fbpx

En synlig CEO er kommunikationsdirektørens stærkeste kort

CEO’ens omdømme er toneangivende for virksomhedens omdømme, og kommunikationsdirektøren oplever størst ROI ved en aktivt kommunikerende CEO. En synlig og proaktiv CEO og ledelse er med andre ord det bedste kort, kommunikationsdirektøren kan have på hånden.

Kommunikationsdirektørens vigtigste opgaver i dag, er – ifølge dem selv – support og rådgivning af ledelsen.

Men det er langt fra det eneste, kommunikationsdirektøren hjælper ledelsen med (eller er det, den anden vej rundt?).

74 pct. af de adspurgte kommunikationsdirektører i vores analyse arbejder med ’den aktivt kommunikerende CEO og executives’. 26 pct. siger, at det er et område, de vil fokusere på i fremtiden.

»Topledere med visioner skaber et stærkt omdømme. Vores CEO brænder for visionen om et bedre samfund, både for virksomheder og for borgere, som er bygget på de muligheder, digitalisering giver. Det giver os et vanvittigt stærkt employer brand, som tiltrækker unge talenter, der leder efter et virksomhedsformål.«

– Kommunikationsdirektør, dansk it-virksomhed

Kommunikationsdirektørerne i analysen mener, at deres CEO’s brand unægtelig hænger sammen med virksomhedens brand. Topledere med visioner skaber derfor stærkest omdømme.

CEO’ens omdømme er toneangivende for virksomhedens omdømme. Og det giver mening. For kommunikationsdirektørerne mener også, at en aktivt kommunikerende CEO giver størst ROI.

63 pct. af de adspurgte kommunikationsdirektører oplever størst ROI ved den aktivt kommunikerende CEO og ledelse. Områder som PR og sociale medier giver, ifølge kommunikationsdirektørerne selv, lavere ROI end en CEO, der er synlig og proaktiv i sin kommunikation.

Få thought leaders på lederniveau, men det spreder sig

Selvom 74 pct. af kommunikationsdirektørerne arbejder med en aktivt kommunikerende CEO, er det ikke meget, vi ser til topledere på sociale medier.

Tidligere i år udgav vi analysen ’CEO Superbrands’, der analyserede synligheden af landets top-40 CEOs i medierne – både i redaktionelle og på sociale medier.

Analysen viste, at kun 11 af landets top-40 CEOs var aktive på LinkedIn, mens blot fem var aktive på Twitter i 2017. Det placerer danske CEOs langt bagefter deres kolleger i f.eks. USA og UK.

Der ligger altså et stort potentiale gemt på sociale medier for de CEOs, der er klar på at tage ejerskab på relevante agendaer og deltage i den offentlige debat. Ikke mindst for de kommunikationsdirektører, der står bag enhver CEO.

Kommunikationsdirektører har med den aktivt kommunikerende CEO og ledelse fokus på virksomhedens thought leaders. I første omgang er det primært på ledelsesniveau. Men i analysen svarer 46 pct. af kommunikationsdirektørerne, at de vil fokusere på employee advocacy i fremtiden.

Det store fokus på den aktivt kommunikerende CEO er begyndt at sprede sig til også at gælde medarbejdere fra andre niveauer af virksomheden. Employee advocacy engagerer alle i organisationen – ikke kun den øverste ledelse. Denne trend er i tråd med tendensen til, at vi som forbrugere har mere tillid til menneskene bag virksomheden, end vi har til overordnede corporate-budskaber.

Ifølge analysen er den aktivt kommunikerende CEO og ledelse kommunikationsdirektørens bedste kort på hånden. Både fordi det styrker virksomhedens omdømme, og fordi kommunikationsdirektøren oplever god ROI.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan