fbpx

6 brancher – sådan skaber de værdi med medieovervågning

Medieovervågning har klassisk set haft sine rødder i betjeningen af større virksomheders kernebehov. Men det betyder ikke, at kun virksomheder som IKEA, Lego eller Telenor kan få glæde af en medieovervågningsløsning. Uanset om du er en lille, nystartet virksomhed, en del af et politisk parti, offentlig institution eller et nationalt brand giver medieovervågning mening. I denne blog får du nogle eksempler fra den virkelige verden, på hvordan forskellige typer virksomheder skaber værdi med medieovervågning.

Indhold

Startupvirksomheden

En startupvirksomhed har udviklet en app, som løser et problem, ingen andre apps har løst før. Teknologien er baseret på billedgenkendelse ved hjælp af kunstig intelligens og hjælper folk i økonomiafdelinger. Virksomheden er ikke specielt meget omtalt i medierne, men anvender medieovervågning til at identificere potentielle konkurrenter, samarbejdspartnere og ikke mindst for at følge med i udviklingen i nye teknologier. Deres medieovervågning er baseret på specifikke nøgleord, som dækker den verden, de arbejder i, og det hjælper dem med at spotte nye produkter og trends, der kan true deres forretning eller give dem helt nye muligheder.

Restaurantkæden

En restaurantkæde med 37 restauranter fordelt på flere forskellige brands har et særligt koncept, som appellerer til en helt speciel målgruppe. Kæden er i kraftig vækst og er efterhånden blevet så kendt, at den har et stigende behov for at arbejde med PR, kommunikation og marketing på nye og mere datadrevne måder. Restaurantkæden har især behov for at kunne måle på sin PR-strategi. De overvåger derfor, hvad folk snakker om i forhold til deres oplevelser med restauranterne, maden og betjeningen. Det hurtige daglige overblik over alle redaktionelle og sociale medieomtaler på tværs af restaurantens mange brands er derfor en helt nødvendig del af hverdagen.

Fødevarebrandet

Et internationalt brand leverer fødevarer i en produktkategori med en stor befolkningsmæssig bevågenhed i forhold til bæredygtighed. Store emner som klima og ESG er derfor helt i top på virksomhedens strategiske agenda. De eksporterer deres produkter globalt og omtales derfor i både redaktionelle og sociale medier på tværs af kulturer og regioner, hvor ikke alt opfattes ens. Virksomheden bruger medieovervågning og mediedata i kombination med kvalitative forbrugerdata, der måler deres omdømme. Det giver dem mulighed for at være på forkant med mediestrømmen og markedstrends, så de bedre kan reducere deres risiko og beskytte deres omdømme. Den daglige internationale medieovervågning giver dem indsigt i udtalelser fra medier, meningsdannere og stakeholders, og deres marketing- og kommunikationsansvarlige bruger dette til at deltage i debatterne og påvirke meningsdannelsen omkring deres produkter.

Kommunen

I en af landets største kommuner modtager presseafdelingen deres medieovervågning via mail to gange om dagen. Overvågningen indeholder både omtaler af kommunen i landsdækkende og lokale redaktionelle medier, samt på sociale medier for at få indsigt i borgernes dialoger. Kommunen får samtidig indsigt i nyheder, der afslører, hvad lovgiverne har under opsejling, og som kan få indflydelse på kommunen og dens prioriteringer. Overvågningen indeholder således omtaler af vigtige emner fra ministerier, politikere og øvrige meningsdannere, som kan påvirke alt fra kommunens beskæftigelse, sundhed og ældre til skole, børn og unge. Kommunen overvåger også omtaler af andre kommuner for at hente inspiration og finde nye muligheder for at tiltrække virksomheder, investorer og borgere.

Softwarevirksomheden

En stor nordisk sofwarewarekoncern er vækstet kraftigt via opkøb af selskaber. Virksomheden har et stærkt masterbrand og leverer samtidig løsninger inden for forskellige softwarenicher via mange forskellige underbrands. Både ledelsen, marketing, kommunikation og salg bruger medieovervågning aktivt til at overvåge en lang række emner. De er interesseret i omtaler af alt fra deres egne brands, talspersoner, brancheemner, konkurrenter, nye apps og reviews i appstore til ændringer i lovgivningen, som påvirker deres software. Information omkring jobskifte blandt CTO’s har desuden interesse for virksomhedens sælgere, da det giver dem en anledning til at pleje deres relationer og indlede nye kundedialoger.

Konsulentvirksomheden

En konsulentvirksomhed specialiseret i strategi- og ledelsesudvikling arbejder for topledelsen hos mange af landets største virksomheder og organisationer. Virksomheden er organiseret i tværfaglige brancheteams, som har behov for altid at være fuldt opdateret på de største temaer hos kunderne og i kundernes brancher. Deres medieovervågning består af brancherelaterede nyheder samt alle omtaler af deres kunder, kundernes største konkurrenter og eksterne stake holders. Hertil kommer nyheder relateret til de strategiske og ledelsesmæssige emner, som optager deres kunder. Medieovervågningen indgår som en fast del af hverdagen for alle rådgivere, som dermed holder sig opdateret og kan være proaktive og indsigtsfulde rådgivere. Medieovervågning er således et centralt værktøj i arbejdet med kunder, rådgivning og salg.

Skab værdi for din virksomhed med medieovervågning

Uanset din virksomheds størrelse, branche eller mål, er medieovervågning et uundværligt værktøj. Det giver dig mulighed for at være på forkant med udviklingen, spotte nye trends, beskytte dit omdømme og være proaktiv i din kommunikation. Medieovervågning er relevant for alle, så brug det til at skabe værdi og fremdrift.

Vil du vide mere?

Vil du vide mere om Medieovervågning? Kontakt os for en uforpligtende snak.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

E-paper med 5 tips til den bedste medieovervågning

5 tips til den bedste medieovervågning

Book en demo af vores medieovervågning

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan