CASE

Svenska Postkodlotteriet

Lotteri

Sverige

200 ansatte

Infomedia overvåger og analyserer Postkodlotteriets medieomtaler

Om Postkodlotteriet

Postkodlotteriet skaber glade lotterivindere og støtter velgørenhed

Postkodlotteriet er Sveriges største lotteri og har eksisteret i Sverige siden 2005. Virksomheden har cirka 1 million kunder i hele Sverige, som hver dag kan vinde alt lige fra store pengegevinster til produkter. Det helt særlige ved Postkodlotteriet er, at vinder én kunde fra ét postnummer, så vinder oftest alle kunder fra samme postnummer samtidig.

Postkodlotteriet har også rettighederne til og producerer Sveriges Hvem Vil Være Millionær, som sendes på en af Sveriges største tv-kanaler. I programmet vises også indslag med glade vindere samt indslag om organisationerne, som nyder godt af overskuddet.

Postkodlotteriets vision er nemlig at bidrage til gode formål, og al overskuddet går således til velgørende organisationer.

Som et kendt brand, der både opererer som kommerciel virksomhed, og som samtidig er en betydelig bidragsyder til Sveriges velgørenhedsorganisationer, er behovet for indsigt i opfattelsen af virksomheden, produktet og deres rolle inden for velgørenhed afgørende.

Guldvinsten juli Visseltofta Sofia Solhammers 13 1

Postkodlotteriets behov

Postkodlotteriet skal både kommunikere fortællingen om deres produkt og fortællingen om deres rolle inden for velgørenhed. Infomedia hjælper med at få indsigt i, om begge fortællinger lykkes.

Overblik over medieomtaler

Postkodlotteriet opererer i hele Sverige, og både deres brand, deres produkt og deres bidrag til velgørenhedsorganisationer omtales ofte. Postkodlotteriet har derfor behov for at få overblik over deres omtaler, så de hele tiden ved, hvordan der skrives og tales om dem rundt om i Sverige.

Indsigt i effekten af PR- og kommunikationsarbejdet

Postkodlotteriet er udelukkende et digitalt produkt, hvilket indebærer, at en stor del af værdien lever i fortællingen om virksomheden, produktet og formålet. Det er derfor nødvendigt for Postkodlotteriet at kontinuerligt analysere, hvordan de opfattes, og om de lykkes med at få deres fortælling bredt ud.

Medieovervågning

Medieovervågning er et vigtigt værktøj for Postkodlotteriets PR-arbejde

Infomedias medieovervågning skaber overblik for Postkodlotteriet over deres mange omtaler på tværs af Sverige og giver indsigt i opfattelsen af deres brand.

Medieovervågning hjælper Postkodlotteriet med at opnå overblik over, hvad der skrives og siges om dem som virksomhed, deres produkt samt de velgørende organisationer, som de samarbejder med. Derudover gør medieovervågning Postkodlotteriet i stand til at følge med i det politiske og juridiske landskab om spillelovgivningen i Sverige.

Medieovervågning gør Postkodlotteriet i stand til hurtigt at reagere på negativ omtale eller forkerte oplysninger. Da de opererer i hele Sverige, er der mange medier at holde styr på, og medieovervågning er vigtigt for at kunne vende negativ presse til positiv presse.

Postkodlotteriet er et digitalt produkt, hvilket gør fortællingen og opfattelsen af virksomheden essentiel for forretningsstrategien. Medieovervågning er derfor et afgørende redskab for at forstå og vurdere, om deres PR- og kommunikationsarbejde virker. De får indsigt i, om fortællingen om Postkodlotteriet lever som ønsket.

Niche- og lokalmedier er meget vigtige for Postkodlotteriet, da de kan have stor indflydelse for opfattelsen af virksomheden i de respektive nærområder. Medieovervågning gør Postkodlotteriet i stand til at følge med i opfattelsen og omtalen af dem i de helt små lokalsamfund i Sverige.

platform hero denmark@2x 1 1 1

Resultater

Med Infomedias medieovervågning holder Postkodlotteriet sig opdateret på deres omtaler, og hvad der sker på markedet og får dokumentation for effekten af deres PR-arbejde.

Medieovervågning mindsker omfanget af negativ omtale

Postkodlotteriets daglige medieovervågning giver dem overblik over eventuel negativ omtale af eller forkerte oplysninger om deres produkt, virksomhed eller velgørenhedsarbejde. De kan dermed reagere hurtigt og mindske omfanget eller helt vende omtalen fra negativ til positiv.

Postkodlotteriet holder sig opdateret med medieovervågning

Ved at overvåge hvad der skrives og siges om spillelovgivningen i Sverige, er Postkodlotteriet altid opdateret på de seneste lovændringer, politiske udspil fra partier og konkurrenters ageren på markedet og kan justere deres strategi derefter.

Medieovervågning dokumenterer effekten af PR-arbejdet

Gennem indsigter fra medieovervågning får Postkodlotteriet et tydeligt billede af, om deres brand omtales og opfattes efter hensigten. De bliver klogere på, om arbejdet med PR og kommunikation skinner igennem, eller om der er behov for justeringer.

Medieanalyser

Medieanalyser skaber dybe indsigter for Postkodlotteriet

Medianalyser giver Postkodlotteriet dybere indblik i diskursen omkring dem og effekten af deres arbejde. Analyserne ser på opfattelsen af deres produkt, deres medieomdømme og deres velgørenhedsarbejde.

analysis UK

Infomedias medieanalyser giver Postkodlotteriet indblik i, hvordan deres budskaber når ud i medierne, og hvilken rolle de selv spiller for presseomtalen. På den måde får de et tydeligt billede af effekten af deres kommunikationsindsatser.

Medieanalyserne gør Postkodlotteriet i stand til at evaluere deres arbejde helt ned på projektniveau. De får indsigt i, hvilken opmærksomhed en præmie har fået, eller hvordan et lokalt projekt via en lokal velgørenhedsorganisation er blevet modtaget i lokalsamfundet.

Postkodlotteriet har arbejdet med medieanalyser igennem mange år. Den historiske data og indsigt hjælper virksomheden med at sætte og evaluere KPI’erne for deres arbejde og giver samtidig et sammenligningsgrundlag over tid.

Resultater

Med medieanalyser fra Infomedia bliver Postkodlotteriet klogere på succesen af enkelte projekter samt får værdifulde indsigter, som sætter rammen for fremtidigt arbejde.

Medieanalyser giver indsigt i enkelte projekters medieeffekt

Omtalen og opfattelsen af Postkodlotteriet er især vigtig i lokalsamfundene, da de driver engagement og tilknytning til lotteriet. Infomedias medieanalyser er et vigtigt værktøj for Postkodlotteriet for at få indsigt i om, og i hvor høj grad, kommunikationen af et lokalt velgørende projekt har været succesfuldt.

Indsigter fra medieanalyser sætter rammen for kommende arbejde

Når Postkodlotteriet med deres medieanalyser gennem flere år kan se tilbage på deres arbejde får de dyb indsigt i styrker og svagheder. Det bruger de til at sætte de rigtige og mest relevante KPI’er for kommende arbejde, så de hele tiden kan arbejde målrettet og reflekteret.

Vil du høre mere om jeres muligheder med Infomedia?

Læs mere om vores ydelser

Mennesker, omfattende data og avanceret teknologi er ingredienserne i vores løsninger. Vi tilbyder, hvad der skal til for at navigere i et komplekst medielandskab. Lokalt, regionalt og globalt.

Kontakt os

Kontakt os og hør mere om, hvordan vores medieovervågning, medieanalyser, og vores øvrige digitale værktøjer kan styrke jeres forretning eller organisation.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag inspiration til markedsføring og kommunikation, herunder f.eks. information om spændende webinarer og gode cases.