fbpx

Infomedias årsresultat 2022

Infomedia realiserede en omsætning på 225,3 mio. kr. mod 215,7 mio. kr. i 2021. Væksten kommer primært fra aktiviteter i Danmark, Norge og softwareselskabet Opoint. Resultat før skat udgør 4,2 mio. kr. i 2022 mod 12,2 mio. kr. i 2021. Resultatet afspejler et mere konservativt marked, men også investeringer i produkt- og teknologiplatform samt organisatoriske tilpasninger.

”Væksten er tilfredsstillende i et år, der fra starten fortsat var præget af COVID-19 og senere af et mere turbulent marked med høj inflation og stigende omkostninger med deraf lavere aktivitet i udvalgte brancher,” siger administrerende direktør Thomas Vejlemand og henviser til god fremgang i Danmark og Norge og for datterselskabet Opoint.

Thomas Vejlemand understreger samtidig, at driftsresultatet isoleret set ikke lever op til forventningen.

”Resultatet afspejler, at vi har gennemført tiltag for at nedbringe omkostninger i relation til en påvirket markedssituation. Samtidig har vi fastholdt investeringer i norsk og svensk markedsudvikling, vi har investeret i større internationale udbud, og vi har investeret i digital transformation og i produkt- og teknologiprogrammer”, siger Thomas Vejlemand.

I juli 2022 købte Infomedia 23% af teknologiselskabet MediaCatch, som udgør en investering i ny teknologi til overvågning af tekst, lyd og billeder, herunder logo- og ansigtsgenkendelse. Teknologien baserer sig på kunstig intelligens (AI) og vil løfte Infomedia’s overvågning af broadcast og sociale medier gennem nye nordiske sprogmodeller, hvor den danske sprogversion allerede er taget i brug.

”Investeringen understøtter strategien om at levere markedets bedste medieovervågning med fokus på datadrevne PR- og kommunikationsindsigter i Norden og internationalt,” slutter administrerende direktør Thomas Vejlemand.

For yderligere information

Thomas Vejlemand, administrerende direktør
+45 31373025
tv@infomedia.dk

Anders Heering, bestyrelsesformand og direktør for JP/Politikens Erhvervsmedier
+45 20194044
ah@watchmedier.dk

Om Infomedia

Infomedia-koncernen udvikler, driver og rådgiver om digitale løsninger til Media Intelligence i form af medieovervågning, medieanalyser og kommunikationsindsigter. Koncernen har som ambition at være den foretrukne leverandør til virksomheder og organisationer i Norden og understøtte kundernes indsigt i kommunikation og omdømme på tværs af nyhedsmedier og sociale medier både lokalt og Internationalt. Infomedia er i stigende omfang involveret i internationale udbud. Datterselskabet Opoint leverer med sin crawling teknologi webfeeds til bl.a. medieovervågnings- og it-selskaber internationalt.

Infomedia har 220 medarbejdere fordelt på kontorer i København, Aarhus, Stockholm, Oslo og Tallinn og ejer desuden teknologiselskabet Opoint, hvortil er knyttet et salgskontor i London. I 2022 investerede Infomedia i tech-start-up selskabet MediaCatch, som er specialiseret i overvågning af billeder, lyd og tekst.

Infomedia blev grundlagt i 2002, og ejes i dag 50/50 af Danmarks to største mediehuse, JP/Politikens Hus og Berlingske Media.

Nøgletal

resultat 2022 1
resultat 2022 2

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan