skip to Main Content
COVID-19 I Medierne: Fokus Skifter Fra Smittespredning Til økonomiske Konsekvenser

COVID-19 i medierne: Fokus skifter fra smittespredning til økonomiske konsekvenser

Op mod 10.000 artikler om COVID-19 bliver hver dag sendt ud i danske medier. Størstedelen handler om smittespredningen, men fokus er ved at skifte, viser vores tal.

Siden den første dansker blev konstateret smittet med corona i slutningen af februar, har danske medier skrevet mere end 220.000 artikler om COVID-19. Og det tal stiger hastigt dag for dag.

Med mere end 50.000 artikler er smittespredningen suverænt det mest debatterede emne i medierne. Nye tal omkring antallet af smittede, indlagte og døde både i og uden for Danmark har høj bevågenhed, og når situationen hele tiden ændrer sig, betyder det også, at medierne konstant producerer nye artikler om udviklingen.

Omtale af emner relaterede til COVID-19 (tal i %)

Hjælpepakker og konkurser får mere opmærksomhed

Perspektivet ændrer sig lige nu fra selve smittespredningen til at handle mere om den økonomiske situation og i takt med, at de økonomiske konsekvenser bliver mere udtalte dag for dag, vil vi i den kommende periode opleve, at medierne får et mere intensiveret fokus på de økonomiske omkostninger i samfundet.

Det optager den danske befolkning, hvordan regeringen vil holde hånden under det danske erhvervsliv gennem krisen. Og i medierne ændres perspektivet fra selve smittespredningen til at handle mere om hjælpepakker, konkurser og grænselukninger..

De første uger af coronakrisen var det primært regeringen og sundhedsvæsenet, der dominerede debatten. De seneste par uger er sundhedsøkonomer, erhvervsøkonomer, topledere og finanskommentatorer kommet på banen som modvægt til debatten om selve virusepidemien.

Sport er et stort emne i dækningen af corona

Sport er det næststørste emne (11%) i mediedækningen med mere end 20.000 omtaler.  Aflysning og udskydelse af både nationale og internationale sportsbegivenheder har stor interesse, og det fylder altså stadig mere i danske medier end temaer som hjælpepakker og lukning af landets institutioner.

Udskydelsen af OL har fået mere end 3.000 omtaler på meget kort tid og bidrager derfor til mediernes store fokus på sportsverdenen.

Følg udviklingen i mediedækningen

Du kan selv følge udviklingen i mediernes dækning af COVID-19 i vores dashboard, hvor vi har samlet data og frit tilgængeligt for alle, der vil følge med.

Dashboardet viser udviklingen i medieomtaler over tid og sammenhænge med antal smittede, pressemøder og aktiekurs. Du kan også følge, hvordan de forskellige temaer som hjælpepakker, sport og isolation udvikler sig – og hvordan nye kommer til.

Se dashboard med data om mediedækningen af coronavirussen her >

Back To Top