• Book en demo
  • Log ind
  • Kontakt

Infomedia investerer i MediaCatch

PRESSEMEDDELELSE 7. JULI 2022

Infomedia investerer i MediaCatch, og styrker dermed overvågning af lyd og billeder i selskabets samlede medieovervågning. MediaCatch får via Infomedia samtidig adgang til både et nordisk og internationalt marked.

Infomedia køber sig ind i tech-startup-selskabet MediaCatch og deres softwareplatform, der repræsenterer en næste generation af medieovervågningsteknologi med speciale i lyd og billeder. Teknologien baserer sig på AI og kan bruges til overvågning og genkendelse af tekst, logo, objekter, ansigter, stemninger, køn, alder mv. på tværs af broadcast, podcast, YouTube, streamingtjenester og sociale medier.

– Vores medejerskab af MediaCatch har nogle klare produktsynergier. Infomedia leverer medieovervågning og kommunikationsindsigter til kunder i Norden og internationalt og med MediaCatch kan vi tilkoble en teknologi og en knowhow på et område, hvor vi ønsker at styrke os yderligere. Vi forbedrer konstant vores overvågningsløsninger, hvor overvågning af lyd, billeder og video har fået et større fokus. Med denne investering løfter vi kvaliteten af vores løsninger på både dansk, finsk, norsk og svensk og hvor de internationale hovedsprog vil kobles på gennem mulighederne hos MediaCatch, siger Infomedia’s administrerende direktør Thomas Vejlemand.

MediaCatch har sine rødder i SDU’s universitets- og forskningsmiljø og har fortsat stærke relationer til forskningsområdet inden for AI, lyd og billeder.

– Vi satte os for at nytænke medieovervågning af video og lyd 24/7 med de mest avancerede AI-teknologier og smarte softwareløsninger, forklarer CTO og co-founder hos MediaCatch, Filip Wallberg.

– Det er gået over alt forventning. Vi er kun lige startet og glæder os til samarbejdet med Infomedia, som også kan se potentialet, uddyber CEO og co-founder Lars Damgaard Nielsen

I forbindelse med investeringen ændres sammensætningen af bestyrelsen hos MediaCatch, hvor Kate Wichmann, CFO i Infomedia indtræder. Herudover bliver investor og medierådgiver Keld Reinicke bestyrelsesformand.

– Jeg tror Infomedia’s størrelse og position i markedet kombineret med vores startup-energi vil sætte nye standarder for medieovervågning. Ikke bare i Norden men også i resten af verden. Det glæder jeg mig til at være en del af, siger Keld Reinicke.

Investeringen sker i en naturlig sammenhæng med Infomedia’s opkøb af teknologiselskabet Opoint i 2018, som gav en ledende position internationalt indenfor overvågning af online nyhedsindhold samt opkøbet af medieovervågningsselskabet M-Brain i Sverige, Norge og Estland i 2019, som styrkede Infomedia’s position i Norden.

– Investeringen i MediaCatch er en del af en langsigtet strategi om at blive en ledende aktør inden for datadrevne kommunikationsindsigter i Norden og internationalt. Sammen med MediaCatch kommer vi til at styrke vores medieovervågningsplatform markant, og vi udvider samtidig vores leverancepalette med nye ydelser indenfor sponsormåling, diversitetsmåling m.v. siger Infomedia’s administrerende direktør Thomas Vejlemand.

Infomedia opnår en ejerandel på 23%, og samarbejdet træder i kraft 7. juli 2022.

Denne video forklarer mere om MediaCatch AI og deres software:

For yderligere information

Thomas Vejlemand
Administrerende direktør, Infomedia
+45 31373025
tv@infomedia.dk

Keld Reinicke
Bestyrelsesformand, MediaCatch
+45 31 40 00 48

Lars Damgaard Nielsen
CEO og co-founder, MediaCatch
+45 93 50 75 87
lars@mediacatch.io

Om Infomedia

Infomediakoncernen udvikler, driver og rådgiver om digitale løsninger inden for Media Intelligence i form af medieovervågning, medieanalyser og kommunikationsindsigter. Koncernens ambition er at være den foretrukne leverandør til virksomheder og organisationer i Norden og styrke kundernes indsigt i deres kommunikation og omdømme på tværs af nyhedsmedier og sociale medier lokalt og Internationalt. Infomedia er i stigende grad involveret i internationale udbud. Infomedia ejer desuden teknologiselskabet Opoint, som med sin webcrawling-teknologi leverer nyhedsfeeds til bl.a. medieovervågnings- og it-selskaber internationalt.

Infomedia har 250 medarbejdere fordelt på kontorer i København, Aarhus, Stockholm, Oslo og Tallinn samt en salgskontor i London for datterselskabet Opoint.

Selskabet Ninestars fra Chennai er en strategisk samarbejdspartner inden for mediedataprocesser. Infomedia samarbejder desuden med to internationale softwareselskaber inden for overvågning og håndtering af sociale medier, Talkwalker og Hootsuite. VOCAST er tilknyttet som partner, hvorved medieovervågning kan knyttes tættere til PR-distribution, newsrooms og journalistdatabaser.

Om MediaCatch

MediaCatch er et next-gen audio og visual media intelligence software. Virksomhedens egenudviklede AI forstår, hvad der foregår i videoer, lyd og billeder 24 timer i døgnet på tværs af kanaler og platforme. Lige nu scanner MediaCatch live +30 tv-kanaler, +15 radiokanaler, +650 webmedier, Dansk YouTube samt udvalgte sociale medier.

MediaCatch udarbejder brand- og medieanalyser og tilbyder en række produkter som sponsorship analytics, diversitetsanalyser og medieovervågning som software as a service.

MediaCatch har teknologier inden for f.eks. logo-, lyd-, tale-, objekt- og ansigtsgenkendelse samt andre teknologier som kan detektere humør, scener og meget mere. Virksomheden er uafhængig af “big tech” og fanger selv alle medier og laver selv alle beregninger.

MediaCatch er en software- og teknologi-startup, som er født ud af et forskningsprojekt på Syddansk Universitet, som stadig er medejere. Den er co-foundet af CTO, Filip Wallberg, CEO, Lars Damgaard Nielsen, CIAO, Anders Glent Buch og CDO, Cæcilie Bach Kjærulf. Virksomheden beskæftiger 11 fuldtidsansatte. MediaCatch har tidligere fået seed kapital fra Keld Reinicke, Jørgen Madsen Lindemann, Thomas Busch og Henrik Juul.

www.mediacatch.io

Download whitepaper om employee advocacy