skip to Main Content
7 Gode Vaner For Den Sociale CEO

7 gode vaner for den sociale CEO

Om få dage lancerer vi analysen CEO Superbrand 2018 med kåring af de danske CEOs, der har gjort det særligt godt i både redaktionelle og sociale medier i det forgangne år. Og særligt sidstnævnte er fokus i dette års publikation med en mere dybdegående analyse af de topledere, der formår at udnytte de sociale medier til at styrke sit eget og virksomhedens brand. Hvad kan vi lære af de sociale CEO Superbrands? Hvordan formår de – med så få tegn – at tiltrække tusindvis af følgere? Her får du de 7 gode vaner for den sociale CEO.

Som analysen vil vise, er en håndfuld af de danske top-40 CEOs særdeles dygtige til at engagere og fastholde følgere på sociale medier. De er ikke kun brandslukkere for potentielle mediestorme for deres virksomheder, men arbejder også proaktivt med deres kommunikation og med at farve specifikke debatter og dagsordener. Desværre udgør de en forsvindende lille del af det samlede billede af danske administrerende direktører.

Til gengæld ser vi i USA en decideret trend – ”CEO Activism” – hvor CEOs for nogle af de allerstørste virksomheder i stor stil er gået til tasterne og breder deres politiske holdninger ud på de sociale medier – ofte som modpol til udmeldinger fra den regerende præsident og hans stab. Disse posts bliver modtaget med stor begejstring af deres følgere, der med delinger, kommentarer og ’likes’ sikrer en bred rækkevidde og høj eksponering for budskaberne.

Tilbage i Danmark går de administrerende direktører lidt mere stille med dørene, men skeler måske alligevel lidt til de amerikanske sociale CEO-superstjerner. Når vi sammenligner de danske CEOs, der meget aktive på sociale medier med dem, der er mere anonyme, træder i hvert fald nogle af de samme karakteristika frem. Disse ’syv gode vaner for den sociale CEOs’ kan tjene til inspiration for alle ledere, der gerne vil booste deres sociale tilstedeværelse.

  1. De har en strategi

De hyper-sociale CEOs har indset, at det at være tilstede på sociale medier kræver lidt mere end blot at skyde spontane beskeder ud på Twitter. Det kræver en bevidst strategi. Det kan måske lyde tidskrævende, men i sin simpleste form handler det blot om at være bevidst om, hvilke emner/agendaer man gerne vil byde ind i, og med hvilke budskaber. At skyde med spredehagl i 1000 forskellige retninger skaber ikke trofaste følgere. Derfor er det modsatte også vigtigt at have for øje, nemlig hvilke emner og diskussioner man ikke vil gå ind i.

  1. De skriver ofte

De hyper-sociale CEOs skriver sociale opslag flere gange om ugen. Brugere på sociale medier vil gerne inspireres og følger typisk profiler, der kommunikere passioneret omkring et specifikt emne. Hvis du ikke kommunikerer omkring dine mærkesager med en vis frekvens, er du ganske enkelt ikke passioneret nok, og du vil miste følgere. Selvfølgelig nytter det ikke at skyde samme budskab ud på LinkedIn hver anden dag. Variation og nuancering er vigtige faktorer her – skift gerne mellem dine mærkesager!

  1. De skriver selv

De hyper-sociale CEOs er også ’gør-det-selv’-typerne. Forstået på den måde, at de ikke sætter deres lid til, at andre – for eksempel branche- eller interesseorganisationer – i tilstrækkelig grad kan varetage deres interesser eller give udtryk for deres holdninger. De skriver selv, og det giver dem en autenticitet og en tilgængelighed, der skaber følgere. Smager dine posts for meget af politisk korrekthed eller kommunikationsafdeling, straffes du hårdt på de sociale medier!

  1. De forstår at brede virksomheden ud

De hyper-sociale CEOs forstår at gøre deres virksomhed til midtpunkt i en dagsorden, der er større og vigtigere end virksomheden selv. Rigtig mange danske CEOs er forfaldne til pral, når de går til tasterne på sociale medier, og det gør deres historier ensidige og noget uinspirerende. Tilfredse medarbejdere, gode årsregnskaber, vundne priser og vækst – vi har hørt det hele tusinde gange før! Men det indhold, der virkelig inspirerer, fascinerer og skaber følgere, er det, der formår at brede virksomheden ud og skaber retning – ikke kun for virksomheden, men også for samfundet og verden. For eksempel teleselskabets kvinde, der taler om livslang læring, eller energiselskabets mand, der taler om bæredygtighed.

  1. De er fremadskuende

De hyper-sociale administrerende direktører forstår intuitivt, at teknologi og sociale medier er fremtiden for indholdsdeling, og de vil være med i ”kommunikationsrevolutionen”. Det betyder ikke, at de kommunikerer i GIFs og memes, men at de prioriterer kommunikationen på sociale medier og i høj grad udnytter de indbyggede muligheder, der til stadighed lanceres, fx for debat og ’networking’. Deres fremtidsperspektiv kommer også til udtryk i de agendaer, de ønsker at påvirke. Ikke overraskende er ’bæredygtighed’, ’klima’, ’ældreliv’ og ’uddannelsemuligheder’ nogle af de emner, som dette års sociale CEOs belønnes særligt for i vores analyse.

  1. De er spontane, men ikke uforberedte

De hyper-sociale CEOs reagerer hurtigt og griber muligheden for at ytre sig, når de ser den. Det kan virke konfliktende med den første sociale vane – at handle efter en strategi – men pointen her er netop at gribe de muligheder, der er inden for de agendaer, man selv har defineret. Det gælder i høj grad aktuelle begivenheder eller diskurser i medierne. Hvis du først nu overvejer at kommentere på statsministerens nytårstale, bliver du ikke belønnet på de sociale medier. Men spontaniteten må ikke give afkald på fx faktatjek og kildekritik. Formidlere af ’fake news’ straffes hårdt i disse tider.

  1. De engagerer en bred vifte af interessenter

Gennem deres kommunikation på sociale medier forstår de hyper-sociale CEOs at imødekomme en stor del af deres virksomheds interessenter. Det gælder alt fra eksisterende og potentielle kunder og medarbejdere, til investorer, samarbejdspartnere, faglige netværk, journalister og ikke mindst politikere. For nogle CEOs sker det ved at variere emner, sprogbrug eller posttyper, så alle tilgodeses – for andre er det en særlig passioneret og engagerende kommunikationsstil. For alle gælder det, at man har set værdien i ’sociability’ og bruger den til at nå ud til en bred portefølje af stakeholders.

 

Læs mere om ’CEO activism’ og sociale CEOs hos det amerikanske kommunikations- og analysebureau Weber Shandwick

 

Boost din indsats på sociale medier med employee advocacy

Vi har lavet en overskuelig guide der hjælper dig med at integrere employee advocacy i din organisation - alt fra planlægning til udførelse og effektmåling.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få guiden tilsendt.

Back To Top