skip to Main Content
Derfor Blev Lars Fruergaard Et CEO Superbrand I 2019

Derfor blev Lars Fruergaard et CEO Superbrand i 2019

Lars Fruergaard Jørgensen, Novo Nordisk, har håndteret en kritisk sag i medierne sublimt. Han er den næstmest omtalte CEO, og ligesom en håndfuld af de andre CEOs i top-20 sætter Superbrandet en grøn(nere) agenda, der smitter godt af på hans brand.

Her får du indblik i, hvorfor Lars Fruergaard blev kåret til CEO Superbrand 2019 i vores årlige analyse af 40 danske CEOs og deres evne til at trænge igennem i medierne og på sociale medier.

En moderne topleder har mere end bundlinjefokus, når de optræder i medierne. Det er en tendens, vi med tydelighed har set de seneste år i vores analyse. Og det er svært at modstå en CEO, der for en stund vender blikket fra årsregnskaber og vækstrater til fordel for at redde verden.

Det samme har vi set med Lars Fruergaard, der efter et dårligt år i 2018, er tilbage i toppen og scorer godt i medierne og i ekspertpanelets vurdering. Det resulterer i, at han blandt 40 CEOs fra Danmarks største virksomheder, løber med titlen som CEO Superbrand 2019.

Kunsten at vende en dårlig sag

Lars Fruergaard har især udmærket sig ved en god håndtering af den amerikanske kritik, som Novo Nordisk modtog i første halvdel af året.

I januar steg priserne på visse insulinpræparater fra Novo Nordisk i USA, hvilket skabte ramaskrig blandt amerikanske læger og diabetespatienter. Donald Trump langede efterfølgende ud efter den globale medicinalbranche med udtalelser om, at amerikanerne betalte alt for meget for receptpligtig medicin.

I et læserbrev til Berlingske svarede Fruergaard på kritikken, hvor han fremhævede de stigende rabatter, som Novo Nordisk de seneste år har tildelt amerikanske indkøbsorganisationer. Rabatter, som sjældent når hele vejen ud til de amerikanske patienter. Ifølge Fruergaard var det således et ”dyrt og ineffektivt sundhedssystem med mange mellemmænd”, som var skyld i problematikken, og ikke Novo Nordisks priser.

Fruergaard formåede med velplacerede udtalelser at vende sagen, og kommunikationschef Katrine Sperling har siden udtalt, at de kunne se, hvordan sagen påvirkede virksomhedens omdømme i Danmark. Derfor valgte de en mere proaktiv strategi, hvor de træder mere i karakter og forholder sig til de kritiske røster. Selvfølgelig med Lars Fruergaard i front, der i dette tilfælde er kommet ud af en kritisk sag med et styrket CEO-brand.

En topchef med politiske holdninger

Bæredygtighed har været et toneangivende tema i medierne i 2019, og det har handlet om alt fra klima og grøn energi til rent vand og ligestilling mellem kønnene.

En håndfuld CEOs i toppen af dansk erhvervsliv har positioneret sig som aktivister i slips, og Lars Fruergaard har også markeret sig som en topchef med politiske holdninger.

I april skrev han en kronik i Børsen med overskriften ”Er Novo Nordisk løbet fra sit samfundsansvar?” om medicinalgigantens arbejde for at sikre insulin til fattige amerikanere.

Samme måned fik han en forside i Berlingske med budskabet ”Novo-topchef: Giganter skal gå forrest i klimakampen” (Berlingske, 30. april 2019), der omhandlede virksomhedens ambitiøse plan for at blive klimaneutrale i driften i 2030. En plan, der fik flere omtaler i de store landsdækkende medier.

Senere samme år – i september – lancerede Regeringen 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet. Her blev Lars Fruergaard formand for klimapartnerskabet for Life Science og biotek.

2019 blev et år, hvor Lars Fruergaard for alvor fik sat sit aftryk på den samfundsmæssige debat, og hvor han markerede sig som en CEO med ”det rigtige budskab med den rette timing” (fra ekspertpanelet i analysen).

Tillykke til Lars Fruergaard med titlen som CEO Superbrand 2019.

CEO Superbrands 2019

Bliv klogere på, hvilke CEOs der har formået at trænge igennem i medierne og på sociale medier i 2019, og hvem der har markeret sig som erhvervslivets helt egne aktivister.

Download analysen
Back To Top