fbpx

5 tips til at måle og forbedre performance på sociale medier

For mange virksomheder og organisationer er sociale medier en vigtig del af deres marketing- og salgsstrategi. De organisationer, der arbejder på en struktureret og indsigtsbaseret måde, høster ofte de bedste resultater. En databaseret tilgang, hvor man måler løbende og på tværs af earned, owned og paid media, kan være nøglen til bedre resultater på de sociale medier. I dette blogindlæg får du vores 5 bedste tips til at vælge de KPI'er, der bedst afspejler din indsats, strategi og resultater.

1. Kvantificer din egen indflydelse

Zoom ind på din egen organisation

Hvad er effekten af jeres kampagner på de sociale medier, og hvor meget taler brugerne om jeres virksomhed, brand eller produkt? Dét har du måske allerede en idé om, men prøv at kvantificere den idé. Giv dig selv nogle KPI’er, som du kan måle udviklingen med.

Et eksempel på en sådan KPI kunne være antallet af omtaler: Hvor ofte bliver din organisation og dens frontfigurer nævnt i redaktionelle og på sociale medier? Og derudover, hvor stor en andel (i procent) af disse omtaler er relateret til emner, der er relevante for virksomheden?

Når du opstiller KPI’er og indsamler data som disse, er der flere måder at nå dine mål på. Én måde er at logge ind på hver enkelt sociale medie og udtrække data manuelt. Hvis aktivitetsniveauet på din organisations sociale kanaler er begrænset, og du kun har nogle få kanaler at forholde dig til, kan denne metode fungere fint.

Men hvis din organisation har et højt aktivitetsniveau på de sociale kanaler (eller du planlægger at få det), og der samtidig er mange kanaler at forholde sig til, kan det være bedre at bruge et digitalt social listening-værktøj, som indsamler data for dig og i højere grad automatiserer processen. Hvis du vil have et overblik over redaktionelle medier ud over de sociale, har du sandsynligvis brug for en medieovervågningsløsning.

Zoom ud på markedet

Når man sidder dér med alle tallene under lup, er det nemt at få “skyklapper” på. Husk at zoome ud fra din egen virksomhed og se på hele markedet: Hvordan klarer dine konkurrenter sig?

Sammenlign din organisations resultater på de sociale medier med dine største konkurrenters. Ikke fordi du skal forsøge at slå dem, men fordi oplysningerne er strategisk nyttige.

Hvis din konkurrent f.eks. får færre omtaler end din organisation, men stadig skaber mere engagement med det, de publicerer, vil du sikkert gerne vide det.

Brug Share of Voice som en separat KPI – Ved at måle Share of Voice bliver du klogere på fordelingen af den “markedsandel” eller synlighed, du har på de sociale medier. Husk at fokusere på de samtaler og omtaler, der rent faktisk er relevante for din virksomhed (se eksemplet med hundeskolen nedenfor).

Eksempel: Hundeskole

Du er ansvarlig for de sociale medier på en hundeskole i en lille by. Du har tre reelle konkurrenter i det samme område. Du har nu sammenlignet alle fire hundeskolers tilstedeværelse og resultater på de sociale medier og fundet ud af, at i denne by (hvor størstedelen af din kundebase og målgruppe befinder sig), bliver din virksomhed nævnt i 17 % af samtalerne om “hund”.

Gennem dine analyser af sociale medier har du også fundet frem til et behov, som ingen af dine konkurrenter endnu har taget ejerskab over; mange hundeejere kæmper med at passere andre hunde, når de går tur. Og selvom din hundeskole ofte arrangerer kurser i at passere andre hunde, er der ingen, der nævner disse kurser i samtalerne på de sociale medier.

Ud fra antallet af samtaler om emnet, indser du, at potentialet er værd at forfølge. Så du sætter dig et ambitiøst mål om at øge din hundeskoles Share of Voice til 25% i løbet af de næste seks måneder – og begynder at planlægge indhold om hundeluftningskurset.

2. Tag højde for tonen

En væsentlig del af de sociale mediers indflydelse – men som mange organisationer desværre glemmer at måle – er, hvordan indholdet bliver modtaget.

Hvordan er stemningen i kommentarfeltet?

Hvis et opslag skaber meget engagement og når ud til flere mennesker end normalt, kan man selvfølgelig håbe, at det er fordi, man har ramt plet med sit budskab og sin timing. Men det kan også være, at man har været uheldig og ramt helt ved siden af og er på vej ind i en mediestorm.

Tonen i engagementet er derfor en vigtig del af det samlede billede, når man måler resultaterne på de sociale medier.

Men hvordan måler man det?

Hos Infomedia har vi udviklet en SoMe-score, der tager højde for tonen. SoMe-scoren er en måleenhed (dvs. en KPI), der kan afdække din organisations indsats på earned, owned og paid medier. Scoren udregnes bl.a. på baggrund af opslagenes rækkevidde, engagement, kommentarer og tone.

På den måde sikrer SoMe-scoren et mere nuanceret og omfattende billede af arbejdet med sociale medier i én samlet KPI. Du kan læse mere om Infomedias SoMe-score her.

3. Hold styr på relevante talspersoner

Når du måler omtale på sociale medier (og evt. omtale i redaktionelle medier), kan det være en god idé at fokusere på de personer, der omtaler din virksomhed, produkter og services – eller bare generelt udtaler sig om emner, der er relevante for din virksomhed.

Effekten af din indsats på de sociale medier kan øges markant, hvis du formår at påvirke eller inspirere de rigtige mennesker til at omtale dig. Så hvis du ikke allerede har gjort det, så overvej at bruge talspersoner og influencers som en separat KPI.

Nogle mennesker opnår denne form for omtale ret tilfældigt, og de vil måske kalde det et lykketræf. Men du behøver ikke at sætte din lid til held for at opnå omtale, du kan også sætte din lid til data.

Definer nogle emner og dagsordener, der er relevante for din virksomhed, og stil dig selv spørgsmålene:

Hvor meget bliver der talt om disse emner på de sociale medier, og af hvem?

Hvad opnår disse mennesker med hensyn til engagement og rækkevidde, og er deres målgruppe sammenfaldende med din målgruppe?

Ser du nogen muligheder for at skabe indhold, som disse mennesker kunne være interesserede i at dele eller henvise til i deres eget indhold?

Mange har en opfattelse af, at influencer marketing er dyrt – og det er nok rigtigt, hvis du går efter de store, veletablerede profiler, som “alle” kender.

Men man skal ikke undervurdere værdien af mikroinfluencere og nicheeksperter: Godt nok er antallet af følgere mindre, men de høster ofte større tillid og indflydelse. Hvilket igen kan betyde lettere og hurtigere konverteringer.

Så en KPI for dig kunne være: Antallet af gange, din virksomhed bliver nævnt af en udvalgt influencer (som selvfølgelig matcher din virksomhed i både målgruppe og budskab).

4. Mål på de rigtige budskaber

Mange organisationer vil opleve forskellige niveauer af vigtighed og relevans i de omtaler, de modtager. Det giver mening at sortere det uvæsentlige fra.

Hvis man f.eks. driver en metro og opererer med afgangstider og gamle signalsystemer, der af og til svigter, skal man nok forvente at blive nævnt i forbindelse med forsinkelser fra tid til anden. Som kommunikationschef i virksomheden kan du ikke gøre så meget ved signalsystemet – så du er mere interesseret i de omtaler, der handler om f.eks. turisme og begivenheder, der tiltrækker mange mennesker.

Hvis antallet af irrelevante omtaler er højt, kan du overveje at bruge det som en separat KPI og sigte mod at reducere det – forudsat at du rent faktisk kan påvirke det i dit arbejde. Bemærk, at de omtaler, der er irrelevante for dig i dit arbejde, kan være relevante for andre afdelinger i organisationen, som f.eks. kundeservice.

Det samme princip som med omtale bør også gælde for rækkevidde og engagement (likes, kommentarer, delinger osv.). Kun relevante omtaler bør måles, hvis jeres indsats og resultater på de sociale medier fortsat skal understøtte jeres kommunikationsmål.

5. Vurder kvaliteten af leads

Forhåbentlig har alt det hårde arbejde på de sociale medier også genereret nogle leads eller konverteringer.

Uanset om brugerne henvender sig via dine sociale kanaler med produktrelaterede spørgsmål, tilmelder sig et webinar som følge af annoncering, downloader en guide, du har delt, eller hvad dine konverteringsmål nu er: Vurder deres kvalitet.

Når du ud til de rigtige mennesker med dit indhold? Hvor “varme” (hvor langt inde i købsprocessen) er dine leads? Hvor let eller svært er det for salgsteamet at lukke aftalen?

En KPI, du kan bruge til dette, er konverteringsraten: Hvor mange af de leads, der kommer ind via sociale medier, bliver faktisk til salg? Og hvad er det gennemsnitlige beløb for disse salg?

Hvis kundeservice er en vigtig del af dit arbejde, kunne en KPI være “antal produktrelaterede forespørgsler” eller bare “antal forespørgsler”.

Sådanne KPI’er kan hjælpe dig med at identificere muligheder for justering.

For eksempel kan det vise sig, at kundeservicehenvendelser ofte handler om åbningstider i december. I så fald kan det være en god idé at gøre åbningstiderne mere synlige på din hjemmeside og dine sociale kanaler.

Eller måske opdager du, at de leads, der kommer ind, kun er interesserede i én af flere ydelser, du tilbyder, og at du med fordel kan fokusere på andre ydelser i dit indhold.

Eller måske viser det sig, at du gør alt rigtigt, og at du bare skal fortsætte som hidtil. Uanset hvad ved du det ikke med sikkerhed, før du har lavet et kvalitetstjek.

Key takeaways

  1. Måling af de rigtige KPI’er for sociale medier kan være nøglen til bedre resultater. Det handler om at finde en god balance mellem at måle din egen præstation og markedet generelt (dine konkurrenter).

  2. Der er flere måder at indsamle data på. Én mulighed er manuelt via hver enkelt sociale mediekanal. En anden mulighed er at automatisere det med et digitalt værktøj.

  3. Hvilke KPI’er, der er relevante for dig at måle, afhænger af målet med din kommunikation og din tilstedeværelse på de sociale medier. Det vigtigste er, at de data du vælger at måle, giver dig indsigter, som du kan handle på (og ikke kun er til rapportering).

Kontakt os

Vil du høre mere om, hvordan du kan måle og forbedre jeres SoMe-resultater? Kontakt os for en uforpligtende snak.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

Book en demo af vores platform til social listening

Download vores guide om social listening

Social Listening med Talkwalker - book en demo

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan