fbpx

Folkefesten på Twitter: Folkemødet i tal

Igen i 2017 drog virksomheder, politikere og journalister mod Bornholm for at fejre demokratiet. Men i 2017 blev der tweetet mindre fra Folkemødet end året før – både blandt virksomheder og personer – til gengæld er der mere engagement på det, der er blevet delt.

I 2017 er der blevet skrevet 19% færre tweets om Folkemødet end året før. Og tendensen ses både blandt personer og virksomheder.

samlet tweets 2016 2017 fmdk

Selvom der er en del færre tweets i 2017 end sidste år, er der stadig blevet skrevet 41.400 tweets om Folkemødet på én uge.

De fleste tweets kom ud torsdag, fredag og lørdag, hvor Folkemødet løb af stablen, og selvom folkefesten foregår på Bornholm, er der mange, der også tweeter fra København.

heatmap 09

Færre men bedre tweets

Samlet set er der flere tweets i år end sidste år, og nogle virksomheder og organisationer har skruet ned for blusset, mens andre for alvor er kommet ind i kampen i år.

Men tendensen er klar. Der har været mere fokus på kvalitet end kvantitet blandt de virksomheder og organisationer, der har tweetet på årets Folkemøde, for langt flere har fået mere engagement på det, de har delt.

Og der er forskel på listerne alt efter, om du kigger på dem, der har tweetet mest, fået mest samlet engagement, eller mest engagement pr. post.

de bedste virksomheder fmdk17v2

Samvirke går igen og har både leveret flest tweets og opnået mest engagement samlet set. Men Socialdemokratiet har fået absolut mest engagement i gennemsnit på deres to tweets om Folkemødet – begge om Mette Frederiksens partiledertale.

Engagement pr. mention dækker over gennemsnittet for antal likes og retweets på tweets delt af brugeren.

Generelt mere engagement

Igen i år er det primært personer, der får mest engagement på deres tweets. Sidste år var det Svend Brinkmann, Nikolaj Sonne og Ingrid Reumert, der leverede de bedste performende tweets, mens Rufus Gifford i år tager topplaceringen som den Twitter-profil, der har fået mest engagement pr. mention skarpt efterfulgt af Socialdemokratiet og Morten Skærbæk.

2017 fmdk engagement pr mention v2

I 2016 var det højeste gennemsnit på engagement pr. mention 54,7. I år var det 215,2.

Det har uden tvivl været et begivenhedsrigt Folkemøde både online og offline, og det er iøjnefaldende, at Folkemødet har slået rekord på antal deltagere, men ikke på aktiviteten på sociale medier. Det kan enten betyde, at luften er gået af Twitter-ballonen, eller at årets folkemøde har været præget af et øget fokus på kvalitet fremfor kvantitet.

Kontakt os

Har du lyst til at høre mere, eller bare en at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Book en demo af vores medieovervågning

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan