fbpx

”Vores indsigter redder ikke verden, men de kan ændre vaner”

Nogle virksomheder befinder sig i industrier med meget åbenlyse udfordringer i forhold til bæredygtighed. For andre er det mindre tydeligt, hvordan de skal definere deres ansvar overfor omverdenen. Uanset hvad, gælder det om at tolke ansvarlighed ind i sit eget univers, siger Thomas Vejlemand, adm. direktør i Infomedia. Her fortæller han, hvordan Infomedia bidrager til at komme målene nærmere.

”Jeg leder ikke en virksomhed, som sætter et større negativt aftryk på klimaet. Jeg leder Infomedia, som er specialiseret i medieovervågning og kommunikationsindsigter,” siger Thomas Vejlemand. ”Som virksomhedsleder er mine muligheder for at tage større ansvar indenfor bæredygtighed måske ikke helt indlysende. Det ændrer dog ikke på, at jeg har et ansvar.”

I den forbindelse har Infomedia lanceret et projekt, der er virksomhedens måske mest ambitiøse til dato. Det handler om FN’s verdensmål og om at give FN – såvel som verdens virksomheder og organisationer – muligheden for at navigere i den komplekse, globale medieagenda om bæredygtighed.

At bidrage med det, man er bedst til

Behovet for at involvere sig i FN’s verdensmål havde længe luret på Infomedia-kontoret i en blanding af interne diskussioner og eksterne markedsmuligheder, som ledelsen havde set ind i. Heldigvis skulle man ikke ud og gentænke hele sin forretningsmodel for at engagere sig. Behovet for at gøre en forskel spillede nemlig rigtigt godt sammen med dét, som var Infomedias kernekompetence:

”I Infomedia ser vi hele tiden på hvilke kommunikative agendaer, der dominerer markedet, og her kunne vi konstatere, at det i høj grad er bæredygtighedsdebatten, der rykker,” fortæller direktøren. ”Det er en vigtig agenda, og her kan Infomedia bidrage med dét, vi er bedst til, nemlig at skabe overblik og levere kommunikationsindsigter i et komplekst medielandskab.”

Med det udgangspunkt har Infomedia det seneste halve år arbejdet på at skabe et globalt framework for måling og analyse, der gør, at virksomheder og organisationer kan arbejde strategisk med deres kommunikation omkring bæredygtighed og FN´s verdensmål.

En vejviser for bæredygtig kommunikation


”Vi har lanceret et analyseværktøj, som gør, at vi på globalt og lokalt plan kan måle virksomheder og organisationers omtale op imod FN’s 17 verdensmål,” fortæller Thomas Vejlemand.

”Vi kan opfange de generelle bæredygtighedsagendaer, som florerer på tværs af medier og relatere dem til verdensmålene. Vi kan skabe indsigter på tværs af geografi, brancher, emner og trends, der har høj relevans for regeringer, organisationer og virksomheder – og ikke mindst de meningsdannere og influencers, der hele tiden flytter rammerne for den kommunikative udvikling,” fortsætter direktøren.

På den måde kan Infomedia hjælpe virksomheder og organisationer med at skabe sammenhæng mellem deres bæredygtighedsagenda og kommunikationsstrategi. For eksempel ved at kigge på synlighed, gennemslag og effekt.

maria bach infomedia med sustain development goals cykel klimakommunikation

Infomedia har i forbindelse med projektet skabt SDGbike – en rullende meningsmåling. Cyklen havde premiere på VL-Døgnet i FN Byen..

infomedia sustain development goals cykel klimakommunikation

..og trillede efterfølgende til Folkemødet.

En partner for FN

I processen har Infomedia mødtes med FN, for selvom der selvfølgelig er et kommercielt potentiale i analyseværktøjet og dens indsigter, har Infomedia en vigtig målsætning:

”Vores ambition er, at vi kan levere indsigter til FN, som giver dem en dokumenteret værdi af deres Global Compact-program. De skal have et værktøj til at følge op på, om politikere og virksomhedsledere sætter en kommunikativ agenda, der understøtter deres målsætninger indenfor klima- og bæredygtighed.”

På samme måde er analyseværktøjet relevant for de virksomheder, der har interesse i FN’s verdensmål, og som arbejder aktivt med en klima- og bæredygtighedsagenda. Lige nu er fokus på de virksomheder og organisationer, der via ”Global Compact”-programmet har forpligtet sig til at handle på FN´s verdensmål:

”162 lande og næsten 10.000 selskaber har tilmeldt sig FN´s Global Compact-program på verdensplan. Heraf kommer 1.000 virksomheder, organisationer og offentlige institutioner fra Norden. Så den bæredygtige agenda er helt klart noget, der rykker i vores region. Vi har et fantastisk hjemmemarked som basis for en global udrulning, hvilket naturligvis også har FN’s bevågenhed” siger Thomas Vejlemand.

”De virksomheder og organisationer, som vi taler med, tager klima– og bæredygtighedstilgangen meget seriøst. Flere arbejder på at integrere FN´s verdensmål i deres forretningsstrategi og kommunikation. Infomedia kan hjælpe med at måle og anskueliggøre effekten af at sætte en agenda, som både bidrager til virksomhedens brand og til at skabe en bedre verden.”

 

“Vi vil også være med til at skabe en bedre verden,” siger Thomas Vejlemand, “og vi ved godt, at kommunikation alene ikke kan gøre arbejdet. Men kommunikation påvirker i høj grad adfærd og vaner, og derfor giver medieovervågning og -analyser mening i forhold til klima- og bæredygtighedsagendaen,” siger Thomas Vejlemand.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan