• Kontakt os
  • Log ind
  • Demo
  • Kontakt

Sådan laver du en social mediestrategi

Af: Infomedia
Af: Infomedia
En tilstedeværelse på sociale medier er helt essentiel for virksomheder og organisationer og fortjener derfor stor opmærksomhed. Om man er til stede på mange eller blot nogle få udvalgte kanaler, så har markedsføring og kommunikation via SoMe et stort potentiale. Hvis du vil gøre det rigtig godt og endda slå konkurrenterne, så er du nødt til at have en social mediestrategi for, hvordan dit arbejde med sociale medier kan understøtte virksomhedens mål. I denne blog får du 7 trin til en strategi, der gør dig til en succes på sociale medier.

En social mediestrategi er et oprids af alt det, du planlægger at gøre, og – ikke mindst – alt det, du planlægger at opnå med sociale medier.

Jo mere specifik din strategi er, desto mere effektiv vil udførelsen af den være. Det er vigtigt at være konkret, og ikke lægge en plan, der er så omfattende, at du alligevel ikke kan nå i mål eller måle på dine resultater.

Men det behøver ikke at være svært at få lagt grundstenene til din strategi for sociale medier. Her er 7 nemme trin til at udtænke en strategi, der kan hjælpe dig og din virksomhed med at blive en succes på sociale medier.

  1. Sæt S.M.A.R.T. mål, der matcher dine forretningsmål
  2. Lær din målgruppe at kende – lav personaer
  3. Research på dine konkurrenter
  4. Vurdér din nuværende indsats
  5. Lav kanalstrategi(er)
  6. Skab godt indhold
  7. Test, evaluér og juster din SoMe-strategi

1. Sæt S.M.A.R.T. mål, der matcher dine forretningsmål

Det allerførste du bør gøre dig klart, når du skal udarbejde en strategi for sociale medier, er at definere formålet med indsatsen.

Uden et konkret formål er det svært at måle effekten af dit arbejde og return on investment (ROI).

Når du skal sætte og konkretisere dine mål, kan du med fordel benytte S.M.A.R.T.-modellen.

Smart goals dansk 1

Specifik: Hvad vil du specifikt opnå?

At øge reach kan som eksempel være et godt mål, men hvad betyder det specifikt? Vil du have 50 følgere eller 5.000? Og på hvilken kanal? Mål, der ikke kan misforstås, gør det nemmere for dig at nå dit mål i sidste ende.

Målbar: Hvornår er du i mål?

Måske vil du bruge sociale medier til kundeservice, men hvordan ved du, hvor godt det virker? Er det flere tweets eller færre opkald, der fortæller dig, om du er lykkedes? Og i hvilken periode? Dine mål skal være målbare, for når det kommer til at bevise din succes, betyder tal noget. De hjælper dig med at vide ikke bare, om du er en succes – men hvor stor en succes du er.

Accepteret: Er alle relevante parter indforstået med målet?

Dine mål eksisterer sandsynligvis ikke i et vakuum, men involverer flere parter – det kan både være flere folk i din egen afdeling eller folk uden for afdelingen. Måske har du behov for kontinuerlig sparring med virksomhedens eksperter for at kunne producere godt indhold? Måske har du brug for, at dine kollegaer deler jeres indhold på deres egne sociale kanaler for at nå bredt ud? I så fald har du brug for, at de involverede parter accepterer de mål, som du har sat, så du sikrer det nødvendige engagement fra deres side.

Realistisk: Har du de nødvendige ressourcer for at nå målet?

For at sikre motivationen er det vigtigt, at du sætter realistiske mål. Tænk derfor over, hvad du har til rådighed af både tid, ressourcer og måske også teknologi, og tilpas dine mål efter det. Har du andre opgaver udover arbejdet med sociale medier og står du uden et værktøj til at håndtere alle jeres kanaler, så skal målene måske sættes lavere, end hvis du udelukkende arbejder med sociale medier og bruger et dedikeret værktøj til at styre strategien og eksekveringen.

Tidsbestemt: Hvornår er din deadline?

Et eksempel på et mål for tilstedeværelsen på sociale medier kan være at fordoble antallet af kliks ind til dit website. Men inden hvornår? Dine mål bør altid have en deadline, uanset om det er et år eller blot nogle måneder. Med en deadline kan du ikke udskyde.

Når du sætter dine mål, er det vigtigt at have for øje, at der kan være stor forskel på dine indsatser på paid SoMe og på organisk SoMe.

Når du laver annoncer på Instagram eller LinkedIn, så er det måske med ønsket om at skaffe nye leads eller konverteringer.

Når du laver organiske opslag, er dine mål måske knap så hårde (men ikke mindre vigtige) som for eksempel at styrke jeres brandfortælling, promovere jeres virksomhed eller organisation som arbejdsplads eller etablere jeres brand og medarbejdere som eksperter indenfor jeres industri.

Du kan derfor med fordel opdele dine mål efter paid SoMe og organisk SoMe.

Du kan også godt have forskellige mål for forskellige kanaler. For eksempel kan din Facebook-profil fokusere på brand awareness, mens din LinkedIn-profil gerne skal give trafik til dit website.

Det vigtigste er, at målene i din sociale mediestrategi understøtter den overordnede marketingstrategi (og dermed forretningsstrategi). Det vil gøre det nemmere for dig at bevise værdien af dit arbejde og få både ledelsens buy-in og budget. Et godt råd er at starte med at skrive mindst tre mål ned.

2. Lær din målgruppe at kende - lav personaer

Det er ingen hemmelighed: Jo bedre du kender din målgruppe, desto bedre bliver du til at interagere med dem. Jo bedre du interagerer med dem, desto nemmere bliver det at sælge til dem som virksomhed eller komme tættere på borgerne som offentlig organisation.

Hvis du skal lave indhold, som din målgruppe har lyst til at like, kommentere og dele, er det afgørende at vide, hvem du kommunikerer til og med.

En god hjælp er at udarbejde personaer for din målgruppe. Det giver dig mulighed for at tænke på jeres potentielle følgere eller kunder som rigtige mennesker med virkelige ønsker og behov.

Men gode personaer udarbejdes ikke på baggrund af mavefornemmelser, så lad hellere data tale.

Data fra sociale medier kan give dig masser af værdifuld indsigt i, hvem din målgruppe er, hvor de bor, og hvordan de interagerer med dig (eller dine konkurrenter) på sociale medier.

En persona er en arketype af din målgruppe eller kunde, der indeholder detaljer om dem. Det kan for eksempel være deres behov og pain points.

Indsigt i din målgruppe lader dig forfine din strategi, så du bedre kan målrette dit indhold og dine kampagner.

3. Research på dine konkurrenter

Din konkurrent er højst sandsynligt allerede i gang med at få fingrene i kunderne på sociale medier. Men kampen om kunderne er ikke tabt, fordi din konkurrent har flere følgere og interaktioner end jer.

Research på, hvordan din konkurrent bruger sociale medier, og lad dig inspirere. En analyse af dine konkurrenter giver dig mulighed for at forstå deres styrker og svagheder.

At se nærmere på konkurrenternes adfærd kan også hjælpe dig med at få øje på mulighederne. Hvis en af konkurrenterne er meget dominerende på en kanal, kan det være en mulighed at indtage en anden kanal i stedet for at konkurrere.

Din energi er måske bedre brugt på at bygge et community på en anden kanal end at skulle konkurrere mod en i forvejen dominerende spiller.

Du kan også bruge social listening til at holde øje med konkurrencen på sociale medier. Social listening handler om at lytte med til samtalerne på sociale medier og kan være en kilde til værdifulde indsigter. Med social listening kan du monitorere dine konkurrenters profiler eller relevante nøgleord, og du kan følge lidt med i, hvad der virker – og ikke virker – for dem.

Ved at analysere konkurrenterne og bruge social listening får du ikke bare indblik i dine konkurrenter, men du får også generelt indblik i branchen. Det gør dig bedre i stand til at udarbejde en social mediestrategi.

Fordele ved at analysere dine konkurrenter:

  • Hjælper dit team med at udarbejde bedre marketingstrategier
  • Identificerer muligheder i markedet, som du kan gå efter
  • Hjælper dig med at vende dine konkurrenters svagheder til din fordel
  • Hjælper dig med at øge markedsandele
  • Hjælper dig med at planlægge fremtidige tiltag og kampagner online
social listning whitepaper popup NO
guide

Læs hvordan du styrker jeres brand og skaber værdi med social listening og effektive værktøjer til dataindsamling og analyse.

4. Vurder din nuværende indsats

Din virksomhed har formentlig allerede en side på Facebook eller en profil på Instagram. Når du skal lægge en social mediestrategi, er det relevant at se de eksisterende profiler og kanaler efter i sømmene. Hvad er der allerede blevet gjort? Og hvad er der allerede opnået med den nuværende indsats?

Formålet er at sikre, at virksomhedens profiler er on-brand og gør det, de skal. Du bør undersøge følgende, når du gennemgår virksomhedens sociale kanaler:

  • Hvilke sociale kanaler og profiler har vi allerede?
  • Findes der profiler, der repræsenterer brandet, som vi ikke selv ejer?
  • Hvad er formålet med den specifikke profil?
  • Er profilen on-brand? Profilbilleder, coverbilleder, beskrivelser, links…
  • Er adgang og koder samlet et sted?

Din gennemgang af eksisterende profiler og sider skal give et klart billede af, hvilket formål hver af jeres sociale kanaler tjener. Hvis formålet med en konto ikke er klart, er det måske værd at overveje, om du skal beholde den konto, eller om den har brug for en strategisk omdirigering.

Det kan være en svær beslutning at lukke en af virksomhedens konti ned, men det holder din sociale mediestrategi på rette spor og gør det nemmere for dig at forbedre dine resultater.

Når du har vurderet jeres eksisterende kanaler og deres relevans, er det en god idé at se på, hvilke data du har til rådighed for hver enkel kanal. Måske kan du allerede udlede nogle indsigter om jeres tilstedeværelse på Instagram ved at se på tidligere opslags resultater. På den måde danner du dig et godt udgangspunkt for forbedring.

5. Lav kanalstrategi(er)

Når du har besluttet dig for, hvilke kanaler du vil satse på, har du brug for at definere en strategi for hver kanal (og eventuelt profil).

En kanalstrategi definerer formålet med hver kanal. For eksempel kan du have planer om at bruge Instagram Stories til tutorials, mens Twitter kun er til support.

Dit formål for hver kanalstrategi bør kunne beskrives i én sætning. Det holder det enkelt og hjælper dig med at holde fokus på de specifikke mål, du har sat.

Vi vil bruge [social kanal] til [formålet med kanalen] for at understøtte [forretningsmål].

Herefter er det tid til at oprette profiler på de kanaler, du har valgt at fokusere på i din strategi – eller forbedre jeres eksisterende profiler, så de stemmer overens med den strategiske plan.

Husk at udfylde alle profilfelter, og brug relevante søgeord og billeder i de rigtige størrelser for hvert netværk.

6. Skab godt indhold

Inden for digital marketing og sociale medier er godt indhold essentielt, og som et vigtigt skridt i udarbejdelsen af din sociale mediestrategi, bør du derfor gøre dig overvejelser om, hvad du vil dele på sociale medier.

Et vigtigt første parameter for dit indhold er, at det matcher brandet. Gør dig derfor overvejelser om tonen i dit indhold. Hvor formelt eller uformelt skal det være? Er emojis go eller no-go? Underskriver du og dine kollegaer med navn, initialer eller slet ikke?

Der findes helt sikkert masser af ord og begreber, der er unikke for din branche. Overvej at lave guidelines til, hvordan de skal og kan bruges. Og find også gerne relevante hashtags, som kan bruges.

Dernæst er der alle formaterne at tænke over. Hvor meget skal være video? Tekst? Billeder? Og hvor ofte vil du dele indhold på de forskellige kanaler?

Alle disse overvejelser skal selvfølgelig stemme overens med målene i din sociale mediestrategi og med dit definerede formål for hver kanal.

Content plan(lægning)

Når du har gjort dig tanker om tone, begreber og formater, kan du lave en plan for dit indhold.

En content plan giver dig overblik over, hvilket indhold der skal deles på hvilken kanal hvornår – og dermed også overblik over, hvordan du understøtter forretningsmålene med dit indhold.

hootsuite contact

Vil du høre mere om vores værktøjer til Social Media Management?

Du kan for eksempel vælge at dele dit indhold op, så du sikrer et fokus på de overordnede mål. For eksempel; 25 pct. af indholdet skal drive trafik til websitet (hvis det er dit mål), eller 5 pct. skal handle om HR og virksomhedskultur (hvis det er dit mål).

Men der er mange måder at gøre det på.

Hvis du starter fra bunden og ikke er helt sikker på, hvilken type indhold der virker, kan du forsøge dig med 80-20-reglen:

  • 80 pct. af jeres indhold skal informere, uddanne eller underholde dit publikum
  • 20 pct. skal promovere dit brand

Eller du kan fordele dit indhold i tre bidder:

  • 1/3 af indholdet promoverer virksomheden, konverterer læsere og genererer profit
  • 1/3 af indholdet deler ideer og historier fra thought leaders i jeres branche
  • 1/3 af indholdet involverer personlige interaktioner med dit publikum

Med en content plan kan du lave dit indhold i forvejen, hvilket ofte øger kvaliteten og giver bedre muligheder for at lave strategisk indhold. Men der skal selvfølgelig også være plads til improviserede opslag.

7. Test, evaluer og juster din SoMe-strategi

De 6 trin vi nu har været igennem, bør resultere i en SoMe-strategi med et godt fodfæste. For at sikre, at din strategi bliver ved med at være relevant, og at du får mest muligt ud af den, så gælder det om løbende at indsamle data om dine aktiviteter, evaluere og så justere.

Det er helt normalt ikke at have regnet det hele ud fra starten.

Når du har kørt en kampagne, som ikke gik så godt, som du håbede, så se på dataene – og når en kampagne er gået langt over forventning, så se også her på dataene. Måske din strategi kan tilpasses, så langt flere af dine kampagner ender som sidstnævnte og ikke førstnævnte.

Find også ud af, hvad ROI er på dine aktiviteter. Det afhænger selvfølgelig af, om dit mål er brand awareness, omsætning, kundetilfredshed eller noget helt fjerde. Men kig på den værdi, din kampagne har givet, og hold det op imod det arbejde og budget, du har brugt på kampagnen.

Når data begynder at flyde, kan du bruge det til løbende at evaluere. Det tillader dig at forfine din strategi i realtid.

Hvis du kunne tænke dig mere inspiration til, hvordan du kan strukturere målingen af din sociale mediestrategi, kan du læse mere her.

Forandring fryder - også i din sociale mediestrategi

Sociale medier udvikler sig hurtigt. Nye kanaler opstår, mens andre går igennem betydelige demografiske skift. Din virksomhed vil også gennemgå perioder med forandring, og det betyder, at jeres sociale mediestrategi skal være et værktøj, der kan justeres efter behov.

Vær ikke bange for at foretage ændringer, så din sociale mediestrategi bedre afspejler eventuelle nye mål, værktøjer eller planer. Det er bare vigtigt, at hele teamet ved det, så I kan arbejde mod et fælles mål og være en succes på sociale medier (og internt).

Når du har din strategi på plads, får du brug for en platform til at håndtere alle jeres kanaler og indhold. Der findes mange muligheder derude, og med Hootsuite kan du planlægge indhold, monitorere kanaler og søgeord og måle på din indsats.

Læs også

Trends paa sociale medier 23 scaled
Kommunikation & PRMarketing og digitalMedier

Trends på sociale medier i 2023

Social listening tool
Kommunikation & PRMarketing og digitalMedier

Sådan skaber du resultater med et værktøj til social listening

Some blogpost
Kommunikation & PRMarketing og digital

Derfor bør du strukturere målingen af din sociale mediestrategi

Kontakt os

Har du lyst til at høre mere eller brug for sparring, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Download vores guide om social listening

Book en demo af Hootsuite