Barcelona-principperne blev første gang fremlagt som en branchekonsensus for måling og evaluering af kommunikation i 2010.
Den næste opdatering kom i 2015, men meget har ændret sig i kommunikationsbranchen siden da.
Barcelona-principperne 3.0 er udarbejdet i anerkendelse af, at det, der var almen praksis i 2010 – og endda i 2015 – kan være forældet, da branchen har gennemgået betydelige ændringer, særligt i de seneste 2-3 år. Derudover er Barcelona-principperne 3.0 blevet tilpasset, så de er relevante for flere typer af organisationer og roller, og så de viser, at best practice for måling og evaluering altid er essentielt, også for regeringer, velgørenhedsorganisationer, NGO’er og andre ikke-kommercielle aktører.
Hvad er Barcelona 3.0-principperne?
Barcelona 3.0-principperne består af globale rettesnore for måling og evaluering af kommunikation, som vi gennemgår i det følgende:
1. At sætte mål er en forudsætning for planlægning, måling og evaluering af kommunikation.
2. Måling og evaluering skal identificere eksponeringer (output), respons (outcomes) og potentiel effekt (impact).
3. Respons (outcome) og effekt (impact) skal identificeres for interessenter, samfundet og organisationen.
4. Kommunikationsmåling og evaluering skal inkludere både kvalitativ og kvantitativ analyse.
”For at forstå den fulde effekt af dit arbejde bør du gøre brug af alle metoder til at måle respons.” Sådan opsummerede Levine sin beskrivelse af, hvordan dette princip har udviklet sig fra ikke bare at kvantificere, men også at forstå, hvordan budskaber bliver modtaget, troet på og fortolket.
Har du lyst til at høre mere om vores medieanalyser og indsigter i kommunikation og medier?
5. Estimerede annonceomkostninger er ikke lig med værdien af kommunikation
Budskabet er stadig konsekvent og klart: ”Vi tror fortsat på, at estimerede annonceomkostninger ikke viser værdien af vores arbejde”. Det er vigtigt, at kommunikationsmåling og -evaluering anvender en dybere, mere nuanceret og alsidig tilgang til at forstå effekten af kommunikation.
6. Holistisk kommunikationsmåling og -evaluering inkluderer alle relevante online- og offline-kanaler.
7. Kommunikationsmåling- og evaluering er baseret på integritet og transparens for at fremme læring og indsigt.
Der er i dag et stort fokus på persondata og forvaltning af dette område, da organisationer bestræber sig på at overholde nye dataregulativer som GDPR.
Det betyder, at gennemtænkt, konsekvent og vedvarende måling stiller krav til integritet og transparens. Dette understøtter desuden, at måling ikke bare handler om dataindsamling- og sporing, men også om at lære af evalueringer og at applicere ny viden i fremtidig kommunikationsplanlægning.
Dette er en anerkendelse af behovet for at være transparent omkring den kontekst, som kommunikationsprogrammer udfoldes i, og at være klar over potentielle bias, der findes i anvendte værktøjer, metodologi og fortolkninger.
Læs også
Sådan skaber medieovervågning værdi for hele organisationen
Vil du vide mere om måling af kommunikationseffekt?
Har du lyst til at høre mere, eller bare én at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.