere effektivt og opnå større effekt med jeres kommunikation. Start eventuelt med et uforpligtende møde hos os, hvor vi kan tage en snak om en medieovervågning, der passer til jer og jeres behov.

Lisbet-Marek.png

Lisbet Marek

Infomedias Senior Rådgiver. Cand.comm’er med styr på både journalistik og medieforskning. Har særligt fokus på stakeholders og omdømmemåling. Har lyttet til musik på vinyl fra FØR, det blev trendy igen. Fang Lisbet på +45 28 71 45 14.

Find Lisbet Marek her