”CEOs, nu er det tid til at eksekvere!”

Ann Roseberg, SAP

Sofia Honoré

Ifølge danske Ann Rosenberg bør CEOs tænke ”SDG first” og handle på det. Nu.

Hun bruger sin lederstilling i en af verdens største softwarevirksomheder, SAP, til at advokere for FN’s verdensmål og skabe bæredygtige samarbejder på tværs af erhvervslivet, startup-miljøet og den akademiske verden.

Og her kan du læse et interview, der oprindeligt blev bragt i analysen CEO Superbrands 2019.

Hvorfor er det vigtigt for virksomheder at gå ind i kampen for en mere bæredygtig fremtid?​

Vi har siden slutningen af 90’erne haft et udpræget fokus på innovation i erhvervslivet. På at optimere, effektivisere og globalisere virksomheder. For 10 år siden kom så det, jeg kalder innovation 2.0. Verden var gået fra at være et sted med meget lidt teknologi til et sted, hvor stort set alt var teknologi. Samtidig kom en stigende gennemsigtighed i, hvordan verden ser ud. Globale koncepter blev lokaliseret. Folk fik meget mere viden og forståelse for f.eks. klimaforandringer og uligheder i verden, og man begyndte at få øjnene op for, hvordan man kunne gøre tingene bedre i fællesskab.

Det har ledt os frem til innovation 3.0. I dag siger vi: ”Når vi nu kan alt, hvad vi vil med teknologi – hvad er så det rigtige at gøre?” Vi bliver nødt til at tage verdens problemer seriøst. Vi har talt om det i mange år og har nu mulighed for at gøre noget ved det via vores teknologiske fremskridt.

Da jeg kom til New York for at etablere et innovations-lab i SAP, var jeg opmærksom på, at det ikke kun skulle være en platform til at fremme ’innovation’, men ’innovation with purpose’.

“Det handler ikke bare om at drive en virksomhed. Det handler om at drive en virksomhed på den rigtige måde, og om altid at sætte de 17 verdensmål først.”

Vi kommer fra en skole, hvor der har været en bestemt måde at drive en virksomhed på. En bestemt måde at beregne sin shareholder value på, at måle KPI’er på, og at definere, hvordan man er succesfuld. Men alt det skal tages op til revurdering nu.

Som CEO skal man have troen på det og være indstillet på at ændre tingene radikalt. Det kræver en anden ledelsestype og en mere science fiction-præget tankegang: At man tænker helt ud af boksen og baserer sine ideer og innovationer på teknologi, der endnu ikke er opfundet.

Hvad er næste skridt for de virksomheder, der har forpligtet sig til en bæredygtig forretningsstrategi?​

Vi skal bevæge os væk fra denne her awareness-fase, hvor vi er blevet klar over problemernes omfang, og ind i eksekveringsfasen. Det har vi 10 år til [jf. FN’s 2030-målsætning], og den periode bliver vigtig for CEOs.

Det er det, jeg godt kan lide ved UN Global Compact, som varetager FN’s irksomhedsnetværk. Det er ikke en medlemsklub. Det er virksomheder, der har forpligtet sig til en ambition og en handlingsplan om at opnå de 17 verdensmål. Det, der er vigtigt for CEOs at forstå, er, at bæredygtighed ikke kun er noget, CSR-afdelingen skal tage hånd om. Bæredygtighedsstrategien skal indarbejdes i alle aspekter af forretningen.

Hvis man er CEO og ikke hopper med på den bæredygtige bølge, er ens virksomhed så under afvikling?

Jeg har den tilgang til det, at når først du har fået smag for verdensmålene – og når først du er kommet ind i denne tankegang – kan du ikke fortrænge budskabet og gå tilbage til ”business as usual”. Det er vigtigt, at vi hjælper de CEO som ikke er der endnu, og giver dem forståelsen af, hvorfor det er vigtigt.

“Vi skal huske på, at vi kommer fra forretningsverdenen, hvor der løbende kommer nye tendenser. Det er det her ikke. Det er ikke en ny, cool trend, men tværtimod en langsigtet strategi, der vil sikre både virksomheder, vores planet og befolkningens velvære.”

Derfor: CEOs, I har haft fem år i awareness-fasen [siden FN’s lancering af verdensmålene i 2015]. Nu er det tid til at eksekvere! 2020 is the ’Decade of Action’.

Hvordan kan det være, at SAP er blevet ambassadør for FN’s verdensmål?

SAP er en af verdens største software-virksomheder, og jeg tror, at det ligger i vores globale virksomhedskultur og i vores DNA. Vi har altid arbejdet med bæredygtighed, også før man snakkede FN’s verdensmål.

77% af al verdens transaktionsomsætning rører et SAP-system, og
vi er derfor i en situation, hvor vi virkelig kan rykke noget. Af samme grund er vores software fundamentalt bygget til, at hvis man vil bruge SAP’s platform bæredygtigt, kan man det.

Vi er meget engagerede i FN’s arbejde og forsøger at få hele vores netværk af kunder til at sige ”Vi samles i flok”. Hvis vi kan gøre det, kan vi ændre verden.

Er der nogle verdensmål, som SAP har taget særligt til sig?

SAP har en meget bred tilgang til verdensmålene, nok understøttet af det faktum, at vores platform benyttes i mange forskellige industrier. Internt er vi meget stærke på ’ligestilling’. Vores co-CEO er en kvinde, Jennifer Morgan, og vi har mange kvinder i ledelsespositioner. Mit team sætter ’equality lounges’ op på universitetsområder, og dermed er uddannelse – verdensmål nr. 4 – også vigtig for os, for vi ser gerne, at mange flere kvinder kommer ind
på tech-uddannelserne.

Mit favoritmål er selvfølgelig nr. 17 – partnerskaberne – for det er den eneste måde, vi kan nå målene på. Gennem samarbejde.

Mange af SAP’s bæredygtighedsinitiativer er rettet mod unge mennesker, f.eks. jeres ’Reboot the Earth Youth Climate Hackathon’. Hvorfor det udprægede fokus på ungdommen?

Mit team driver SAP’s universitetsnetværk som består af 3.800 institutioner, og vi har derfor et naturligt link til at samarbejde med universiteter, som sætter ”SDG first” i undervisningen. Her holdes alle ph.d.-afhandlinger og research op imod verdensmålene. Man sørger for, at campus er grøn og uddanner kandidater til ’green jobs’.

Hvis vi får den bæredygtige tankegang ind på universiteterne rundt omkring i verden, uddanner vi en generation af unge mennesker, der kommer ud i virksomhederne, stiller relevante spørgsmål og siger: ”Vi bliver nødt til at gøre det her anderledes!”

Om Ann Rosenberg

Ann Rosenberg er Senior Vice President for UN Partnerships hos SAP og leder af ’SAP Next-Gen’ – et purpose-drevet universitetssamarbejde og -community, der spænder over 3.800 uddannelsesinstitutioner og 160 innovation-labs i 118 lande. Hun har base på SAP-kontoret i New York.

Ann har bl.a. skrevet bøgerne ”Science Fiction: A Starship for Enterprise Innovation” om ledelsesstrategier i en højteknologisk verden, og ”What does it really mean to win” om erhvervslivets nye, bæredygtige mål for succes (udkommer i 2020).

Hun har en baggrund som ledelseskonsulent, bl.a. i Silicon Valley.

Hvad er dit råd til CEOs, der skal i gang med at implementere en mere bæredygtig strategi?

Det første, man skal gøre, er at få en overordnet forståelse af, hvad verdensmålene er – også KPI’erne bag. Det andet er at blive enig med sig selv om, at det skal være det nye framework for, hvordan man driver sin virksomhed. Og så skal man kigge sin virksomhed i sømmene
og helt slavisk nedsætte ny vision, mission, strategi osv. Man skal også sørge for at uddanne folk i verdensmålene i alle niveauer af virksomheden.

Verden kan lære meget af Danmark – det hører jeg alle de steder, jeg kommer. Bæredygtighed skal gennemtrænge hele forretningen.

Vi taler meget om, at man som virksomhed skal handle, men hvor stor en rolle spiller kommunikation i forhold til at nå verdensmålene?

Hvis du arbejder med kommunikation, er du stemmen for FN’s verdensmål, og det er vigtigt at huske. Vi forbrugere bliver i høj grad påvirkede af det, vi læser og hører. Uanset om det er på sociale medier, i reklamekampagner eller en CEO, der udtaler sig i nyhederne.

Du kan få folk til at blive mere bevidste og til at tænke i bæredygtige baner. Kommunikation præger hele beslutningstagningen.

I kølvandet på mediernes øgede fokus på klima og bæredygtighed er også fænomenet ’green washing’ opstået. Hvad kan virksomheder gøre for at undgå dette label?

Vi lever efterhånden i så gennemsigtig en verden, at det hurtigt bliver tydeligt, hvis du ikke går helhjertet ind i noget. Går du ud med en historie, der lugter af green washing, får du også bagslaget.

Derfor kan jeg godt forstå, at nogle CEOs er påpasselige. Sådan: Har jeg nu helt forstået det? Hvordan vil det blive modtaget? Det stiller også høje krav til rådgivere om at rådgive rigtigt, og alle er lige nu ved at lære det.

“For virksomhederne gælder det også om at være ydmyge. Det handler ikke om at være den mest cool virksomhed, men om at være den virksomhed, som driver forretning på den rigtige måde.”
Er virksomheder og CEOs for påpasselige med at komme ud over rampen med deres budskaber?

Jeg er i dialog med mange virksomheder, der kan fortælle nogle fantastiske historier, men som ikke gør det, fordi de føler, de ikke er klar. Men der er ingen, der er klar endnu. Ingen ved, hvordan man gør det 100% rigtigt fra start.

CEO Superbrands 2019​

Bliv klogere på, hvilke CEOs der har formået at trænge igennem i medierne og på sociale medier i 2019, og hvem der har markeret sig som erhvervslivets helt egne aktivister.