fbpx

Trends på sociale medier 2024

Trends på de sociale medier er lidt som en digital rutsjebane – op og ned, rundt i et loop og tilbage til udgangspunktet. Det kan til tider være svært at følge med. Så for at gøre det hele lidt nemmere, har vi taget et kig i krystalkuglen og fundet de 5 trends, som vi tror vil påvirke det sociale medielandskab mest i 2024. Læs med og rust dig selv til endnu bedre performance på SoMe i det kommende år.

Når man arbejder med sociale medier, gælder det tit om at holde tungen lige i munden. Forbrugernes adfærd og algoritmernes spilleregler ændrer sig hele tiden. Hvad der var gældende i går, er måske ikke gældende i dag. Heldigvis er der dog ofte nogle mønstre at spore, som kan gøre livet som SoMe-ansvarlig lidt lettere.

Vi har derfor kigget dybt ind i den digitale krystalkugle og samlet vores forudsigelser om, hvilke trends der vil dominere i det kommende år på sociale medier. Fra underholdende indhold på TikTok til den virtuelle personlige assistent, AI – paletten er bred og byder både på velkendte fænomener i nye klæder samt helt ny mode.

Her er de 5 trends, som jeg vil komme omkring i dette blogindlæg:

  1. AI bliver Social Media Managerens nye bedste ven
  2. ’TikTok will continue to be the birthplace of video trends’
  3. Delinger vil betyde mere end likes, kommentarer og følgere
  4. Bye-bye Google. Sociale medier tager positionen som de hotteste søgemaskiner
  5. Længere videoer vil gøre deres comeback

AI bliver Social Media Managerens nye bedste ven

Er ChatGPT kommet for at overtage dit job? Er AI-genereret indhold godt, ok eller helt ubrugeligt?

Der er allerede blevet talt og skrevet en del om kunstig intelligens i det forgangne år. I det kommende år kan vi forvente at se en stor stigning i brugen af AI til at omskrive tekst, redigere billeder og yde kundeservice.

Og for at svare på spørgsmålet for dig – nej, ChatGPT er ikke kommet for at overtage dit job, men derimod være din nye bedste ven. Se det som en slags personlig virtuel assistent. Det er nemlig et utrolig værdifuldt værktøj, når man kan finde ud af at bruge det.

AI kan reducere din arbejdsbyrde, gøre dit arbejde nemmere og hjælpe dig med at opnå bedre resultater på de sociale medier hurtigere. Men… for ja, der er et men – det er vigtigt at huske at krydre jeres indhold med the real deal, altså autenticitet. En sund balance mellem teknologi og autenticitet er huskereglen, når det kommer til AI, især hvis I skal have jeres målgruppe til at engagere sig med og stole på jeres brand.

Spring derfor ud i det og brug AI som hjælp ligesom så mange andre i det nye år. Dette kan du for eksempel gøre med det gratis værktøj ChatGPT, eller brug OwlyWriter AI i Hootsuite. Vi ved alle godt, at det kun er blæksprutter, der har 8 arme, og lidt hjælp har ingen taget skade af.

Owly writer tiny

Brug bl.a. AI til at:

  • generere nye idéer
  • organisere dine tanker
  • komme med forslag til nyt indhold
  • skrive første udkast til tekster
  • foreslå billeder.

Brug fortsat de menneskelige kompetencer til at:

  • skabe en indholdsstrategi til jeres forskellige kanaler
  • redigere og tilrette tekster
  • sikre at billeder og opslag lever op til jeres brand og tone of voice
  • interagere med jeres følgere i kommentarsporet.

I takt med at I måske vil tage AI til jer i en højere grad i det nye år, så vil det være en god idé at sammensætte nogle AI-politikker og best practices for sociale medier på tværs af jeres organisation. På den måde undgår I, at en kollega tager sit AI-mesterværk lidt for langt og poster på jeres virksomheds Instagram-profil eller en forvirret kunde raser i jeres indbakke, fordi en tonedøv chatbot har ”håndteret” problemet.

‘TikTok will continue to be the birthplace of video trends’

Videoindhold har været i fremdrift i flere år, og dominansen vil fortsætte med at vokse i 2024. Platforme som YouTube, TikTok og Instagram Reels har revolutioneret måden brugerne forbruger indhold.

Selvom Reels er en smule bagud på nye trends, er det fortsat et utrolig relevant format, der stadig er i vækst, og derfor er det kun en fordel, hvis I bliver ved med at lave dem.

TikTok’s demografi derimod er yngre end Instagram, og platformen er altid et par skridt foran Meta i form af redigeringsfeatures, filtre og lydklip. TikTok er altså fortsat de korte videotrends moderskib og derfor værd at holde et vågent øje med, hvis du skal være et skridt foran dine Instagram-fokuserede konkurrenter.

I 2024 vil brands, der publicerer underholdende og ikke mindst relaterbart indhold på de sociale medier, tiltrække mest opmærksomhed og engagement fra brugerne og måske endda markedsandele fra de brands, der ikke hopper med på den hippe bølge af trends.

56% af forbrugerne foretrækker brands, der er relaterbare på de sociale medier. Men, hvordan bliver I så relaterbare? Svaret er scroll. ’Til dig’-siden på TikTok er fuld af indholdstrends, som bare venter på at blive opdaget. Dyk ned i det, og afhold spørgerunder for at få indsigt i, hvilket indhold jeres målgruppe vil have.

Delinger vil betyde mere end likes, kommentarer og følgere

Enhver Social Media Managers drøm er nok reach (eller rækkevidde) – den digitale trylledrik, der får dine indlæg til at danse gennem folks feeds. Jo større reach du opnår, desto større bliver din fest. Men vi ved også, at det desværre er muligt at tilkøbe og snyde sig til flere følgere, likes og kommentarer – og på den måde opnå et stort reach.

Delinger derimod er sværere at manipulere med og er derfor mere værdifulde. Når jeres indhold bliver delt i stories, beskeder eller gennem word-of-mouth ved du, at vedkommende er villig til at anbefale jer til sit eget publikum. Kommentarer og likes er selvsagt stadig værdifulde KPI’er, og hvis dit indhold er delbart, skal de fortsat nok følge med.

Hvis du vil sikre dig, at dit indhold bliver delt mere i 2024, kan du med fordel gennemgå følgende tre spørgsmål, før du klikker på ’Post’-knappen:

  • Vil dit opslag på den ene eller anden måde sikre at din målgruppe føler sig ’set’? Vil dit opslag give dem en følelse (positiv eller negativ), når de ser det?
  • Vil dit opslag hjælpe til at facilitere en forbindelse til andre personer fra målgruppen? Vil det give dem en fællesskabsfølelse?
  • Vil dit opslag give en form for service? Kommunikerer opslaget information på en underholdende måde?

Hvis du kan svare ’ja’ til to ud af tre ovenstående punkter, så er dit opslag delbart.

Udover at stille dig selv ovenstående spørgsmål, så er det en god idé også at holde et skarpt øje med dine top-performing opslag for at se, hvilke faktorer, der har haft indflydelse på deres succes, og hvordan du kan gentage dette. Hootsuite Analytics er bl.a. et fantastisk værktøj til netop at følge med i dette. Når det handler om at opnå delinger, så går I heller aldrig galt i byen med en employee advocacy-strategi – her er Amplify et fantastisk brugbart værktøj.

Bye-bye Google. Social search brager fortsat frem

I 2024 og årene frem vil de sociale medier udgøre en større og større trussel mod traditionelle søgemaskiner.

TikTok har integreret Google Search-resultater i deres app og tilføjet søgeværktøjer som Keyword Insights til deres kreative center.

Derudover viser undersøgelser, at de sociale medier er den næstmest foretrukne måde for Generation Z at undersøge deres indkøbsbeslutninger og blive inspireret på. Det ser ud til, at Google har god grund til bekymring, og at TikTok, Facebook og Instagram trænger ind på dets territorium.

Social search er stadig ret nyt, men med den fart de forskellige platforme ligger for dagen med at forbedre og udvide deres søgefunktioner, er dette en trend, der vil strække sig langt ind i fremtiden. Følgende trin vil derfor være en god idé, hvis I vil være med:

  • Begynd at skabe indhold, der besvarer de mest gængse spørgsmål inden for jeres fagområde. Lærerigt indhold har en større chance for at blive vist i søgeresultaterne flere måneder efter publicering.
  • Udvid jeres SEO-strategi til også at fokusere på de sociale medier, dvs. nøgleord i jeres captions og profiler.
  • Hvis du ikke har prøvet kræfter med social SEO før, så har Hootsuite lavet en hjælpsom videoguide, som er værd at se.
Social search tiktok

Længere videoer vil få et comeback

Ja, vi ved det godt… før var det korte videoer, og nu er det længere videoer igen. Kan vi lande et sted?

Men når vi siger længere videoer, så mener vi ikke utroligt lange, kedelige videoer – så skal brugernes opmærksomhed nok svinde. Videoernes længde skal maks. være på 2 til 5 minutter i stedet for mindre end 1 minut, som vi ellers har været vant til det seneste år.

Der er selvfølgelig nogle årsager til, hvorfor vi tror, at algoritmerne vil belønne længere videoer i 2024.

For det første, er de forskellige platforme begyndt at øge loftet for, hvor lange videoer må være. Reels på Instagram kan nu være helt op til 15 minutter, og TikTok er ligeledes begyndt at teste samme længde. Oven i det, så har X (Twitter) også løftet sløret for et premium abonnement, der tillader betalende brugere at uploade videoer på op til 2 timers varighed.

For det andet, så er verden konstant i forandring, og det er brugernes adfærd også. Som nævnt tidligere så tyer brugerne i langt højere grad til de sociale medier, når de skal finde svar på deres spørgsmål, frem for at bruge Google eller andre søgemaskiner. Content creators er derfor nødt til at være i stand til at besvare spørgsmål langt mere dybdegående i deres videoer, som derfor kræver, at de bliver længere.

Slutteligt, som også nævnt tidligere, så søger brugerne i langt højere grad end nogensinde før at blive underholdt og slå tiden ihjel – måske er dette også grunden til, at Paramount har uploadet hele deres film, Mean Girls, på deres TikTok.

Mean girls on tiktok med baggrund

Der er derfor god grund til at tro, at de sociale medier får en endnu større bid af ’fritids-kagen’ i 2024, og længere videoer gør derfor deres comeback. Hvis du skal arbejde med videoindhold til SoMe i 2024, så overvej at følge disse råd:

  • Eksperimentér med længden på jeres videoer og se, hvordan jeres målgruppe responderer på det.
  • Udarbejd en evergreen-videostrategi med dybdegående videoer, der indeholder original lyd og besvarer jeres målgruppes spørgsmål.
  • Hold videoerne til én del og undgå at dele dem op i en del 1, del 2 etc.
  • Inkluder timestamps i caption eller beskrivelsen af videoen, når I poster længere videoer, så brugerne nemmere kan navigere i dem.
  • Post ikke lange videoer bare for at følge med trenden. Husk på, at de skal være underholdende og værdifulde for jeres følgere.

Følg med udviklingen, og tag jeres sociale medieindsatser til næste niveau

2024 lægger op til at blive et dynamisk år, hvad angår sociale medier. Der vil være fortsat fokus på nogle trends fra de foregående år, og nye trends vil blande sig. For at navigere den digitale rutsjebane og optimere jeres online tilstedeværelse, er det afgørende at følge med udviklingen.

Hvis vores forudsigelser stemmer, så gælder det om at tage AI til sig, hold øje med tendenser for videoindhold på TikTok, gå efter delinger af jeres indhold, optimér jeres indhold til social search og tænk i længere videoformater til nyt indhold. Tag en dyb indånding, og så skal det nok lykkes.

Kontakt os

Vil du vide mere, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

Download vores guide til social mediestrategi

Social Media Management med Hootsuite - book en demo

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan