fbpx

Få indblik i mediernes dækning af COVID-19

Siden den 27. februar 2020, hvor coronavirussen for første gang blev konstateret i Danmark, er mængden af omtale på både redaktionelle og sociale medier eksploderet.

Mediernes opmærksomhed er rettet mod myndighederne, og de fleste journalister arbejder i døgndrift på at informere og afdække situationen, som hele tiden ændrer sig.

Med mere end 150.000 artikler fra redaktionelle medier på få uger er det svært ikke at miste orienteringen i omtalen, og vi hjælper dig derfor med et få et overblik over det kaotiske mediebillede.

Få dagligt overblik over mediernes dækning af COVID-19 her

10.000 danske artikler om COVID-19 på én dag

Den 12. marts, dagen efter Mette Frederiksens udmelding om, at Danmark delvist lukkes ned, skriver medierne intet mindre end 10.000 artikler om coronavirussen på blot én enkelt dag. Samme dag afholdes i alt fem pressemøder om situationen, hvilket indtil nu er det højeste antal pressemøder om COVID-19 på samme dag.

Mette Frederiksens pressemøde onsdag den 11. marts sætter for alvor skub i mængden af omtaler, og torsdag den 12. marts er antallet af pressemøder og omtaler på sit højeste.

Efter weekenddagene den 14. og 15. marts intensiveres medieomtalen igen, selvom begge dage byder på færre pressemøder. Nu er interessen for coronavirussen så massiv, at journalisterne slipper alt andet. Meget få nyheder, der ikke omhandler virussen, slipper i disse dage igennem medierne og ud til befolkningen.

Medieomtale af COVID-19 og regeringens pressemøder
Sammenhæng mellem medieomtaler af COVID-19 og regeringens pressemøder

Coronavirussen indtog i Danmark medfører et historisk fald i OMX C25-kursen

Aktiekursen daler med samme hast, som journalisterne producerer artikler, og de store dyk i aktiekursen falder sammen med flere store nyheder om COVID-19.

Virussen konstateres for første gang i Danmark den 25. februar, og samtidig sker den første negative udvikling på OMX C25-aktiekursen. Derfra stiger aktiekursen igen, men fra den 6. marts, hvor forsamlinger med over 1.000 mennesker forbydes, ser vi et dramatisk kursfald, der trækker tæppet væk under OMX C25-aktiekursen.

Siden 2017, hvor OMX C20 erstattes af OMX C25, ser vi nu det største fald på en kort periode for de største danske virksomheder. Sideløbende med dette skriver medierne om store økonomiske konsekvenser og den usikre situation, som mange lønmodtagere nu står midt i.

Medieomtale af COVID-19 og OMX C25-aktiekurs
Sammenhæng mellem medieomtaler af COVID-19 og aktiekursen

Coronavirussen møder Danmark, mens OMX C25-aktiekursen sætter rekord

Faldet på aktiemarkedet sker dog i en tid, hvor OMX C25-aktiekursen topper efter et markant opsving siden oktober 2019. Coronavirussen bryder således frem i Danmark på et tidspunkt, hvor OMX C25-indekset aldrig har været stærkere. I begyndelsen af februar skriver mange medier også om den historiske rekord på C25-indekset (eks. Børsen.pro.finans.dk, 06.02.20).

En forsigtig konklusion på situationen er derfor, at de største danske virksomheder i nyere tid aldrig har været mere robuste til at håndtere en krise som denne. Lige nu ser vi også, at flere af de største virksomheder hjælper til ved at betale regninger før tid for at sikre likviditeten hos deres samarbejdspartnere.

Om situationen på aktiemarkedet skriver Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank blandt andet til Finans.dk.:

Nyhedsstrømmen om Covid-19-spredningen og myndighedernes tiltag vil være afgørende for aktiehumøret i den kommende periode. Samtidig står vi foran en flodbølge af nedjusteringer og elendige nøgletal. Det er dog antallet af konkurser, der for alvor vil give en pejling af, om verdensøkonomien kan vende tilbage til et vækstspor, der ligger i nærheden af det, som Covid-19 lige nu afsporer den fra.” (13.03.20).

Kontakt os

Har du brug for at vide, hvad omtalen af coronavirussen har betydet specifikt for din forretning, er du velkommen til at kontakte os.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan