Microsofts danske topchef: Kommunikation og innovation går hånd i hånd

Marianne Dahl Steensen er administrerende direktør i Microsoft Danmark, og så er hun ikke bleg for at gå forrest i debatten om innovation og fremtiden for virksomheder og mennesker i en digital verden. Hun både blogger, tweeter og blander sig i debatter i medierne, og i forbindelse med vores analyse af CEO Superbrands 2017 har vi mødt hende til en snak om, hvordan innovation og kommunikation er alfa og omega for topchefer.

Hvorfor skal CEOs prioritere innovation – og ikke mindst kommunikere om det eksternt?

 

Innovationsagendaen er vanvittig vigtig lige nu, især for virksomhederne i top-40. Hvis en CEO kun taler om økonomiske resultater og omkostninger, så taler han eller hun slet ikke ind til værdipotentialet i virksomheden – hverken over for investorer, kunder, medarbejdere, partnere eller slutbrugere. 

 

Innovation peger fremad og viser virksomhedens retning, og det er ved at tale om virksomhedens vækstorientering, at man skaber fans. Alle værdikæder bliver brudt op på helt nye måder i dag, og stakeholders og partnerskaber bliver mere og mere vigtige. Derfor er der behov for kommunikation om innovation, der inspirerer og motiverer dine interne og eksterne interessenter. Jeg synes, det er alfa og omega.

 

Én ting er at tale om innovation, men hvordan inkorporerer I innovation i Microsoft?

 

Traditionelt set var innovation centreret om, at du skal innovere dit produkt, så du imødekommer markedet. Men innovation rækker meget bredere end det, og der er mange niveauer af innovation, f.eks. innovative forretningsmodeller eller kulturinnovation.  

 

Mange finder Microsoft interessant, fordi vi gør mange ting anderledes end traditionelle virksomheder. Eksempelvis er der mange, som synes, det er fascinerende, at jeg ikke har mit eget kontor – det bliver opfattet innovativt, fordi det er anderledes i forhold til mange andre direktører, og dermed bliver det et meget håndgribeligt eksempel på en innovativ og moderne arbejdskultur. I Microsoft tænker vi innovation ind i vores hverdag – ikke bare i vores produktudvikling men også i, hvordan vi måler og evaluerer vores medarbejdere, og hvordan vi tænker medarbejdertrivsel.

 

Kåre Schultz er dette års CEO Superbrand, og han scorer på højt på blandt andet faglighed og markedskendskab, men når ikke op i top-5 blandt de CEOs, der omtales som innovative. Hvordan ser du Kåre Schultz som brand?

 

Kåre er jo fantastisk dygtig og uden tvivl en fremragende CEO, og hans resultater er eminente! Men det kan godt overraske mig en smule, at han er vinderen i år, for Kåre falder også lidt uden for ”trenden” i forhold til de ledertyper, der bliver efterspurgt i dag.

»Jeg føler, at nutiden hylder ledere, som er karismatiske, holistiske og innovative, og som på en måde samler organisationen. Det er ikke så meget her, jeg opfatter, at Kåre sætter ind – der er Kåre mere fra ”den gamle skole”, om man vil.« - Marianne Dahl Steensen, Adm. Direktør i Microstoft Danmark

Jeg føler, at nutiden hylder ledere, som er karismatiske, holistiske og innovative, og som på en måde samler organisationen. Det er ikke så meget her, jeg opfatter, at Kåre sætter ind – der er Kåre mere fra ”den gamle skole”, om man vil. Kåre er hårdtarbejdende og kompromisløs i sin eksekvering, og havde vi for eksempel befundet os i årene efter finanskrisen, så havde han været et oplagt CEO Superbrand, for her var hans ledelsesstil meget efterspurgt, og måske endda påkrævet.

 

Hvem synes du fremstår som et innovativt superbrand blandt dine CEO-kollegaer i det danske erhvervsliv? 

 

Jeg synes, André Rogaczewski fra Netcompany gør det helt fantastisk. De andre ledere blandt top-40 har stået på ryggen af et virksomhedsbrand, hvor André har skabt brandet fra bunden – både for sig selv og sin virksomhed. 

 

Udover at hans virksomhed er i fabelagtig vækst, så formår han at gøre it nærværende for danskerne. Se bare hans projekt med plejehjemmet i Nordsjælland, hvor han har stillet it til rådighed for at hjælpe arbejdsgangene. Dertil kommer hans store engagement i den offentlige debat, hvor han eksempelvis er med til at sætte fokus på, hvordan teknologi bidrager positivt til vores samfund; at teknologi og robotter ikke kommer til at stjæle job fra mennesker på arbejdsmarkedet, men tværtimod skabe flere. 

 

André er ekstremt synlig i sin virksomhed, og han har en stærk ”founders-mentality”, der er meget inspirerende. Samtidig har han visioner, der er større end virksomheden, hvilket er det, der driver hans engagement i samfundsdebatten. Han gør det virkelig godt – og for mig er han et skoleeksempel på et CEO Superbrand.

 

Du er selv meget engageret både på sociale medier og i pressen - er det et strategisk valg?

 

Det er det helt sikkert. Jeg mener afgjort, at kommunikation er en kerneopgave for en CEO i dag. Som administrerende direktør er man virksomhedens stemme og ansigt udadtil, og derfor skal man prioritere kommunikation. 

 

Som administrerende direktør taler jeg jo ikke alene til medarbejderne, vores partnere og vores kunder. Min kommunikation er også med til at brande Microsoft over for de millioner af mennesker, der bruger vores teknologi, og koder på vores platforme. Derfor er kommunikation i min optik ikke bare en opgave, der kommer på toppen af mit job – det er en af mine kerneopgaver.

 

På sociale medier er det også helt tydeligt, at når virksomheden Microsoft Danmark deler noget på eksempelvis LinkedIn, og jeg deler det samme indhold – så oplever jeg et højere engagement. Og det er bare naturligt, for folk vil hellere lytte og engagere sig med personer frem for virksomheder – og netop derfor er engagementet fra CEO’en og den øvrige ledelse uhyre vigtig.

 

Hvordan samarbejder du med din kommunikationsafdeling om din eksterne kommunikation som CEO?

 

Kommunikationsdirektøren er en utrolig vigtig sparringspartner for den administrerende direktør i dag. Det er vigtigt, at man stoler på hinanden og lærer hinanden godt at kende, så man kan fungere optimalt som makkerpar.

 

Da jeg startede i Microsoft, satte jeg mig sammen med kommunikationsteamet, så vi kunne blive enige om, hvilke emner og budskaber jeg skulle kommunikere omkring. Og her foretog vi både en afvejning og prioritering af, hvilke af Microsofts budskaber jeg bør være talsperson for – og hvilke emner jeg personligt burde engagere mig i. For mig har det også være vigtigt, at jeg udtaler mig om emner, som jeg har en holdning til og er passioneret omkring. Ellers bliver det ikke autentisk, og så kan det være lige meget.

 

Vi fik defineret de emner og agendaer, jeg med fordel kunne være ansigtet på, og på den måde fandt vi i fællesskab min ”spilleplade”, hvor nogle af emnerne er drevet ud af virksomheden, men som administrerende direktør må man også gerne mene noget, der går ud over virksomheden. Kompetenceudvikling og uddannelse har f.eks. altid interesseret mig, og derfor er det emner, jeg gerne engagerer mig meget i og udtaler mig om.

 

Men skriver du alt selv på de sociale medier?

 

Ja, for jeg vil gerne være autentisk. Hvis det ikke er dig selv, der skriver, og det ikke er dine egne holdninger, der skinner igennem, så mister det troværdigheden. Selvfølgelig sender jeg nogle pointer forbi kommunikationsteamet en gang i mellem for at få deres input, men det er mig, der skriver det, jeg er afsender på. Og det er også altid mig, der svarer.

»Vi lever i en tid, hvor det er okay, at en administrerende direktør laver den slags fejl - det gør dig mere menneskelig. Og det er dejligt, for jeg er rigtig god til at lave fejl.« - Marianne Dahl Steensen, Adm. Direktør i Microsoft Danmark

Men det fantastiske er jo, at vi lever i en tid, hvor man ikke skal være perfekt. Det er på en måde lettere at tilgive ”ups’ere” og slåfejl, når det er en person frem for en firmaprofil. Vi lever i en tid, hvor det er okay, at en administrerende direktør laver den slags fejl - det gør dig mere menneskelig. Og det er dejligt, for jeg er rigtig god til at lave fejl.

 

Hvad er dit gode råd til andre CEOs, der vil engagere sig mere i sit eget brand?

 

Først og fremmest er det vigtigt, at man selv har lyst til at være virksomhedens ansigt udadtil – og at man prioriterer det. Folk gennemskuer lynhurtigt, hvis det er kommunikationsmedarbejderen, der skriver direktørens tweets eller artikler. 

 

Men som administrerende direktør skal man turde mene noget, der går lidt uden for det, virksomheden mener. For mig er det innovation og kompetenceudvikling – for en anden direktør er det helt sikkert nogle andre emner. Man skal bare finde de emner, der betyder noget, så man både fremstår troværdig og autentisk. Og så er det bare med at komme i gang.

Tine Duelund Schou.jpg

Tine Duelund Schou

Vores Head of Marketing & Communication. I spidsen for vores eksterne kommunikation, og hendes motto er: "Practice what we preach". Hun har spillet professionel basketball i sine yngre dage. Fang Tine på +45 26 36 43 07 eller tds@infomedia.dk.

Find Tine Duelund Schou her