fbpx

Folkemødet 2018: Sådan gik det i medierne

Folkemødet fyldte igen en del i medierne, men der ses en væsentlig forskel på omtalen af Folkemødet i redaktionelle medier og på sociale medier. Her får du de vigtigste facts om Folkemødet 2018 i medierne.

Folkemødet er forsat et emne, der kan få danskerne til tasterne, men ikke i lige så høj grad som de forrige år. Folkemødet blev kun omtalt en tiendedel i de redaktionelle medier i forhold til den massive omtale på sociale medier.

I alt blev der skrevet 3.597 artikler om den store folkefest på Bornholm, mens der er blevet talt om Folkemødet 35.600 gange på Facebook, Instagram og Twitter i uge 24. Alle omtaler om Folkemødet på Twitter svarer til 31.200 tweets, mens der på #fmdk er 26.000 tweets.

omtaler over tid redaktionelle og sociale medier fmdk

Hvis man dykker længere ned i omtalen på sociale medier, er Twitter en klar favorit blandt danskerne, når det kommer til at skulle dele meninger og holdninger til Folkemødet (disclaimer: Social listening tools kan kun kigge i åbent indhold, hvorfor der typisk altid vil være mere fra Twitter end for eksempel Facebook og Instagram).

I alt er det blevet til 31.200 tweets på én uge omhandlende Folkemødet, hvor der sidste år blev tweetet 41.400 gange i samme periode. På Twitter var de mest populære, og dermed også de mest anvendte hashtags det semi-officielle hashtag #fmdk, og så er #fmdk18 også blevet brugt rigtigt meget.

I redaktionelle medier har der været 895 trykte omtaler i forbindelse med Folkemødet 2018, og 2.518 omtaler på webkilder. De resterende 183 omtaler fordeler sig på henholdsvis telegrammer, TV- og radioindslag. Jyllands-Posten.dk, Bornholms Tidende og Tidende.dk har bragt flest omtaler.

Bag de mest populære tweets står folk med politiske, journalistiske, akademiske og satiriske baggrunde. Oplev Folkemødet 2018 (gen)fortalt i tweets.

De største emner på dette års Folkemøde

Folkemødet prydede ikke kun dit Twitter-feed med relevante hashtags og opdateringer om den seneste hede paneldebat i Allinge. De mange tweets var nemlig også med til at sætte dagsordenen i redaktionelle medier. Her var der hovedfokus på politik, men også mediebranchen og erhvervslivet tog overskrifter et par gange.

Det var især omtalen af kulturministeren Mette Bock, der under en debat åbnede for en smal aftale om et nyt medieforlig, der skabte røre i de redaktionelle medier. Hun slog dog endnu engang fast, at der forsat skal spares 20 pct. på public service-institutionen DR, hvilket gav DR meget omtale i redaktionelle medier i forbindelse med Folkemødet. I denne sammenhæng blev hashtags såsom #dkmedier og #medieforlig anvendt på Twitter om debatten på Folkemødet.

temaer i reme uge 24
temaer i some uge 24

Erhvervslivet blev omtalt i forbindelse med debatterne om fremtidens teknologibaserede samfund og det følgende fokus på uddannelse og udviklingen inden for disse rammer. På Twitter prydede hashtagget #teknologi og #Teknologipagten debatten. #Teknologipagten udspringer af et råd, der er sammensat af personer fra erhvervslivet, uddannelsesområdet og ministeriet. Dette generede en del omtale for Aarhus Universitet i redaktionelle medier.

De mest omtalte aktører under Folkemødet

Når man kaster et blik på hvilke aktører, politikere og organisationer, der er blevet omtalt under Folkemødet i redaktionelle medier, ses det også tydeligt, at politik er i fokus.

Når man kaster et blik på hvilke aktører, politikere og organisationer, der er blevet omtalt under Folkemødet i redaktionelle medier, ses det også tydeligt, at politik er i fokus.

Især den socialdemokratiske formand, Mette Frederiksen, og den radikale leder, Morten Østergaard, trak omtaler under Folkemødet. Det var bl.a. for partiernes udpegning af, hvem de ser som mulig statsminister, og generelt for den valgtone der blev sat for dagsordenen. Valgtonen blev også afspejlet på Twitter, hvor Radikale Venstre løbende tweetede Morten Østergaards guldkorn fra debatterne om nye strategier og politikker i partiet.

Dog fik aktører, der ikke er politikere, også indflydelse på dagsorden i de redaktionelle medier. Her blev kunstneren Jens Galschiøt et omdiskuteret emne for sin kunst-happening, der fik overskriften Burka og bare baller i redaktionelle medier. Galschiøts happening havde til formål at være en provokation mod maskeringsforbuddet, der træder i kraft pr. 1. august. Det blev dog kun til få omtaler på sociale medier i forbindelse med Folkemødet.

De mest indflydelsesrige på Twitter

I løbet af Folkemødet kårer Infomedia hver dag de mest indflydelsesrige personer og organisationer på Twitters #fmdk. Og med 26.000 tweets var der kamp om førstepladsen.

Alternativet har samlet set fået mest engagement på sine tweets på #fmdk, men Beredskabsstyrelsen har fået mest engagement pr. post på Twitter, og Sundhedsstyrelsen har tweetet allermest.

organisationer paa twitter

For at sætte tingene lidt i perspektiv: Sundhedsstyrelsen tweetede 135 gange på #fmdk, Alternativet fik i alt 1.300 retweets og likes på deres i alt 99 tweets på #fmdk, og Beredskabsstyrelsen fik i i alt 37 likes og retweets på deres ene tweet.

Generelt er personer meget bedre til at skabe højere engagement på deres tweets en virksomheder. Svend Brinkmann fik i løbet af Folkemødet allermest engagement.

influencers paa twitter samlet setv2

Endnu engang har Folkemødet været et begivenhedsrigt event både online og offline, og medieomtalen har været massiv på bare én uge.

Vil du høre mere om medieovervågning og social listening?

Har du lyst til at høre mere, eller bare en at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Book en demo af vores medieovervågning

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan