skip to Main Content

Folkemødet og medierne

Folkemødet på Bornholm flytter politikere, pressefolk og kommunikatører ud af storbyen til en festival, hvor partilederne er i centrum for medieopmærksomheden, mens mindre organisationer bruger sociale medier til at nå igennem lydmuren.

Medieomtalen under Folkemødet var massiv, og omtalen af Folkemødet på sociale medier fordobledes fra 2014 til 2015. Det er ikke nemt at få presseomtale på Folkemødet, hvis du ikke er en tung spiller, men med en klar strategi kan det lade sig gøre. Det var en af hovedpointerne på vores morgenmøde Folkemødet & medierne, hvor vi kiggede nærmere på pressedækningen af Folkemødet, journalistens rolle og på, hvordan sociale medier spiller ind i forhold til at gøre sig bemærket.

Mere presse, færre omtaler

Antallet af journalister på Folkemødet er stigende. Det har været en tydelig tendens fra 2011 og frem til 2015. I mellemtiden er mængden af redaktionel omtale af Folkemødet faldet. Groft sagt er der altså flere hænder til at udføre mindre arbejde. Der blev dog stadig publiceret over 2.000 artikler, tv-udsendelser og radioindslag i løbet af de fire Folkemøde-dage i 2015.

Andreas Karker, politisk journalist fra BT, er altid at finde på Folkemødet og er selv mest interesseret i det politiske game omkring statsministerpartiet og oppositionen, og mener, at mindre organisationer har bedre muligheder for at afsætte sine historier i lokale og regionale medier, hvilket vores data også understøtter.

Under sit oplæg erklærede Andreas Karker pressemeddelelser for uinteressante. Han fremhævede vigtigheden af at fange journalisternes opmærksomhed og give dem en solo-historie, for det er dét, der kan få dem til at tage netop din historie. Det en fordel, hvis journalisten skriver på eget initiativ, frem for at få en historie stukket i hånden. Her spiller de sociale medier en stor rolle. Gennemtænkte og målrettede opslag på sociale medier kan give journalisterne materiale til en historie, der er deres egen, og som de er sikre på, et andet medie ikke allerede har taget.

For ukendt til det her sted

I forbindelse med indsatsen på sociale medier på Folkemødet er én tendens tydelig – de kendte løber med opmærksomheden. Sidste år formåede Anders Breinholt at nå ud til lige så mange brugere som DR’s officielle Twitter-kanal. Oh Land, Geo og Lasse Rimmer var også på listen over Folkemødets mest indflydelsesrige deltagere på sociale medier, til trods for en meget lille indsats fra deres side.

Hvis din organisation i forvejen bruger ressourcer på at blive set, hørt og sætte dagsordenen på Folkemødet, er det måske på tide at udforske det nærmest uudnyttede potentiale for omtale, der findes blandt de kendte. Nikita Klæstrup opnåede ligeså meget engagement fra sine følgere som Helle Thorning og Lars Løkke, men er sandsynligvis nemmere at komme i kontakt med.

Dagens afsluttende pointe var en opfordring til deltagerne fra Infomedias egen Kasper Hülsen:

»Hvis din organisation skal vinde medieræset under årets Folkemøde, skal I være i stand til at tage de traditionelle mediers agenda og bruge det på jeres sociale medier.«

Hent dagens præsentation.

Back To Top