fbpx

Ingen større politiske sommerballoner i medierne

Det har været en voldsom sommer for internationale nyheder, hvilket i høj grad også har præget danske nyhedsmedier. Måske af samme grund har sommeren ikke været præget af store danske politiske offensiver, nye udspil eller forsøg på at bruge ferieroen til at presse agendaer igennem. Den danske sommer har med andre ord været præget af politisk stilhed. I det følgende kigger vi nærmere på, hvad der sker, når politikerne går på ferie.

Regeringen har ikke lanceret nogen større politiske offensiver henover sommeren. I stedet er der blevet ladet op til skatteopgøret og de økonomiske forhandlinger i efteråret. Sommerferien har været præget af stilhed før stormen hos Venstre, i hvert fald når man kigger på medieomtale på tværs af redaktionelle og sociale medier i ugerne 27-32.

Nogle politiske emner har sin naturlige storhedstid i sommerferien – f.eks. studieoptag og karaktergivning. Men sommeren giver også plads til en række usædvanlige emner på dagsordener. Denne sommer fokuserede medierne eksempelvis på et parløb mellem Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, mens et sympatisk Facebook-post gik viralt og stjal mediernes opmærksomhed.

Fra Facebook til forside

I modsætning til Danmark har der på ingen måde været nyhedsmæssigt stille i udlandet. Hændelserne i eksempelvis Tyrkiet og Frankrig har også været afsæt for en række historier i det dansk-politiske mediebillede.

»Størstedelen af den opmærksomhed, som regeringen har fået i medierne og på sociale medier, er kommet i anledningen af de voldsomme begivenheder i udlandet, fx Nice og Tyrkiet. Enkelte såsom Søren Pind formåede dog at vende debatten mod danske forhold med sin Facebook-opdatering: ”Vi er i krig med en dødskult. Ikke Islam”,« fortæller Lasse Skjoldan, Infomedias politiske seniorrådgiver.

Søren Pind opdaterede sin Facebook den 15. juli, men fik 37 omtaler i redaktionelle medier inden for et par uger. Samme dag havde opdateringen fået omtale i 11 redaktionelle medier, og det udviklede sig helt til den 2. august.

I alt er Søren Pinds opdatering blevet direkte citeret i 37 artikler, mens opdateringen har fået knap 16.000 likes, knap 1.000 kommentarer og 1.600 delinger.

En kølig kærlighedsaffære – S og DF i uventet parløb

Selvom Søren Pind med sit Facebook-opråb lykkedes med at dominere de redaktionelle medier også, har disse primært fokuseret på klassiske politiske historier denne sommer. Derfor er det politiske parløb mellem S og DF også et af de emner, der har fået mest opmærksomhed. Det startede med kurmageri fra Socialdemokraternes Mette Frederiksen til Dansk Folkeparti for at hindre et blåt ønske om skattelettelser. Både i redaktionelle og på sociale medier blev historien delt – med en blandet modtagelse.

Historien tog fart den 6. august og frem til den 8. august, hvor der blev bragt 70 omtaler i redaktionelle medier. Dette gjorde parløbet til den mest dominerende historie i omtale af både Mette Frederiksen og Kristian Thulesen Dahl i redaktionelle medier. På sociale medier blev det også den største omtaledriver for Mette Frederiksen, imens Kristian Thulesen Dahl modtog kritik for ikke at være til stede på de sociale medier (selvom hverken Frederiksen eller Thulesen Dahl har en officiel Twitter-profil).

»De største politiske offensiver er kommet fra DF og fra S, både i de redaktionelle og de sociale medier. Hos Socialdemokraterne har Mette Frederiksen skabt en del opmærksomhed ved at opfordre DF til at gå med S i kampen mod topskattelettelser. Hos DF har Søren Espersen været ude at lufte flere sommer-balloner omkring V-S-DF-regeringen og muslim-stop i Danmark,« fortæller Lasse Skjoldan.

I forbindelse med partiernes landsmøder senere i august fik parløbet mellem S og DF igen opmærksomhed, da skatteforhandlingerne blev et politisk hovedemne i medierne, og historien fik yderligere liv på de sociale medier, da befolkningen gav deres besyv med.

Samlet set har det dog været en stille sommer for politikerne i de danske medier, og også de mindre partier i Folketinget har slappet af og holdt en velfortjent sommerferie.

»Partilederne for alle de mindre partier ligger alle uden for top 15 i de redaktionelle medier. Til gengæld har især Anders Samuelsen (LA) og Uffe Elbæk (Å) været effektive til at skabe debat på de sociale medier.« afslutter Lasse Skjoldan.

Metode: Baseret på data fra alle landsdækkende printmedier perioden 4. juli – 8. august (uge 27-32). På sociale medier er der trukket data fra Facebook og Twitter i samme periode, men ikke fra politikernes egne kanaler – kun når de omtales af andre.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan