fbpx

5 veje til strategisk værdi med medieovervågning

Virksomheder står hele tiden overfor udfordringer med at reducere deres risiko og beskytte deres omdømme. Det er udfordringer, der spænder på tværs af organisationen, og som ikke lader sig begrænse af brancher og industrier. Udfordringerne skaber et behov for at overvåge sig selv og sin omverden i medierne. I denne blog får du inspiration til, hvordan du kan bruge medieovervågning til at håndtere nogle af virksomhedens helt store udfordringer.

Indhold

Reducer jeres risiko

Indsigt i medieomtaler kan reducere din risiko som virksomhed, organisation eller person. Ved at få overblik over alt, hvad der siges og skrives om alt, hvad du vil vide, får du øget indsigt i din omverden og kan reducere din risiko for at få dårlige omtaler. I tilfælde af en mediestorm kan medieovervågning anvendes til krisestyring ved at spore hvem, der driver de dårlige omtaler (medier og personer), samt hvordan omtalerne spredes på tværs af medier.

Plej jeres omdømme

Omdømmet (eller brandkapitalen) er din virksomheds mest værdifulde aktiv. Det tager år at bygge op og ingen tid at rive ned. Hver dag er vi tilskuere til, at virksomheders, organisationers og personers, ja selv landes omdømme bliver udfordret i medierne. På tv, i radioen, i trykte medier, på nettet og sociale medier. Virksomheder og organisationer må derfor holde sig informeret for at kunne reagere hurtigt i en mediestorm, så den ikke blæser det hårdt optjente omdømme omkuld.

Spot de nyeste trends

Mange nye trends vokser frem ved, at der tales om dem i medierne, og ved at folk taler om dem på sociale medier. Ved at overvåge de rette emner, agendaer, konkurrenter, nøgleord etc. er det måske din virksomhed, der spotter tingene først og kan ride forrest på nye bølger. En effektiv medieovervågning kan spotte nye muligheder for din kommunikation og forretningsudvikling og give jer et forspring i konkurrencen.

Mål jeres kommunikation

PR- og kommunikationsprofessionelle i de fleste mellemstore og store virksomheder har behov for at måle og optimere deres kommunikation og markedsaktiviteter. Med en medieovervågningsløsning og analyser, der giver indsigter i medieomtalerne, vil du kunne dykke længere ned i mediedata og finde ud af, om jeres budskaber trænger igennem, om jeres omtaler er negative eller positive og meget mere. Herved kan du optimere på jeres strategier og budskaber.

Opdag nye forretningsmuligheder

Jo bedre indsigt i dit marked, jo større muligheder for at spotte nye vækstpotentialer. En effektiv medieovervågning er vigtig for at have overblik over, hvad der foregår i hele din omverden. Hvad foretager dine konkurrenter sig og hvad udtaler de sig om? Hvad er de største agendaer i din branche og hvilke trends dominerer i markedet? Det er altid nemmere og mere trygt at træffe beslutninger og finde vejen til ny forretning, når beslutninger træffes på et informeret grundlag.

Brug jeres medieovervågning strategisk

Medieovervågning hjælper hver dag PR- og kommunikationsprofessionelle med at holde overblik og reagere hurtigt. Men medieovervågning kan meget mere end det. Tænk strategisk og inddrag kollegaer på tværs af organisationen, og brug medieovervågning til at håndtere nogle af virksomhedens helt store udfordringer.

Vil du vide mere?

Vil du vide mere om medieovervågning? Kontakt os for en uforpligtende snak.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

E-paper med 5 tips til den bedste medieovervågning

5 tips til den bedste medieovervågning

Book en demo af vores medieovervågning

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan