Et stigende antal virksomheder og organisationer taler om employee advocacy. Men hvad dækker begrebet over, og hvorfor er det relevant? Tillid – eller rettere manglende tillid til virksomheder og deres promovering af sig selv og deres produkter er den vigtigste årsag til at begrebet er opstået.
Vi stoler nemlig mere på vores venner, familie og netværk, når vi skal finde til de varer og services vi søger efter – både privat og professionelt. Derfor vil brugerne på sociale medier ofte engagere sig mere med dine medarbejdernes indhold end virksomhedens.
I denne blog giver vi dig vores tips til hvordan du kommer i gang med, eller styrker dit arbejde med employee advocacy.
Udarbejd en indholdsstrategi
Kommunikation og markedsføring i dag, handler om at stille relevant og attraktivt indhold til rådighed i hele kunderejsen. Start derfor med at udarbejde en strategi for dit indhold og definér hvad jeres mål med employee advocacy er. Hvad vil I opnå? Hvilket indhold og hvilke budskaber ønsker du, at medarbejderne deler?
Svarene på disse spørgsmål danner grundlaget for din indholdsstrategi. Læs videre for et par anbefaleringer til din indholdsstrategi.
1. Bland virksomhedsindholdet med nyt ambassadørindhold
Der er garanteret mange gode historier i din virksomhed, som medarbejderne gerne vil fortælle. Det handler om at opsøge dem og udnytte historiernes potentiale. Bland indhold fra din virksomhedens egne sociale kanaler med nyt indhold fra dine kollegaer.
2. Kategorisér og tilpas indholdet
3. Identificér jeres brand ambassadører
4. Lad medarbejderne foreslå relevant indhold
5. Udarbejd en plan for deling af indhold

Kom godt fra start med employee advocacy.
Engagér dine kollegaer
For at hjælpe medarbejderne i gang med at blive gode brand-ambassadører er det en god idé at være transparent med intentionen bag dit employee advocacy program. Dvs. hvorfor virksomheden ønsker, at de ansatte tager del i employee advocacy, hvad fordelene er for dem og hvilken værdi deres engagement skaber.

1. Gør det klart for dine kollegaer, hvad de får ud af det
Da medarbejdere bruger deres egne kanaler er det vigtigt at det er frivilligt at deltage. Men der kan være fordele for medarbejderne ved at deltage, som du kan fortælle om for at motivere dem til at deltage i dit employee advocacy program.
Eksempelvis, at de kan:
- Skabe deres eget brand.
- Holde sig ajour med branchen.
- Få et større netværk og blive mere synlig.
- Blive en Thought Leader.
- Skabe troværdighed omkring deres fagområde.
- Øge deres karrieremuligheder.
- Være med til at øge virksomhedens kendskab.
2. Skab en følelse af fællesskab
Employee advocacy er for alle de ansatte. Du bør derfor forsøge at skabe et fællesskab, som alle gerne vil være en del af. Giv gerne jeres indsats et originalt navn og sørg for, at der er opbakning i virksomheden – helt fra ledelsen og til den enkelte medarbejder i den enkelte afdeling.
3. Brug tid på oplæring
4. Giv løbende feedback - og især ros
Brug data til at måle effekten
Som med enhver anden indsats, der skal give et resultat, er det vigtigt at bruge data til at måle effekten af dine employee advocacy-aktiviteter. Hvad får din virksomhed eller organisation ud af at aktivere medarbejderne som brandambassadører?
Hvor ofte vil du for eksempel foretage resultatmålingerne? Kan du se nogle specifikke tendenser? Og hvis tendenserne skaber positiv værdi, er det så noget, du kan gøre mere af?
Du kan bruge jeres data til at måle:
- Hvordan medarbejderne understøtter virksomhedens brand og strategi.
- Hvilke mål I skal sætte for ROI.
- KPI’er. Eksempelvis interaktioner, delinger, adoption rate og aktive brugere.
- Hvor mange (og hvilke) medarbejdere, der er aktive.
- Hvor langt medarbejderne når ud med deres indhold.
- Hvilket indhold, der performer godt og mindre godt.
Ved at analysere jeres data finder du også ud af, hvad der kan justeres lidt, hvad der skal forbedres, og hvilke indsatser du skal fortsætte med.
Kommunikér resultaterne
Investér i et employee advocacy-værktøj
Hvis du ønsker at gøre dit arbejde med employee advocacy lettere – både for dig selv og jeres ambassadører – kan det være en rigtig god idé at investere i et specifikt digitalt værktøj til håndtering af jeres aktiviteter.
Disse employee advocacy-værktøjer har en lang række fordele:
- Du kan planlægge al indhold på forhånd.
- Du nemt kan dele indholdet videre til dine ambassadører.
- Dine ambassadører kan se og dele indholdet med ganske få klik.
- Du kan kategorisere opslagene efter fagområder, kampagner og meget mere.
- Ambassadørerne kan indsende forslag til indhold.
- Du får et hurtigt overblik over ambassadørernes rækkevidde på delte opslag.
Et eksempel blandt flere værktøjer er Hootsuite Amplify, som netop gør det nemmere for dig og dine kollegaer at arbejde med employee advocacy. Her har kollegaer samtidig mulighed for at personliggøre deres deling, så det skaber den ønskede troværdighed og relevans i deres netværk.
Ved at bruge et dedikeret digitalt værktøj er alt samlet ét sted, hvilket selvfølgelig sparer tid, og du bevarer hele tiden overblikket over indholdet og delingerne heraf.

Vil du høre mere om dine muligheder med Hootsuite’s værktøjer til Employee Advocacy?
Infomedias employee advocacy tjekliste:
- Læg en strategi for dit indhold og den forventede effekt
- Motivér og aktivér medarbejderne – fortæl dem, hvad de får ud af det.
- Få opbakning fra organisationen – hele vejen rundt.
- Mål jeres indsats løbende for at justere og optimere.
- Giv gerne indsatsen/programmet et originalt navn og skab et fællesskab.
- Investér i et employee advocacy-værktøj for at komme hurtigere til resultaterne
Vil du høre mere om employee advocacy og Hootsuite Amplify?
Har du lyst til at høre mere, eller bare en at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.