fbpx

Sådan forbedrer Infomedias SoMe-score jeres impact på sociale medier

Du kender måske udfordringen: Du måler på jeres indsatser på sociale medier, hvor du formentlig ser på jeres gængse KPI’er (de klassiske vanity metrics). Men hvordan ved du, om disse tal er ensbetydende med, at jeres tilstedeværelse på sociale medier er en succes eller ej?

Medforfatter: Andreas Pedersen | Lead Analyst, Infomedia

For at måle jeres impact på sociale medier er det nødvendigt at kigge på mere end jeres klassiske KPI’er. De enkeltstående KPI’er såsom rækkevidde og engagement giver nemlig kun et delvist billede af jeres omtale og indhold. Et højt engagement kan tolkes misvisende, da det både kan være resultatet af en ’lovestorm’ eller en ’shitstorm’. På samme måde kan reach også have mindre positiv betydning, hvis budskabet ikke modtages som tilsigtet.

Derfor har vi hos Infomedia gjort det nemmere at forstå, hvordan jeres organisation og brand fremstår på sociale medier. Vi har udviklet en SoMe-score, der sikrer et nuanceret, dækkende billede af jeres indsatser, så I får ét helhedsbillede i én overskuelig score.

SoMe-scoren er en kontinuerlig måleenhed, der dækker jeres indsater på både earned, owned og paid medier.

Med scoren får I en baseline for jeres tilstedeværelse på sociale medier, som I kan benchmarke jeres fremtidige indsatser op imod og tilpasse jeres ambitioner og målsætninger efter.

Hvordan fungerer Infomedias SoMe-score på earned, owned og paid medier?

Infomedias SoMe-score kan udregnes for både jeres earned, owned og paid medier, eller den kan fokusere på bare ét område, der har særlig relevans for jeres organisation.

På earned social media sætter de enkelte platforme særlige regler op for, hvordan man kan lytte med. Det er derfor vigtigt med et solidt værktøj til sociale medier, hvis ambitionen er at se holistisk på omtaler og performance. Et dedikeret værktøj er også vigtigt for egne sociale kanaler, da det hjælper til at organisere og forstå den samlede kommunikation af opslag og modtagelse.

Vi udregner SoMe-scoren forskelligt fra earned medier til owned og paid og benytter dedikerede lytteværktøjer til at sikre, at I får overblik på tværs af platforme og lytter med de rigtige steder.

Brug SoMe-scoren til at måle jeres omtale på earned medier

Med SoMe-scoren for earned medier, får I en måling og dermed et billede af, hvordan jeres organisation og brand bliver omtalt på sociale medier – de omtaler som I ikke selv er herre over. Måske bruger din organisation allerede i dag en PR-score til at måle jeres omtale i redaktionelle medier. SoMe-scoren er en direkte pendant, som giver dig samme mulighed for at dokumentere, analysere og optimere arbejdet med omverdenens holdning til jer.

Infomedias earned SoMe-score går fra -100 til +100, hvor fire elementer har betydning for udfaldet af scoren:

  1. Opslagets reach: Hvor mange har potentielt set opslaget, hvor I omtales?
  2. Opslagets engagement: Her kigger vi på samlet antal likes, kommentarer og delinger. Dette bliver sammenholdt med opslagets reach for at beregne om opslagets engagement, relativt til opslagets reach, er højt eller lavt.
  3. Opslagets type: Opslaget analyseres ud fra, om det er tekst, link eller billede/video for at vurdere, om blikfanget har betydning for modtagelsen af omtalen.
  4. Opslagets tone: Opslaget analyseres for tone for at bedømme budskabet af omtalen. Hvordan er stemningen? Tonen i opslaget er afgørende for, om scoren for omtalen er negativ eller positiv.
some graph

Eksempel på en organisation med en SoMe-score for earned medier i vækst.

Ved at bruge SoMe-scoren til at måle på jeres earned omtaler, får I et overblik og en forståelse af, hvordan I er repræsenteret på tværs af f.eks. Twitter, Facebook og Instagram. Opslagene kan med fordel kategoriseres i forskellige emner, så I kan dykke ned i, hvordan omtaler af f.eks. produkt A adskiller sig fra produkt B.

Brug SoMe-scoren til at måle modtagelsen af jeres eget indhold på owned og paid medier

SoMe-scoren for owned medier måler jeres eget indholds performance. Som nævnt tidligere, så kigger mange på de klassiske vanity metrics, men med SoMe-scoren for owned og paid media, undgår I det fragmenterede billede af jeres enkelte posts og får et solidt sammenligningsgrundlag imellem dem.

Infomedias SoMe-score til owned og paid medier går fra -100 til +100 og består af tre elementer:

  1. Opslagets reach: Hvor mange er jeres opslag nået ud til? Her fastsættes der en baseline ud fra kanalens antal følgere, og hvor stor rækkevidden har været på kanalens opslag historisk.
  2. Opslagets engagement: Her kigger vi på samlet antal likes, kommentarer og delinger. Et opslags engagement sammenholdes med opslagets reach for at beregne om opslagets engagement, relativt til opslagets reach, er højt eller lavt.
  3. Opslagets kommentarer: Opslagets kommentarer analyseres for tone. Hvordan er stemningen i kommentarsporet, positiv eller negativ? Den gennemsnitlige tone er en afgørende indikator for modtagelsen af indholdet og bruges således til at bestemme, om scoren for opslaget er positiv eller negativ.

Eksempler på 2 opslag

Nedenfor er vist eksempler på 2 opslag fra det fiktive firma The Fit Company. Opslagene har samme rækkevidde, men modtagelsen er vidt forskellig, hvilket afspejler sig i SoMe-scoren.

Opslag 1

SoMe score eksempel 2 owned 1 1

Opslag 2

SoMe score eksempel 1 owned 1 1

Særligt tonaliteten siger meget om modtagelsen af jeres indhold. Som nævnt tidligere, så kan højt engagement og rækkevidde både være tegn på en ’shitstorm’ eller en ’lovestorm’. Ved at kigge systematisk på kommentarsporet og manuelt vurdere disse henvendelser, får I et større kvantitativt datagrundlag, der kan bruges til at forbedre jeres tilstedeværelse på sociale medier.

Som virksomhed kan I være med til at præge og påvirke tonaliteten i jeres egne opslag, når I er aktivt tilstede i kommentarsporene. Her kan SoMe-scoren hjælpe jer med at bevise jeres hårde arbejde med kundeservice og community management i kommentarsporene, hvilket Infomedia kan give jer konkret rådgivning omkring.

dsb promotion 1

Infomedias SoMe-score hos DSB

DSB bruger Infomedias SoMe-score som en fast KPI-benchmark til at måle og vurdere deres indsats på deres egne sociale mediekanaler, hvor scoren også bruges til at vurdere, hvor og hvordan de skal fokusere deres indhold og community management på tværs af afdelinger.

Siden samarbejdets begyndelse har DSB markant øget deres engagement på deres opslag på tværs af Facebook, Instagram og LinkedIn og har opnået en højere grad af positive interaktioner på deres egne sociale kanaler ved at være aktiv i kommentarsporene og arbejde med community management.

“Med Infomedias SoMe-score og den månedlige analyse får vi fingeren på pulsen med, hvad der fungerer godt og mindre godt. Vi får konkrete tiltag, som vi direkte kan arbejde videre med og implementere. Vi får et reelt tal med SoMe-scoren og kan sige internt ”her sætter vi ind”. På den måde kan alle se en strategisk værdi for vores arbejde, og det er guld værd for os.” – SoMe & Content Manager, Alexander von der Wehl Mikkelsen.

Infomedia har i 2022 vundet sølv ved årets AMEC awards for vores måling af resultater på sociale medier for DSB.

Hvorfor skal du bruge en SoMe-score?

Der er flere grunde til at bruge én overordnet SoMe-score fremfor enkeltstående KPI’er eller vanity metrics.

I får én kvalificeret måleenhed at forholde jer til, når I skal belyse jeres tilstedeværelse på sociale medier. På den måde reducerer I nogle af de tvivlsspørgsmål, der kan opstå, når enkeltstående KPI’er stikker i hver deres retning og indikerer modsatrettede ting.

Med Infomedias SoMe-score får I en fyldestgørende databehandling på tværs af jeres kanaler, og på den måde kan I bevise kvaliteten af den måde, jeres organisation er repræsenteret på sociale medier – hvad enten der er tale om earned eller owned medier.

Dermed gør scoren det nemmere for jer at rapportere og forbedre jeres arbejde. Kun ét mål for jer og ledelsen at forholde sig til og kun én tydelig indikation for, hvor I skal sætte ind. I får svar på, hvad der fungerer godt, og hvad der fungerer mindre godt.

Fordelene ved Infomedias SoMe-score:

  1. Den er én kvalificeret måleenhed, der belyser jeres tilstedeværelse på de sociale medier.
  2. Den giver jer et pålideligt og konsistent KPI-mål for effekten af jeres arbejde.
  3. Den identificerer de omtaler eller opslag, hvor jeres organisation er meget synlig eller præsterer godt og synliggører for dit team, hvordan tilskueren efterfølgende vil opfatte jeres brand.
  4. Den kan bruges til at identificere styrke- og udviklingspotentialer på tværs af jeres omtaler og SoMe-indsatser.

Infomedia bearbejder manuelt data fra earned, owned og/eller paid medier og gennemgår relevante resultater og observationer med jer, så I kan styrke jeres SoMe-indsats.

Kom i gang med at bruge en SoMe-score som jeres faste KPI-måling

Infomedias SoMe-score kan bruges på mange måder, og I kan få en løsning tilpasset jeres behov. En fast månedsrapport med SoMe-scoren med gennemgang fra vores eksperter af hver omtale/indhold samt en måneds- eller kvartalsgennemgang vil løfte jeres arbejde markant. Mulighederne er mange – så uanset jeres behov, så har vi en fornuftig løsning til jeres organisation, så I kan måle og kende jeres tilstedeværelse på sociale medier og stå stærkere.

Vil du høre mere om Infomedias
SoMe-score?

Har du lyst til at høre mere, eller bare en at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

Download vores guide om social listening

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan