fbpx
CASE

DSB

industry
Branche

Passagertransport

location
Lokation

Danmark

size
Størrelse

7500 ansatte

Infomedia giver DSB værktøjer til at håndtere deres kommunikation på SoMe

Om DSB

DSB holder Danmark kørende

DSB er et af Danmarks mest kendte brands. Som en statsejet virksomhed yder DSB en vigtig opgave i at transportere mere end 500.000 kunder hver dag på tværs af Danmark.

Med 11.670 daglige togafgange og 298 stationer er DSB hele tiden i færd med at hjælpe folk videre på deres vej.

Med den rolle følger også en stor bevågenhed i befolkningen. DSB’s tilstedeværelse på sociale medier er derfor afgørende for deres evne til at yde god kundeservice, tage vare om deres brand og engagere folk i deres community.

Infomedia vandt i 2022 sølv ved kommunikationsbranchens internationale årlige prisuddeling, AMEC awards, for vores måling af resultater på sociale medier for DSB.

eva med avis rigtig

DSB's behov

Som et kendt brand i Danmark med tusindvis af kunder kræver DSB’s tilstedeværelse på sociale medier strategisk indsigt, struktureret måling og effektive værktøjer.

Forstå værdien af SoMe-arbejdet

DSB’s tilstedeværelse på sociale medier går på tværs af facebook, Instagram og LinkedIn. For at forstå værdien og succesen af arbejdet har DSB behov for én fast, samlet KPI og en baseline, som de kan arbejde ud fra for at forbedre resultaterne.

Opnå strategisk indsigt i, hvad der virker

DSB arbejder strategisk med sociale medier ud fra faste månedlige KPI’er. DSB har derfor brug for hele tiden at analysere og forstå, hvornår og hvorfor deres indhold opnår henholdsvis gode og mindre gode resultater.

Håndtere SoMe på tværs af kanaler

Med tre aktive kanaler og et stort brugerengagement i form af kommentarer har DSB behov for et værktøj til at håndtere både planlægningen og eksekveringen af deres indhold, men også til community management og kundeservice.

Analyse af sociale medier

Infomedias SoMe-score skaber klarhed for DSB

Infomedias SoMe-score giver DSB ét samlet svar på, om deres owned indhold har klaret sig godt eller ej.

SoMe-scoren udregnes ved at analysere DSB’s opslag på rækkevidde, engagement og tonaliteten i kommentarsporet. Særligt tonaliteten gør DSB klogere på, hvordan deres indhold er blevet modtaget. De tre parametre resulterer samlet i en gennemsnitlig score for måneden, der giver DSB vished om, om deres opslag har præsteret godt eller ej. Scoren bruges også til intern KPI-rapportering.

Højt engagement kan tolkes misvisende og kan være resultatet af både positive og negative interaktioner – derfor indgår tonaliteten som en del af den samlede score. Modtagelsen af deres opslag og stemningen i kommentarsporet måles, så de både ved, hvilke opslag der har klaret sig godt og mindre godt, og hvorfor. Dette bruger de hver måned til at vurdere deres community management på de sociale kanaler.

Hver måned sparrer DSB med Infomedias eksperter med udgangspunkt i en rapport over månedens SoMe-score og individuelle opslag. Den objektive rådgivning udefra giver både et friskt perspektiv til DSB og bidrager med konkrete råd til deres tilstedeværelse på sociale medier.

Baseret på månedens indhold og data får DSB klare og konkrete anbefalinger fra Infomedias eksperter til, hvad de bør fortsætte med, hvad de bør gøre anderledes, og hvad de bør være opmærksomme på.

analysis UK

Resultater

Med Infomedias SoMe-score bliver DSB klogere på deres tilstedeværelse på sociale medier og kan bedre kommunikere værdien og dele indsigter med resten af organisationen.

Øget performance på SoMe

Med SoMe-scoren og rådgivning fra Infomedia har DSB over en flerårig periode forbedret deres resultater på deres sociale medie-kanaler. Med scoren og rådgivningen holder de sig hele tiden opdateret på, hvilke formater, hvilke budskaber og hvilke kanaler, der giver de bedste resultater. På den måde holder de deres strategi og eksekvering skarp.

Indsigt i community management

Da et af parametrene i SoMe-scoren går på tonaliteten i kommentarsporet, får DSB’s marketingteam data på bl.a. effekten af god community management. Det skaber bedre samarbejde mellem DSB’s marketingafdeling og SoMe-team, der varetager kundeservice. Marketingafdelingen kan også lettere kommunikere til PR-teamet, hvordan brandet og omdømmet står på sociale medier.

Indblik i hvad der virker

Med enkeltstående KPI’er som rækkevidde eller engagement kan det være svært at vide, om et opslag reelt har klaret sig godt. Med SoMe-scoren får DSB klarhed om deres resultater og kan derfra analysere på fællestræk for de gode opslag og for de mindre gode. Den faste måling af deres performance gør det også lettere for DSB at følge med i ændringer i de forskellige platformes algoritmer.

AMEC AWARDS 2022

Prisbelønnet løsning

Ved kommunikationsbranchens årlig prisuddeling vandt Infomedia sølv i kategorien: Best use of social media measurement

A cohesive score for measuring and fostering success across social channels

AMEC Awards
grid 2
Hootsuite black rgb

Hootsuite gør DSB’s arbejde med SoMe effektivt og overskueligt

Infomedia er løsningspartner for SoMe-værktøjet, Hootsuite, hvor DSB håndterer alt deres indhold på tværs af kanaler og effektiviserer deres community management.

DSB bruger Hootsuite til at holde styr på alt deres indhold til alle deres sociale kanaler. Muligheden for at planlægge opslag gør DSB i stand til hele tiden at holde gang i SoMe-maskinen og nemt justere, når behovet opstår.

DSB får mange kommentarer og beskeder på deres aktiviteter på sociale medier og har brug for et værktøj til at styre deres community management. I Hootsuite arbejder DSB med skabeloner og personaliserede svar, så de altid kan yde hurtig og positiv kundeservice til deres brugere.

Hos DSB er det marketingafdelingen, der har ansvaret for deres indhold på sociale medier. Samtidig har DSB et dedikeret SoMe-team, som varetager kundeservice via sociale medier. Med Hootsuite får DSB en platform, hvor både marketingafdelingen og SoMe-teamet gnidningsfrit kan håndtere og samarbejde om deres kanaler.

hootsuite mockup

Resultater

Med Hootsuite bliver administrationen af DSB’s sociale medier nemmere, så fokus kan være på strategi.

Overblik over SoMe-tilstedeværelsen

At have alle opslag for alle kanaler samlet ét sted giver DSB overblik. Det gør det nemmere at arbejde langsigtet, proaktivt og øger fleksibiliteten, når behovet for spontane opslag opstår.

Stærk kundeservice med hurtige svar

Med funktionaliteterne i Hootsuite styrker DSB’s SoMe-team deres arbejde med kundeservice. Skabeloner til svar på hyppige kundehenvendelser og muligheden for tilpasning sparer SoMe-teamet tid og sikrer overensstemmelse i kommunikationsstilen.

Indblik i performance på tværs af kanaler

Hootsuite samler data for DSB’s aktiviteter for alle deres kanaler. Det gør DSB i stand til hele tiden at holde sig opdateret på, hvordan de klarer sig på sociale medier.

Vil du høre mere om jeres muligheder med Infomedia?

Læs mere om vores ydelser

Mennesker, omfattende data og avanceret teknologi er ingredienserne i vores løsninger. Vi tilbyder, hvad der skal til for at navigere i et komplekst medielandskab. Lokalt, regionalt og globalt.

Kontakt os

Kontakt os og hør mere om, hvordan vores medieovervågning, medieanalyser, og vores øvrige digitale værktøjer kan styrke jeres forretning eller organisation.

Hand with phone 1

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag inspiration til markedsføring og kommunikation, herunder f.eks. information om spændende webinarer og gode cases.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan